Accu stuk?

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.145
154
Julianadorp
Vandaag ging mijn ritje helaas niet door. De motor wilde niet starten ;( Toen de accu eruit was, zei mijn man dat er niet genoeg van dat gedistilleerde water inzat. Nou heb ik zo'n Optimate III ding waar de accu van de Magna aan vastzit. Ik las laatst dat die Optimate meer kan dan alleen opladen. Wat denken jullie, moet ik een nieuwe accu halen of kan ik zelf nog iets proberen?
 
Te weinig vloeistof niveau dus onder het minimale streepje dan staan de platen droog en dan kan je helaas de accu wegdoen.Je kan vanalles proberen maar 90 %
voor nix dus ik persoonlijk zou een nieuwe halen ben je van al dat gezeik van slecht starten en slecht lopen af en tast je humeur ook niet aan. :]
 
Ik heb enkele weken rondgereden met een slecht startende motor (XJ900). Het niveau van de accuvloeistof bleek minder dan de helft van de accu te zijn.

Gewoon bijgevuld met gedestilleerd water en een paar weken lang elke nacht aan de druppellader laten hangen (en elke dag 2x 50km gereden).
Sindsdien werkt de accu weer perfect. Ook zonder druppellader 's nachts.


Tom
 
Ik heb enkele weken rondgereden met een slecht startende motor (XJ900). Het niveau van de accuvloeistof bleek minder dan de helft van de accu te zijn.

Gewoon bijgevuld met gedestilleerd water en een paar weken lang elke nacht aan de druppellader laten hangen (en elke dag 2x 50km gereden).
Sindsdien werkt de accu weer perfect. Ook zonder druppellader 's nachts.


Tom

Precies! Behalve als je een onderhoudsvrije accu hebt, dan gaat de vlieger niet op! Als je er zoeen hebt, dan staat 't er meestal wel vet op en kan je de dopjes ook niet (gemakkelijk) openen. Maar heb je een reguliere accu, dan gewoon tot aan de markering bijvullen met gedistilleerd water en de Optimate zich 'n aantal keren laten uitleven op die accu }) . Goede kans dat je 'm reanimeert *D ! Suc6
 
Hoi,

Ik zou zeker eerst proberen goed bij te vullen met gedeminiraliseerd of gedestileerd water en dat goed een paar cycli laden en ontladen, voor ik een nieuwe ging kopen.
Een flesje water kost je de veters uit je schoenen niet en als het werkt: prima
Het hangt er maar net vanaf hoeveel jouw accu "op z'n donder heeft gekregen" tijdens de te lage niveau...

Houd er echter wel rekening mee, dat als na bijvulling alles weer goed lijkt, je accu waarschijnlijk toch niet meer de volledige capaciteit leveren kan dan als nieuw. Geen probleem bij normaal gebruik maar bij bijvoorbeeld extreme kou kan dat zich openbaren.....

Misschien is de accu toch al enige jaren oud.... wasíe toch al aan vervanging toe?

Kortom: bekijk het zelf even: in princiepe kan een accu echt heel lang mee maar als'ie echt iets vreselijks heeft meegemaakt dan moet je geluk hebben en je afvragen of een nieuwe kopen niet je het zekere voor het onzekere biedt....
Niets is zo vervelend als stilstaan door een simpele accu...
 
Precies! Behalve als je een onderhoudsvrije accu hebt, dan gaat de vlieger niet op! Als je er zoeen hebt, dan staat 't er meestal wel vet op en kan je de dopjes ook niet (gemakkelijk) openen. Maar heb je een reguliere accu, dan gewoon tot aan de markering bijvullen met gedistilleerd water en de Optimate zich 'n aantal keren laten uitleven op die accu }) . Goede kans dat je 'm reanimeert *D ! Suc6


Als het een onderhoudsvrije- of gel-accu was geweest had haar man ook niet kunnen zien dat het vloeistofniveau te laag was...
 
kijk ook even naar de dopjes die je er uitdraaid als je de accu bijvult.
Als de dopjes aan de onderzijde (de kant van de accu-vloeistof) zwart uitgeslagen zijn (ervan uitgaand dat de dopjes van zichzelf niet zwart zijn)kun je het meestal wel vergeten.
 
Als het een onderhoudsvrije- of gel-accu was geweest had haar man ook niet kunnen zien dat het vloeistofniveau te laag was...

Dan moet ik toch een aparte accu hebben :) : Die van mij is onderhoudsvrij, ik kan de doppen niet openen. Ook staan er geen zuurniveau markeringen op. Maar het zuurniveau (geen gel) is wel zichtbaar: na bijna 10 jaar nog zowat 2 cm onder de deksel, dus vol(doende) :) .

[me]V6 Dude , die trots is op z'n huidige (originele) accu waarop '10241994' staat ingeslagen ...[/me]
 
Okee, we hebben de accu bijgevuld en op de Optimate aangesloten. Het apparaat geeft nu aan dat de accu goed is en volledig is opgeladen. Ik denk dat ik hem zo maar even ga aansluiten en de motor ga starten. Als hij slecht blijft starten, ga ik binnenkort even een nieuwe accu halen, want de kosten daarvan wegen natuurlijk niet op tegen de ellende van een niet of slecht startende motor. Ik had alleen zo graag dit weekend nog even een stukje gereden, want we krijgen de komende week weer een hele berg shitweer. Het is me niet gegund denk ik, want ik ben hartstikke verkouden en voel me hondsberoerd, dus rijden met deze kou zal waarschijnlijk niet bijdragen aan een voorspoedig herstel. Het is dat mijn man vroeg of ik helemaal achterlijk was geworden toen hij mijn plan bemerkte om even een rondje te gaan rijden, anders was ik al weggeweest 8-) Ik denk dat ik maar eens verstandig moet zijn en een dagje binnen moet blijven. '(
 
Okee, we hebben de accu bijgevuld en op de Optimate aangesloten. Het apparaat geeft nu aan dat de accu goed is en volledig is opgeladen. Ik denk dat ik hem zo maar even ga aansluiten en de motor ga starten. Als hij slecht blijft starten, ga ik binnenkort even een nieuwe accu halen, want de kosten daarvan wegen natuurlijk niet op tegen de ellende van een niet of slecht startende motor. Ik had alleen zo graag dit weekend nog even een stukje gereden, want we krijgen de komende week weer een hele berg shitweer. Het is me niet gegund denk ik, want ik ben hartstikke verkouden en voel me hondsberoerd, dus rijden met deze kou zal waarschijnlijk niet bijdragen aan een voorspoedig herstel. Het is dat mijn man vroeg of ik helemaal achterlijk was geworden toen hij mijn plan bemerkte om even een rondje te gaan rijden, anders was ik al weggeweest 8-) Ik denk dat ik maar eens verstandig moet zijn en een dagje binnen moet blijven. '(

sterke in ieder geval, laat je nog even weten als je wel een nieuwe kopen gaat?
ben wel nieuwschierig....
 
Ahum. Ik heb de accu in de motor gezet en toen ik op de startknop drukte, liep hij in een keer :) Bij het horen van zo'n geluidje krijgt ieder normaal mens natuurlijk meteen de kriebels, dus hup, mijn pak aangetrokken en op de motor gesprongen! :] Ik heb wel moeten beloven binnen een half uurtje weer terug te zijn, dus vooruit maar, ik ben er alweer. Ik heb het helemaal niet koud gehad, alleen even in mijn nek, maar daarvoor ben ik even gestopt en heb mijn bandana een beetje hoger onder het kinbandje van mijn helm gepropt. Ik houd niet van een dikke sjaal om mijn nek, want dan kun je je hoofd niet goed draaien en dat vind ik te gevaarlijk. Nadat de bandana goed zat, even lekker gereden. Helemaal 't einde!!! Wat een zalige fiets, die VFR! :}
 
Ahum. Ik heb de accu in de motor gezet en toen ik op de startknop drukte, liep hij in een keer :) Bij het horen van zo'n geluidje krijgt ieder normaal mens natuurlijk meteen de kriebels, dus hup, mijn pak aangetrokken en op de motor gesprongen! :] Ik heb wel moeten beloven binnen een half uurtje weer terug te zijn, dus vooruit maar, ik ben er alweer. Ik heb het helemaal niet koud gehad, alleen even in mijn nek, maar daarvoor ben ik even gestopt en heb mijn bandana een beetje hoger onder het kinbandje van mijn helm gepropt. Ik houd niet van een dikke sjaal om mijn nek, want dan kun je je hoofd niet goed draaien en dat vind ik te gevaarlijk. Nadat de bandana goed zat, even lekker gereden. Helemaal 't einde!!! Wat een zalige fiets, die VFR! :}

hahaha! was te verwachten.....
als je maar genoten hebt. :}
 
Ahum. Ik heb de accu in de motor gezet en toen ik op de startknop drukte, liep hij in een keer :) Bij het horen van zo'n geluidje krijgt ieder normaal mens natuurlijk meteen de kriebels, dus hup, mijn pak aangetrokken en op de motor gesprongen! :] Ik heb wel moeten beloven binnen een half uurtje weer terug te zijn, dus vooruit maar, ik ben er alweer. Ik heb het helemaal niet koud gehad, alleen even in mijn nek, maar daarvoor ben ik even gestopt en heb mijn bandana een beetje hoger onder het kinbandje van mijn helm gepropt. Ik houd niet van een dikke sjaal om mijn nek, want dan kun je je hoofd niet goed draaien en dat vind ik te gevaarlijk. Nadat de bandana goed zat, even lekker gereden. Helemaal 't einde!!! Wat een zalige fiets, die VFR! :}
Het is inderdaad prachtig weer. Heb zelf ook de fout gemaakt hem vanmorgen even te starten... dom dom dom.
Maar wel errug lekker gereden. Rondje ringvaart.

ZXR
 
... niet koud gehad, alleen even in mijn nek ...

Dat zal dan vooral aan de achterkant zijn geweest en dat is best link, "pakt" het dan kun je heel lang zware pijn houden en misschien voortaan.

Een dunne zijde-achtige shawl breed omleggen, eventueel dubbel in "mastworp" (de GLADDE eenvoudigste schippers-knoop, doorlopend in 1 richting dus niet terug-steken wat veel landrotten doen maar dóórleggen) en omhoog tot diep achter in de helm werkt goed en is niet hinderlijk.

Ook een "overmaats" helm-mutsje tot diep in de jekker doorgezakt gaat fijn.

Laat in de hals nooit 1 plekje geheel bloot, juist PLAATSELIJKE afkoeling kan veel ellende geven; 1 of 2 dunne gladde laagjes zit super.

knopen.scouting.nl/basisknopen/kn_mastworp.htm
 
Laatst bewerkt:
Nog: houd op de eerstkomende ritten dat vloeistof-niveau wel in de gaten. De afgelopen zeer warme zomer kán oorzaak zijn geweest maar het is ook mogelijk dat je spanningsregelaar niet goed werkt en dan gaat de boel stuk als je er niet tijdig iets aan laat doen.
 
Nog: houd op de eerstkomende ritten dat vloeistof-niveau wel in de gaten. De afgelopen zeer warme zomer kán oorzaak zijn geweest maar het is ook mogelijk dat je spanningsregelaar niet goed werkt en dan gaat de boel stuk als je er niet tijdig iets aan laat doen.

Ja, dat van die spanningsregelaar had ik al her en der gelezen. Ik vraag me alleen af hoe je nou merkt dat het je spanningsregelaar is of gewoon een slechte accu. Als je spanningsregelaar kapot is, heb je dan ook startproblemen? Toen we de motor gingen bekijken, startte hij in 1 keer en de eigenaar was er niet even van tevoren heengeweest om hem te starten. De standplaats was n.l. een heel eind van zijn huis verwijderd. Hij heeft er ook een hele poos niet meer op gereden (ik denk wel een half jaar) dus dat kan het ook zijn. De accu heeft er al die tijd gewoon ingezeten.
 
Bekijk het even practisch/ andersom: als er op eerstvolgende ritten geen vocht-verdwijning uit de accu optreedt is zeer waarschijnlijk alles o.k en hoef je nergens verder naar te zoeken.

De twee keren dat mijn gebroken ribben aan het genezen waren heb ik ook niet zitten tellen hoevéél van die dingen ik precies wel heb/had ...

"Verdwijnend water" ligt zo goed als nooit aan de accu zelf.

"Lege accu" kent grofweg 3-oorzaken:
- te weinig laden (rijden)
- versleten accu
- defecten in het electr(on)isch boord-circuit

Ik heb trouwens nooit een "dikke" motor zelf gehad hoor, alleen maar brommertjes en sinds zowat 3 jaar nu een "Brommobiel" met 2-cilinder-diesel.
Maar vooral de nieuwere brommers waren steeds meer miniatuur-motorfietsen, gewoon alles een paar maatjes kleiner/ slanker.

Wil je het fijne weten over spanningsregelaar-problemen tik dan het woord "spanningsregelaar" in de zoekfunctie, plenty threads met postings van ervaren rijders/ sleutelaars.
 
Laatst bewerkt:
Als je spannings regelaar kapot is/gaat , dan kan het gebeuren dat je laadt spaning naar je accu te hoog wordt.
wat er dan vaak gebeurt is dat je accu water kan gaan koken en verdampen.
En dan komt je accu droog te staan. bijvullen kan wel je accu redden( behalve als je lood platen zijn krom getrokken) maar voor de zekerheid kun je het beste even de laadt spanning op je accu even meten.
Een normale laadt spanning ligt rondt de 13,5- 13,8 volt.(meeste modellen)
Als de spanning ront de 15v ligt is het te hoog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan