Accu te snel leeg?

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Beste allen,

Afgelopen zondag 3 mei ben ik met mijn Yamaha Fazer FZS 600 vanuit Schiedam naar Nieuwegein heen en weer geweest.
Na de rit ben ik nog even wezen tanken bij een pomp vlak bij mijn huis.
Ik heb thuis nog heel even de verlichting gecontroleerd maar dat zal niet langer dan 2 minuten zijn geweest verder niks.
De TomTom Rider 550 zat er niet op en die zit ook geschakeld als die er wel op zit (en heeft een eigen accu).

Nu wilde ik deze dinsdagmiddag 5 mei 2020 wegrijden en was de accu leeg..
Ik heb direct mijn Optimate 4 acculader aangesloten en die begon enthousiast te laden met de gele lampjes aan

Bij het opladen sprongen meteen de gele oplaad lampjes aan.
Accu_opladen.png

Toen ik 21:45 thuis kwam van de metro brandden alleen de groene lampjes nog en heb ik de motor gestart.
Die heb ik direct daarna weer uitgezet en hierop gingen de gele lampjes weer aan.

Is dit normaal of is mijn accu nu stuk?
Of moet ik de motor altijd aan de acculader laten hangen?

De accu zit erin sinds eind december 2019 meestal laadde ik de accu eens in de twee weken even kort bij met de Optimate 4.
 


Vroeger overwinterden mijn accus 3-4 maanden zonder dat er een lader aan te pas kwam,
daarna even de vlottterkamers aftappen en starten maar.
Zouden de moderne accu's , net als de brandstof dan echt zoveel slechter zijn geworden?
Denk zelf van niet.

carburateur / injectie ?
 
Ik vroeg aan midlife crisis of hij er over nagedacht had dat de injectie motoren van tegenwoord misschien wat meer stroom nodig hebben dan de carburateur versies van vroeger, misschien niet zo zeer met starten, maar het verbruik is wel meer dus kan het laden misschien wat minder snel gaan wat bij veel mensen dan weer startproblemen geeft aan het begin van het seizoen, zeker als men af en toe start en gelijk weer uit zet om 'te testen' .

snel kijkend op internet vermoed ik carburateur.

en nogmaals de link naar een stekker :
niet dat je daar iets aan hebt, omdat je hem precies andersom nodig hebt.
Je kan een verloop kopen, maar dan kan je alleen jouw 'oude' type oplader gebruiken.

als je alleen een kabeltje wil van accu naar een stekker die rechtstreeks past op je huidige lader, moet hij naar dat witte blokje met aan de andere kant uiteraard de accu 'oogjes' :


TM stekker / connector.
 
Vandaag ben ik even met een omweg naar een motorzaak in de buurt gereden.
Daar aangekomen was de spanning van mijn accu 12.9V.
Thuis was de accu spanning 13.0V

De aansluiting op de accu is nu een keurige connector:
MotorAansluiting.png
 
Vandaag ben ik even met een omweg naar een motorzaak in de buurt gereden.
Daar aangekomen was de spanning van mijn accu 12.9V.
Thuis was de accu spanning 13.0V

De aansluiting op de accu is nu een keurige connector:
Bekijk bijlage 1497559
Je moet de accu eens meten na 2 dagen, of van mijn part na een week, en niet tussendoor weer aan de lader hangen! Direct na het laden of een stuk rijden heeft geen enkel beeld van de conditie van de accu. Meer over de werking van je laadsysteem.
Als de accuspanning te snel inzakt is ie aan het eind van zijn latijn, of je hebt een lekspanning.
 
puur van de getallen uitgaande lijkt het al of de accu niet genoeg stroom opneemt/spanning vasthoud.
De eerder genoemde laadspanning was 13.3 en na het rijden is de accu max 12.9 , dat is toch meer de waarde die je zou verwachten als de accu een paar uur in rust is. hebben ze bij de motorzaak niet even de accu gemeten met een meter die het starten nabootst ? (omdat je niet vermeld of die 12,9V daar door jou gemeten is )
 
puur van de getallen uitgaande lijkt het al of de accu niet genoeg stroom opneemt/spanning vasthoud.
De eerder genoemde laadspanning was 13.3 en na het rijden is de accu max 12.9 , dat is toch meer de waarde die je zou verwachten als de accu een paar uur in rust is. hebben ze bij de motorzaak niet even de accu gemeten met een meter die het starten nabootst ? (omdat je niet vermeld of die 12,9V daar door jou gemeten is )
Ik heb de spanning beide keren zelf gemeten met een multimeter in beide gevallen had ik ongeveer een 15-20 min gereden.
 
op een aantal accu's zit 6 maanden garantie, misschien toch een idee om even een berichtje te sturen naar jouw verkoper dat je hem ter garantie wil aanbieden.
als je accu 40 euro was is het misschien een idee een wat betere te nemen, vaak word af fabriek een yuasa gemonteerd en je zou het ook kunnen benoemen in je bericht misschien heb je dan tegen een kleine bijbetaling een betere en voor jou iig , een nieuwe accu.

*edit* ik zeg dus niet DAT hij stuk is, maar een maand lang nog voltage blijven meten en hij kan , uitgaande van eind december, misschien net uit de garantie zijn.
 
Ik zou wel een nieuwe accu kunnen proberen (heb de motor eind december overgenomen van een particulier).

Zijn er accu merken die ik zou moeten vermijden of die iemand aan zou raden?
Mijn Optimate 4 lader kan volgens mij geen Lithium accu's laden wel "standaard accu's", AGM en gel accu's.

Als ik op Yuasa ga zoeken voor de Yamaha Fazer FZS 600 (2003) kom ik uit op de YT12B-BS rond de € 60,- tot €75,-

Ik dacht ik haal de accu er wel even uit want dan kan ik zien wat voor merk er nu in zit.
De accu zit vast met een soort rubber bandje waar ik niet van kan zien hoe het vast zit.
Er zit een zekeringkastje en een connector in de buurt, het liefst sloop ik daar even niks door net even wat te hard te duwen of trekken.

AccuBandje.png
 
Onder dat rubber bandje, bovenin bij fuse box, zit een metalen rechthoekje. Dat haakt achter een lipje aan het frame.

Pak het einde vh rubber, en rek het verder uit, zo krijg je t van de lip af. Soort grove bh sluiting :')
 
ik zou eerst maar eens kijken wat er aan het einde van het draadje met dat zekeringskastje zit ;) .
Kan overigens ook van eerder genoemde tomtom zijn, maar als je de motor dus pas net hebt kan het ook een druppellader aansluiting zijn.
volgens het papiertje zit er een 15a zekering in, lijkt mij vrij fors voor een navigatie.
 
puur van de getallen uitgaande lijkt het al of de accu niet genoeg stroom opneemt/spanning vasthoud.
De eerder genoemde laadspanning was 13.3 en na het rijden is de accu max 12.9 , dat is toch meer de waarde die je zou verwachten als de accu een paar uur in rust is. hebben ze bij de motorzaak niet even de accu gemeten met een meter die het starten nabootst ? (omdat je niet vermeld of die 12,9V daar door jou gemeten is )
:^ Een load test.

Ik heb hier een Motobatt staan die 12.4V meet in rust. Zet je er een 20W stroomverbruiker aan, dan zakt hij in naar 9V.
 
Vroeger overwinterden mijn accus 3-4 maanden zonder dat er een lader aan te pas kwam,
daarna even de vlottterkamers aftappen en starten maar.
Zouden de moderne accu's , net als de brandstof dan echt zoveel slechter zijn geworden?
Denk zelf van niet.

Mijn redelijk moderne Tracer 900 Staat ook wel eens een maand / paar maanden stil in de winter - starten & lopen in de lente.
Dit ondanks de moderne startonderbrekings / ECU / etc technologie. (en dus ook geen lader)

Grappig is overigens dat er een knipperend "alarm" ledje in het dashboard zit, dat na een paar dagen ophoud met knipperen. Kennelijk wordt automatisch een soort "deep sleep" mode ingeschakeld.
 
EDIT: Gaat lekker... had pagina twee ff gemist... stekkertje etc heb je al :+

Die stekkertjes kun je bij de meeste motorzaken wel krijgen of bestellen.. Of even online checken... zoek op optimate stekker en je vind genoeg. Kijk wel even naar het plaatje, want er zijn twee typen bij optimate. Die van jou heeft nog de oude aansluiting.... bijvoobeeld hier te krijgen... Webshop N1Motor

  • In m'n geheugen gravend (heb ook zo'n optimate gehad) betekenen de lampjes het volgende...
    Groen links: lader goed aangesloten
    Rood links boven: lader verkeerd aangesloten (polariteit / + op -)
  • Rood / geel / groen rechts boven: geven teststatus aan: Uiteindelijk zal de groene volledig moeten blijven branden. Wanneer deze knipper zit hij is een testfase... de gele geeft aan dat de accu niet volledig geladen is en rood slecht geleden is geloof ik.
  • Rood links onder: accu minder dan X% geladen.... weet niet precies meer hoeveel... maar zeker onder de helft... gaat deze branden dan gaat de lader over naar zo'n soort van reddings/ boostprogramma... gaat hij knipperen, dat ziet de lader geen heil meer in de accu. Van rood zal hij uiteindelijk naar de gele daarnaast moeten springen na verloop van tijd. Maar hoe snel dat is hangt van de staat van de accu af.
  • Geel rechts onder: accu meer dan X% geladen
  • Middelste gele lampjes: laadstroom waarmee geladen wordt. Als deze branden weet je in ieder geval dat de accu geladen / stroom accepteert
Ofwel, uiteindelijk zal groen links boven en rechts boven constant moeten branden, dan is de accu volledig opgeladen. Om het uur? of aantal uur gaat de groene rechtsboven knipperen en voert de lader een test uit om te zien of de accu ook capaciteit verloren heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan