accu stuk?

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
Vught
Ik had een tijdje niet gereden op mijn r100. ik wou hem dit w.e. starten. en hij deed helemaal niets meer. Accu leeg. Starten met kabels, geen probleem, stukkie rijden, alles okay, starten lopen.

helaas; vanmorgen weer het zelfde verhaal. accu weer plat. Waar kan dit aan liggen? volgens de verkoper is er een paar maandjes geleden een nieuwe accu ingegaan (een gel-accu). Kan het aan de accu liggen? of is er ergens een lek?

Waar haal ik een nieuwe accu, en welk type is nou het beste voor mijn fiets?
 
Hoe lang was je stukkie rijden? Met een blokkie om vul je je accu niet echt he...
Beter zet je hem even onder de lader.
Een nieuwe accu haal je gewoon bij een motorzaak. Zij kunnen je ook vertellen welke accu in je fiets moet.
 
Ik zou het inderdaad ook even proberen met een flink stuk rijden of aan de lader. Als dat niet werkt niet enkel je accu vervangen maar ook even je electra controleren, je accu gaat niet zomaar stuk. Dus het kan zijn dat je accu overladen word.
 
ik heb toen een kleine 200 km gereden. dat lijkt me toch zat om hem weer op te laden. btw, hij starte ook weer gewoon.

Ik vraag me alleen af of het kan zijn dat een accu vanzelf leeg raakt door ouderdom, of een te "slappe" accu :? Of heb ik dan per definitie een lekstroom? En zo ja, hoe meet ik dat?
 
Een goeie indicatie voor lekstroom:

accu staat ver beneden de 12volt (bijvoorbeeld 5 volt)
als je de accu loskoppelt en 10 minuten wacht is de spanning enkele volts hoger



(had ik pas met autodebiel, bleek uiteindelijk schakelaar van kofferbaklampje beetje niet goed)
 
een accu verloopt altijd wel iets, maar niet in 1 dag, daar geloof ik niet in.
Lekstroom is altijd een lastige om te vinden. om lekstroom te vinden meet ik altijd de weerstand tussen de + kabel en een massa punt op het frame.
 
ah, thanks, gaan we eens naar kijken. Het verloop was overigens in een dag of 4. Of die accu ook echt nieuw was weet ik ook niet, sterker nog, ik weet niet een of er wel een goeje in zit :? Wat heb je nodig voor mijn fietsje?
 
Mij ervaring heeft geleerd dat het achterlicht aan kan blijven (als je de sleutel niet helemaal terug draait) en dat gaat best wel rapjes, al is het maar 5W

Mocht het zo zijn dat ie niet bijlaad, kijk eens voor de lol je koolborstels (ik neem aan dat de jouwe die nog heeft) van de dynamo na, gewoon dynamo uitbouwen, is een uurtje werk.
Ik meende toen dat de mijne nog goed waren, de voorste was dat ook wel, maar de achterste, die je zonder uitbouw niet kon zien, was helemaal op.
Verder gaat de kabel naar de accu (bij de oudjes) via de startmotor, altijd een punt van oxidatie. Indien nodig, losmaken, schuurpapier, contactspray en het scheelt zo een volt of wat.

Als het dat niet is, dan heb je nog kans op een kapotte gelijkrichter (geen ramp als je een beetje kan solderen) en als het helemaal mis zit dan ka je regelaar ook nog kapot zijn.
Ik heb geleerd dat ze bij het BOSCH service punt stukken goedkoper kunnen zijn dan bij de dealer.

I.i.g. succes ermee

[edit]
En je capaciteit, even een gokje, 20 - 25 Ah (28 Ah lees ik zo op internet) maar dat staat wel in je handboek
Als je dat niet het, maak daar eens een sinterklaascadeau van :)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Heb je al ff gekeken of het niet eens tijd wordt om 'm bij te vullen? Misschien is ie ook gewoon af, ook een accu slijt, daardoor vermindert z'n capaciteit. Een goed idee is om eerst het peil van je vloeistof te checken en zonodig ff gedestilleerd water erbij te gooien. Daarna ff de spanning meten nadat je een stukje gereden hebt. Deze moet zo'n 12,5-14 volt zijn.( optimaal is 13,8 volt)
 
Gewoon aan een druppellader dat ding. En volgende keer (bijvoorbeeld winter klaar maken) ff de pooltjes van de accu af, zodat de boel niet leeg loopt.
 
Druppel lader nooit er de hele winter oplaten staan he, dan gaat ie van het voorjaar geheid naar de eeuwige accu velden. doordat ie dan denkt dat ie de hele winter gereden heeft aan 1 stuk.
Maar voor die koolborstels moet je zeker even bij een bosch servicepunt langs gaan dat scheelt echt veel

@maat een gel accu bijvullen???
 
check ook ff of je dynamo stroom levert en of je spanningsregelaar nog functioneert.

[edit] fijn, advies wat er al staat. Volgend keer ff lezen :z
 
Druppel lader nooit er de hele winter oplaten staan he, dan gaat ie van het voorjaar geheid naar de eeuwige accu velden. doordat ie dan denkt dat ie de hele winter gereden heeft aan 1 stuk.
Maar voor die koolborstels moet je zeker even bij een bosch servicepunt langs gaan dat scheelt echt veel

@maat een gel accu bijvullen???
Oh gaat het om een gel accu? Sorry dat had ik niet gezien. Nee dan wordt bijvullen idd lastig ja. Maar @joeltje: Heb je de klemspanning al ff nagemeten? Hoe hoog(of hoe laag) was deze?
 
Druppel lader nooit er de hele winter oplaten staan he, dan gaat ie van het voorjaar geheid naar de eeuwige accu velden. doordat ie dan denkt dat ie de hele winter gereden heeft aan 1 stuk.

he hoe dat dan? Een drupperllader laadt en ontlaadt, wet ik ook, maar daar wordt je accu toch niet slechter van?

Kan zo'n oud lijk eigenlijk wel met een gel-accu overweg? Wat zijn de verschillen?

Maar zoals gezegd: eerst maar eens meten of je elektriek nog wel goed werkt.

Dure grap trouwens een nieuw BMW accu (eurootje of 100 :X :X :X )
 
als je hem dan van de druppel lader afhaalt word de accu ineens een stuk minder belast en dat heeft dan te maken met de geheugen werking van de electroden. Tenminste dat is mij toen verteld door een man bij http://www.wilcoaccu.nl (Wilco accu's) toen ik een nieuwe accu kwam halen. Het fijne weet ik er ook niet precies van. Maar sindsdien hou ik die tip maar aan.
 
Een gel accu laadt minder snel bij dan een normale accu (werd mij verteld :) ) Dus misschien raakt die leeg door telkens korte stukjes rijden, waardoor hij niet de kans heeft het verlies van de start weer bij te laden.

Ook kan het zijn dat hij ergens stroom lekt. Je kan proberen de accu los te koppelen en kijken of die daarna weer leeg raakt.
 
Ook kan het zijn dat hij ergens stroom lekt. Je kan proberen de accu los te koppelen en kijken of die daarna weer leeg raakt.

Dat ben ik nu aan het proberen idd. Als hij nu weer leeg is, weet ik genoeg...

Dure grap trouwens een nieuw BMW accu (eurootje of 100 :X :X :X )

Precies daarom wil ik dus eerst zeker weten dat het idd de accu is ;( 100 pleuro boehoe
 
Terug
Bovenaan Onderaan