accu vervangen

Noekel

Rookie
18 okt 2005
3
0
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Wij hebben een yamaha fzr 600 en we hebben ieder jaar een nieuwe accu kunnen kopen. Ik heb dit nagevraagd bij de winkel en dit zou normaal zijn. Een druppelaar zou hier ook niet veel verschil bij maken. Nu is mijn accu weer kapot en niet meer bij te laden en deze heb ik in maart gekocht. Dit vind ik echt te kort. Ik heb op jullie forum gelezen en volgens mij doen jullie erg lang met een accu. Wie kan mij helpen? Iedere keer 50 euri's vind ik toch zonde.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes.
 
Dit is zeker niet normaal. Heb 2 jaar een fzr gehad en nooit de accu hoeven te verwisselen. Ik heb eens een kapotte accu met m'n auto gehad. Dit bleek veroorzaakt te zijn door een defecte spanningsregelaar. Misschien dat ff laten checken? Suc6!!
 
Koop je moderne "dichte" accu's of de klassieke met dopjes?

In het laatste geval, steeds VLOEISTOFNIVEAU bijhouden, vooral bij zulke hittegolfjes als de afgelopen zomer.

Apart hiervan: de stroomverzorging aan boord controleren.

Stijgt bij (flink) draaiende motor spanning op de accu boven 15 Volt dan is er òf (reeds) iets mis met de accu (vloeistof) òf (waarschijnlijker) met de spanningsregelaar, die dan de accu molt zodat je niet meer kunt weten wat je meet ...
 
Wat een kul..... in mijn motor zit nog de originele en die is van 1998. En toch werkt die nog prima (misschien uitzonderlijk), maar elk jaar verwisselen van accu lijkt me toch echt niet normaal.....
 
accu kan best een flinke tijd meegaan, over het algemeen staat er een jaartje of 8 voor.
Funest is echter wel het stallen voor de winter; een accu kan beter maar gebruikt blijven dan ongebruikt, dus bijladen met druppelaar(wel goeie kopen) daarmee bespaar je flink wat geld.

Verder als je spanningsregelaar kaput zou zijn heb je ook geen vol vermogen meer. Die trekt de accu nl. helemaal leeg.
Dus ik zou maar een andere garage gaan zoeken en een druppellader, succes ermee.
 
Dank jullie voor de snelle reacties.
Ik had al een beetje het donkerbruin vermoeden dat er iets niet klopte.
Ik ga terug met deze accu, want 7 maanden vind ik echt te kort. Ik laat naar de spannings regelaar kijken. Hier had ik wel wat over gevonden op jullie forum. Heel erg bedankt en ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes anoek
 
Hallo,
Hier ben ik weer, ik heb een nieuwe accu gekregen, maar hij vroeg wel of ik een keer langs wilde komen om te kijken naar de regelaar. Dat doe ik dus maar een keer. Bedankt voor de reacties.
Groetjes Anoek
 
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb een vraagje.
Wij hebben een yamaha fzr 600 en we hebben ieder jaar een nieuwe accu kunnen kopen. Ik heb dit nagevraagd bij de winkel en dit zou normaal zijn. Een druppelaar zou hier ook niet veel verschil bij maken. Nu is mijn accu weer kapot en niet meer bij te laden en deze heb ik in maart gekocht. Dit vind ik echt te kort. Ik heb op jullie forum gelezen en volgens mij doen jullie erg lang met een accu. Wie kan mij helpen? Iedere keer 50 euri's vind ik toch zonde.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes.
Lijkt me sterk dat het telkens aan de accu ligt ,kijk eerst die motor maar eens na!!Enne een druppellader helpt wel zekerrrrr,
:X :X :X :X :X
 
zoals de meeste al opperden, kijk de spanningsregelaar eens na maar ook de dynamo/statoren. Als de spanningsregelaar kapot is kan dit leiden tot een defect in de dynamo heb ik op de harde wijze geleerd.
 
De stroom cappaciteit van een accu is afhankelijk van leeftijd temperatuur en gebruik. Normale slijtage bij gewoon gebruik is 5 a 10% per jaar. De terugname van cappaciteit bij temperaturen van -10 graden is ook al gauw 30%. De accu langere tijd niet gebruiken gaat ook al snel een hoop stroom kosten vanwege de zelfontlading.

Een accu die helemaal leeg is loopt het risico dat de loodplaten kromtrekken bij het laden. Daarom een goede lader gebruiken in zo'n geval.

Dus een tip voor de winterstop, polen los halen en in bedrijf houden door een goede druppellader of in ieder geval regelmatig bijladen.

s'zomers gaat een accu defect door verdamping (hoge temp) dus vloeistof in de gaten houden. In de winter door lage temperaturen waardoor de accu leeg raakt en platen kromtrekken.

De regelaar in dit geval ook goed controleren, niet of te weinig laden betekend een lege accu en kromtrekken van de platen. Teveel laden betekend droogladen en kapot laden.
 
Als je motor maandenlang stilstaat zou de accu kapot kunnen gaan.

Mijn accu's gaan een jaar of 8 mee. Het is steeds de dealer die constateerd dat de accu defect is, gek eigenlijk.

Gr,
Henk

De dealer weegt waarschijnlijk de zuurgraad van de accu, dus na 8 jaar is de accu nog 40 tot 60%. Dagelijks gebruik en warm stallen s'nachts zal voor jou dan ook geen merkbare problemen opleveren. Een nachtje in de vrieskou neerzetten in combinatie van 1 of meer dagen niet gebruiken of alleen korte ritten zal wel problemen opleveren dus de dealer neemt geen risico en denkt vooruit en verkoopt een nieuwe accu. Iedereen gelukkig toch, s'nachts of s'morgens niet weg kunnen kost meer :+

ik ken gevallen met auto's waarbij de accu's 10 jaar worden, zijn wel de uitzonderingen. 3 tot 6 jaar komt vaker voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan