Accu te snel leeg?

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Beste allen,

Afgelopen zondag 3 mei ben ik met mijn Yamaha Fazer FZS 600 vanuit Schiedam naar Nieuwegein heen en weer geweest.
Na de rit ben ik nog even wezen tanken bij een pomp vlak bij mijn huis.
Ik heb thuis nog heel even de verlichting gecontroleerd maar dat zal niet langer dan 2 minuten zijn geweest verder niks.
De TomTom Rider 550 zat er niet op en die zit ook geschakeld als die er wel op zit (en heeft een eigen accu).

Nu wilde ik deze dinsdagmiddag 5 mei 2020 wegrijden en was de accu leeg..
Ik heb direct mijn Optimate 4 acculader aangesloten en die begon enthousiast te laden met de gele lampjes aan

Bij het opladen sprongen meteen de gele oplaad lampjes aan.
Accu_opladen.png

Toen ik 21:45 thuis kwam van de metro brandden alleen de groene lampjes nog en heb ik de motor gestart.
Die heb ik direct daarna weer uitgezet en hierop gingen de gele lampjes weer aan.

Is dit normaal of is mijn accu nu stuk?
Of moet ik de motor altijd aan de acculader laten hangen?

De accu zit erin sinds eind december 2019 meestal laadde ik de accu eens in de twee weken even kort bij met de Optimate 4.
 
Begin met het verwijderen van alle niet originele zooi, ik bedoel bedrading....en dan eventueel alle zekeringen verwijderen en de verbruikers hierachter één voor één meten.
 
Lijkt sterk op de laderaansluiting... 15A is bepaald niet weinig, maar zal wel standaard meegeleverd worden.

:Y maar dan zou je ergens op de motor al deze aansluiting verwachten.
41LOCRnUR5L._AC_.jpg

TS schrijft op pagina 2 dat hij een nieuwe gemaakt heeft. Dus waar gaat dat snoer met die 15A zekering naar toe?
 
Laatst bewerkt:
Blijft over dat er een lekstroom is die je accu leeg lijkt te trekken.
Waar is dit voor? Wat zit er aan vast? Een accessoire met een 15A zekering op een motorfiets? Heb je een terrasverwarmer bij je?Bekijk bijlage 1500648
Ik heb geen terrasverwarmer mee op de motor, niks verwarmd.
Wat je daar ziet is exact de acculader aansluiting zoals deze maar dan rechtstreeks op de accu polen geschroefd.
Ik heb het aansluitpunt nog niet netjes kunnen of durven wegwerken en deze ligt nog onder mijn zadel.
:Y maar dan zou je ergens op de motor al deze aansluiting verwachten.
Bekijk bijlage 1500693
TS schrijft op pagina 2 dat hij een nieuwe gemaakt heeft. Dus waar gaat dat snoer met die 15A zekering naar toe?
 
Even alles samenvattend.
De accu is getest en goed bevonden.
Je hebt pas 1 keer gehad dat de accu niet de motor kon starten en na opladen heeft dat euvel zich niet meer voorgedaan.

Je hebt een dradenset voor de optimate aangesloten zitten, je kan dus zoals midlife al aangaf, daar de accu spanning op meten.
Dus nog een keer opladen, meten met je volt meter, multimeter en dan na een dag of wat weer kijken en zien hoeveel volt er af is.
als dit dan idd meer is dan die 0,1 volt per week maand :

Ik heb al diverse keren gezegd hoe je een goede indruk kan krijgen over de conditie van de accu.
Is het nou zo moeilijk de accu op te laden, te meten hoeveel spanning er in zit, na een uur nog eens, na 2 -3 dagen nog eens.
Na een uur is de spanning in rust gekomen en die zou de accu lange tijd vast moeten houden.
Als de spanning in 2 dagen al 0,2 volt of meer inkakt heb je of een lekstroom lopen, of je accu heeft zijn beste tijd wel gehad.

Ik kan het tabelletje niet vinden, maar een goede accu verliest in een maand tijd ongeveer 0,1Volt.
mocht je idd een lekstroom hebben, dus dat je accu stroom/spanning verliest dan is het gezien de vragen die in dit topic gesteld zijn verstandig om de motor we g te brengen met de melding dat je vermoed dat je accu goed is, deze getest is door xxx maar je dus vermoed dat je ergens lekstroom hebt.

elektronica kan heel interessant zijn, maar op een oude motorfiets alles doormeten en controleren met wel je ding zijn ...
 
Met meten rechtstreeks op de aansluiting van de lader wel opletten, de aansluiting van de lader bevat in sommige gevallen 2 pennetjes die angstvallig dicht bij elkaar zitten.
Kortsluiting is heel snel gemaakt als je daarin gaat wroeten met de meetpennnen van de multimeter.
Persoonlijk zou ik op de accu meten, om dus sluiting te voorkomen.
 
Mijn accu is de laatste tijden ook snel leeg aan het gaan.
Zo heb ik dat ik sinds 2 weken dat ik ieder keer de motor duwend start.
Ik heb de accu eerder aan de druppellader gedaan en helemaal vol geladen, maar na 2 weken was die leeg.
Vervolgens weer opgeladen toen was ging hij al binnen een week niet meer te starten.

Ik denk nu echt dat de accu op is, of zou er ergens anders een probleem zijn?

Ik wil alsnog nu een nieuwe accu kopen origineel zit er een YUASA YTZ6V 12V 5Ah , start kracht 90 erop.
Alleen wil ik een accu halen met meer capaciteit en Startkracht (CCA).
Ik dacht aan de Varta YTZ7S-BS 7Ah 20h Startkracht (CCA) 120 EN.

Alleen vraag ik me wel af of het verkeerd is om accu merk en capaciteit te veranderen?
 
Mijn accu is de laatste tijden ook snel leeg aan het gaan.
Zo heb ik dat ik sinds 2 weken dat ik ieder keer de motor duwend start.
Ik heb de accu eerder aan de druppellader gedaan en helemaal vol geladen, maar na 2 weken was die leeg.
Vervolgens weer opgeladen toen was ging hij al binnen een week niet meer te starten.

Ik denk nu echt dat de accu op is, of zou er ergens anders een probleem zijn?

Ik wil alsnog nu een nieuwe accu kopen origineel zit er een YUASA YTZ6V 12V 5Ah , start kracht 90 erop.
Alleen wil ik een accu halen met meer capaciteit en Startkracht (CCA).
Ik dacht aan de Varta YTZ7S-BS 7Ah 20h Startkracht (CCA) 120 EN.

Alleen vraag ik me wel af of het verkeerd is om accu merk en capaciteit te veranderen?

Ik zou eerst maar eens de laadspanning meten als de motor loopt. Staat wel hoe je dat moet doen in 1 van de how-to's hier op MF
 
Ik zou eerst maar eens de laadspanning meten als de motor loopt. Staat wel hoe je dat moet doen in 1 van de how-to's hier op MF

En doe dat dan ook nog een keertje nadat je een half uurtje gereden hebt. Ik heb een motor gehad waarbij net na starten alles prima was met de laadstroom, toch had ik steeds een lege accu. Toen ik een keer de laadspanning meette na te hebben gereden was die veel te laag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan