Accu verkeerd aangesloten

Bart_198

Rookie
16 dec 2017
3
0
Jahoor, mijn eerste motor en gelijk een klassieke fout. Ik heb een honda cb500x en bij het aanbrengen van een acculader met kabelschoentjes de polen in eerste instantie verkeerd gedaan. Een brommend geluid en nu doet de motor helemaal niks meer. Alle zekeringen inclusief de hoofdzekering zijn nog heel.

Iemand een idee wat het is?
 
Welkom op het motor forum. Altijd fijn; een vraag als eerste bericht.

Even mijn glazen bol erbij.
De glazen bol verteld mij dat door het verkeerd aansluiten de stroom de verkeerde kant is opgegaan en daarmee de nodige circuits beschadigd heeft. Een smelt zekering is niet polariteit goevoelig en zal derhalve daar dan ook niet door springen; die springt immers alleen bij een te hoge stroom..

Succes veder.
 
Laatst bewerkt:
het gaat hier om een acculader aansluiten op een accu als ik het goed lees?

als je een goede lader hebt gebeurd er niets, de lader herkent dat de polen verkeerd om zitten.

controleer idd de zekering in/bij je strart relaise, koppel je accu anders even los, meet deze zonder aansluitingen.
 
Ik heb het een keer gezien dat de accu hierdoor omgepoolt was, dat de + dus de - geworden was en andersom.
Uiteraard had die accu niet genoeg capaciteit om hem te houden....maar ik wist niet dat dat kon.

Dat was de Harley van een klant, bij een Harley garage waar ik leerling monteur was toen ik jong was, jaar of 22 terug.
 
Laatst bewerkt:
De accu meet op 13 volt dus die is prima. De hoofdzekering is nog heel dus vandaar mijn vraag hier (als mensen zich daaraan storen is dat hun probleem).

Helaas kan ik niet bij het startrelais omdat deze onder de tank verstopt zit...
 
Als de hoofdzekering heel is dan is iig 30 ampère ergens heengegaan....spanningsregelaar zal een optater hebben gekregen en wellicht vormt hij nu een kortsluiting....of nu een open circuit en dat je accu stuk is.....en elektronica kan er heel slecht tegen.

Succes....
 
Wanneer ontstond dat brommend geluid?

Stond je motor op contact tijdens het laden?

Gokken op het startrelais kan, maar als jij de startknop niet ingedrukt hebt gehad op het moment dat de acculader verkeerdom aangesloten was is er nooit een gesloten kring met dat startrelais geweest, en heeft die daar dus niets van kunnen merken.
 
De accu meet op 13 volt dus die is prima. De hoofdzekering is nog heel dus vandaar mijn vraag hier (als mensen zich daaraan storen is dat hun probleem).

Helaas kan ik niet bij het startrelais omdat deze onder de tank verstopt zit...

De hoofdzekering zit vaak op/aan je start relais of er zit nog een zekering.

Kan je de lader wel gewoon goed aan de accu aansluiten, laad deze dan goed?
 
De accu meet op 13 volt dus die is prima. De hoofdzekering is nog heel dus vandaar mijn vraag hier (als mensen zich daaraan storen is dat hun probleem).

Helaas kan ik niet bij het startrelais omdat deze onder de tank verstopt zit...
Zit jouw hoofdzekering niet in het startrelais?
 
De accu meet op 13 volt dus die is prima.
neeeeee, die lijkt prima. Voltage onbelast zegt nul.
De hoofdzekering is nog heel dus vandaar mijn vraag hier
Het antwoord is een vraag. Weet je 100% zeker dat je hoofdzekering heel is? De zekering waar HEAD bij staat is van de koplamp. Ik weet bijna zeker dat je hoofdzekering op je startrelais zit.
(als mensen zich daaraan storen is dat hun probleem).
Jij hebt een probleem wij niet. Wij proberen een eigenwijze ..... te helpen
Helaas kan ik niet bij het startrelais omdat deze onder de tank verstopt zit...
Jouw probleem 2
 
De accu meet op 13 volt dus die is prima. De hoofdzekering is nog heel dus vandaar mijn vraag hier (als mensen zich daaraan storen is dat hun probleem).

Helaas kan ik niet bij het startrelais omdat deze onder de tank verstopt zit...
Waarom dan de acculader?
En hoe weet je dat de hoofdzekering nog goed is?
 
Laatst bewerkt:
Als je het contactslot in de start positie zet gaan dan wel de controle lampjes in de display/tellerpartij branden?

Waarom moest/wilde je een acculader aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan