accu trekt leeg tijdens het rijden

dukaat

PC37
17 apr 2021
9
0
Bemmel
Hallo mede motor fanaten,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Honda cbr 600 RR uit 2004 (PC37)
Helaas heeft de motor een kwaal. Na een rit van kwartier tot half uur raakt de accu compleet leeg.
Accu vervangen, zelfde probleem. de motor heeft LED verlichting voor, die niet origineel is.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Is dit een bekend probleem. Anders lijkt het richting dynamo of spanningsregelaar te gaan.
Wat ligt het meest voor de hand volgens jullie?
 
Dat vrees ik ook, Super Blackbird. Vreemde is wel dat de splinternieuwe gel accu zich wel enigszins hersteld heeft, nadat die helemaal dood leek te zijn de dag erop. Maar na een startpoging ook weer leeg.
 
Tis een Honda...dus eerste verdachte is de spanningsregelaar...
Maar, zoals al aangegeven; op een volle accu kun je vrij lang rijden totdat deze zo leeg is dat de motor uitvalt (uiteraard met verlichting uit).

Meten = weten.

Laad je accu op, sluit hem aan op je motor en meet de accu spanning.
Zet het contact aan en meet weer..als de accu spanning wegvalt heb je ergens kortsluiting.
Start de motor en meet weer.
 
Ga nou eerst meten, bestel een multimetertje bij de Action voor 4 euro, haal die op en meet op de accupolen met draaiende motor op tenminste 2000 toeren. Moet rond 14 volt zijn en is dat minder dan 12 volt, dan heb je geen laadstroom.
Al zet ik al mijn geld in op de spanningsregelaar want het is een Honda.
 
...Na een rit van kwartier tot half uur raakt de accu compleet leeg. ... de motor heeft LED verlichting voor, die niet origineel is....
Wat ligt het meest voor de hand volgens jullie?
Gepruts van de vorige eigenaar.
Die led lampen zijn er door iemand in geklust. Ik heb geen idee hoe deskundig die persoon was, maar gezien je probleem denk ik dat het een prutser was.
 
Vandaag alle kuipdelen verwijderd. Ik vrees alleen dat als ik de spanningsregelaar en/ of dynamo ga vervangen deze het opnieuw zullen gaan begeven.
Hoewel het niet meer van deze tijd is, geloof dat de jaren tachtig en begin negentig het vooral voorkwam, dat je SR naar de knoppen gaat omdat het een Honda is, zul je echt eerst moeten meten en dan pas gaan vervangen.
Iemand heeft al een link gepost hoe je je laadsysteem kunt meten en controleren, doe dat. Als eerste ook.

Nu gooi je al je angst voor het opnieuw frituren van je SR samen met je led verlichting overboord en doet er weer gloeilampen in, gloeilampen verbruiken meer stroom, doe er desnoods 80Watt lampen in. Je spanningsregelaar kan nu ontspannen zijn werk doen en niet in een burn-out geraken want de lamp gebruikt nu meer van de teveel door de dynamo opgewekte energie! En houd je lampen aan, ook overdag.

dag.
 
Binnen een kwartier leeg? Dan kan het niet anders dan dat je een kortsluiting hebt.
Zelfs al zou je accu helemaal niet opgeladen worden, dan nog duurt het heel veel langer voordat deze leeg kan zijn. Zelfs met alle verbruikers aan.
Ik heb jaren geleden bij een project FZ 750 het motorblok vervangen. Daar was met de stekker van de dynamo/sr (zit bij een FZ op elkaar) geknoeid, dus andere stekker er op en gaan. De draden hadden geen verschil ik kleur dus zal niet uitmaken toch? Motor liep prima maar blééf lopen met contact uit. Trok na uitzetten met de kill switch de accu leeg tot onder de bodem, dankzij @yamahafrans2 er achter gekomen dat toch belangrijk was dat de goede draden aan elkaar verbonden waren. Lang verhaal om te zeggen dat een rotte SR ook de accu leeg kan trekken ipv laden.

Meten = weten
 
LED verlichting voor loshalen, gaan rijden en kijken hoe het dan gaat
Waarom?


Als een slecht aangesloten verlichting de accu tégen de laadstroom in knats leeg kan trekken loopt er een dermate hoge stroom dat er dingen weg smelten of misschien wel in de fik vliegen. TS moet gewoon een multimeter halen en het laadsysteem doormeten. De link staat in post #6.
 
Terug
Bovenaan Onderaan