Accu Vloeistof? Water / demiwater / accuzuur?

CN

MF veteraan
17 jul 2007
8.005
0
Omgeving Enschede
Ik heb een wat ik dacht slecht werkende accu,
maar er zit dus totaal geen vloeistof meer in.

Wat moet er in een accu?

Ik heb wel eens gehoord dat er water in moet, maar of dit speciaal demi-water moet zijn of gewoon water weet ik dus niet.
Of dat het speciaal zuur moet zijn...

Wie o wie weet het antwoord?
 
Een accu vul je met accuzuuroplossing. Dat bestaat voor een groot deel uit water. Na verloop van tijd verdampt een deel van dat water en moet je dus water bijvullen. Gedemineraliseerd water wel te verstaan wat in elke supermarkt te koop is (voor in de strijkijzer e.d.).

Maar een accu die al helemaal droog is, zal niet meer te redden zijn vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Een accu vul je met accuzuuroplossing. Dat bestaat voor een groot deel uit water. Na verloop van tijd verdampt een deel van dat water en moet je dus water bijvullen. Gedemineraliseerd water wel te verstaan wat in elke supermarkt te koop is (voor in de strijkijzer e.d.).

Maar een accu die al helemaal droog is, zal niet meer te redden zijn vrees ik.

Kan het altijd proberen.
Maar dat staat dus gewoon bij de AH ergens in het schap?


gedistileerd water, of gedemineraliseerd water.

Bv. te koop bij de supermarkt, in de buurt van de wasverzachter (wordt ook gebruikt in stoomstrijkijzers)

Thank you!
 
Laatst bewerkt:
1. nooit bijvullen met zuur
2. liever niet bijvullen met kraanwater (zie boven)
3. alleen een nieuw geleverde accu moet worden afgevuld met accuzuur

4. probeer er ook achter te komen waarom je accu leeg is gekookt, het is niet gebruikelijk....
 
1 a 1.5 jaar stilgestaan zonder ook ooit maar een lader te hebben gezien?

Dan issie lek. Er hoort niks uit te komen.

Er is een overloopje op sommige modellen (de klassieke lood/zuur versie), om bij koken de overdruk kwijt te kunnen.

Zou dan echt alle vloeistof verdampt zijn door die overloop?

Ik weet niet of er dan toch weer accuzuur in moet, een mix, of alleen water.....

Ik weet wel dat ik een andere accu zou gaan kopen, al is het maar voor de zekerheid.
 
Maar dus alleen wanneer de accu NIET compleet droog staat volstaat het met bijvullen van water.
Een droge accu die wordt gevuld met alleen water zal het niet gaan doen...

Toch weer accuzuur dan?


Ik ken wel situaties van droogkoken, maar dat zat doorgaans in het laadsysteem (defecte SR).
 
Ja, hallo. Alsof ik dat weet :+

Maar even mijn hersenspinsels:
Een accu die helemaal (!) droog is geweest (na ingebruikname), zal niet meer te redden zijn. Dus waarom de moeite nemen?
Maar misschien zit ik er helemaal naast.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens een niet meer op te laden accu (die ik vervangen had door een nieuwe) opnieuw (bij)gevuld met zuur.

In eerste instantie al meerdere keren een rood lampje gehad van de Optimate, maar volgehouden.
Toen een tijdje opgeslagen (te lui om naar de milieustraat te gaan..) en na een jaartje eens bijgevuld toen ik zag dat deze niet vol was.

Hij was voor circa een vierde deel leeg, en werkt nu 1.5 jaar later nog in een motorfiets van iemand.
Maar ik zou het niemand aanraden, deze accu moet je iedere 2-3 weken opladen als de motor niet gebruikt wordt, en hij laat je geheid een keer staan als het net niet uitkomt.
(maar die persoon is ff blij met de oplossing..) :)
 
Laatst bewerkt:
Maar uit die motor kwam een accu die al vijf jaar stilstond.
En die was behoorlijk droog. :Y

Bijvullen met accuzuur leverde niets op, de Optimate zag hem wel, maar kon er niets mee.
Een iets minder intelligente lader zag de hele accu niet eens als deze aangesloten was. :P

Pas verder op met hoge laadstromen en/of verkeerd aansluiten en/of accuzuur! :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, hallo. Alsof ik dat weet :+

Maar even mijn hersenspinsels:
Een accu die helemaal (!) droog is geweest (na ingebruikname), zal niet meer te redden zijn. Dus waarom de moeite nemen?
Maar misschien zit ik er helemaal naast.

Het is voor een voertuig waar ik eigenlijk absoluut geen geld meer aan wil besteden dus dan maar volgieten met dat water uit de winkel, en dan zal ik het vermelden bij de verkoop

Plus zon fles water lijkt mij niet de hele wereld de kosten, in ieder geval goedkoper als een nieuwe accu
 
Gebruik gummihandschoenen want een "klassieke" bijvulbare accu is gewoonlijk aan buitenkant/bovenkant besmet met bijtend zuur, geeft blaren op huid en gaten in textiel.

Krijg je de boel hiermee draaiend, test dan wel bij stationair draaiende motor en wisselend gas/toerental, Voltmeter op de accupolen, of de spanning wel boven 13V blijft en liefst niet of heel weinig hoger dan 14 .... mogelijk was al vóór het stilzetten veel water verdwenen als gevolg van defecte spannings-regelaar.

Op de meeste accu's staan 2 maatstrepen waarTUSSEN (liefst kort onder de bovenste maar NIET eroverheen!) in elk van de 6 cellen de vloeistof moet staan.
 
Gebruik gummihandschoenen want een "klassieke" bijvulbare accu is gewoonlijk aan buitenkant/bovenkant besmet met bijtend zuur, geeft blaren op huid en gaten in textiel.

Krijg je de boel hiermee draaiend, test dan wel bij stationair draaiende motor en wisselend gas/toerental, Voltmeter op de accupolen, of de spanning wel boven 13V blijft en liefst niet of heel weinig hoger dan 14 .... mogelijk was al vóór het stilzetten veel water verdwenen als gevolg van defecte spannings-regelaar.

Op de meeste accu's staan 2 maatstrepen waarTUSSEN (liefst kort onder de bovenste maar NIET eroverheen!) in elk van de 6 cellen de vloeistof moet staan.

bovenkant van de accu was al smerig met zand / olie, dus die heb ik helemaal schoongemaakt met remmenreiniger van motip,(heerlijk spul dat)

Het is een 12V accu dus lijkt mij sterk dat dan de spanning boven de 13 zit.
Plus ik heb geen voltmeter dus dat kan ik sowieso niet controleren.

En inderdaad staan er 2 strepen waar de vloeistof tussen moet zitten.
Dat komt wel goed ;)
 
je accu schoonmaken met remmenreiniger...

Ik heb er geen verstand van ( jij blijkbaar wel? )
Maar dat zou ik dus niet doen..

*mompelt iets over chemische reacties/gassen die ontstaan*

Daarbij, had je wel een brilleke op, en oude kleren aan?
Die bussen remmenreiniger zijn altijd zo "enthoustiast" en heb meermalen wat spetters in mijn oog gekregen.
Rondspetterende accuzuurkristallen lijken me niet zo fijn,

Maargoed, ik wil niet zeurderig overkomen verder ofzo.:P
 
Laatst bewerkt:
bovenkant van de accu was al smerig met zand / olie, dus die heb ik helemaal schoongemaakt met remmenreiniger van motip,(heerlijk spul dat)

Het is een 12V accu dus lijkt mij sterk dat dan de spanning boven de 13 zit.
Plus ik heb geen voltmeter dus dat kan ik sowieso niet controleren.

En inderdaad staan er 2 strepen waar de vloeistof tussen moet zitten.
Dat komt wel goed ;)
Ik had het over LAADspanning met draaiende motor en een universeelmetertje koop je tussen 5 en 15 euri bij doe-markten en dergelijke .... het exemplaar dat ik nu al een tijd gebruik had ik in restanten-van-aanbieding bij Aldi voor als ik mij goed herinner 3 euri .... jaartje of 2 geleden.

Accuspanning meet je dan gewoonlijk in de schakelstand = DCV 20V. Heb je totaal geen meet-ervaring laat het je dan even door een kennis voordoen, want ook een meetinstrument KAN kapot.

Accu wordt normaliter geladen boven 13V maar niet noemenswaardig hoger dan 14. Bij defecte spanningsregelaar loopt de spanning meestal omhoog tot 18 of erger en dan kookt je accu droog.
 
je accu schoonmaken met remmenreiniger...

Ik heb er geen verstand van ( jij blijkbaar wel? )
Maar dat zou ik dus niet doen..

*mompelt iets over chemische reacties/gassen die ontstaan*

Daarbij, had je wel een brilleke op, en oude kleren aan?
Die bussen remmenreiniger zijn altijd zo "enthoustiast" en heb meermalen wat spetters in mijn oog gekregen.
Rondspetterende accuzuurkristallen lijken me niet zo fijn,

Maargoed, ik wil niet zeurderig overkomen verder ofzo.:P

_O-
Het was trouwens gewoon in de keuken bij de gootsteen met mijn goede kleren aan.
Die bovenkant van de accu is niets minder dan een plastic kap met een paar plastic dopjes, geen gevaar dus.

Als ik de dopjes er af haalde en de accu op de kop hield kwam er nog niets uit dus het lijkt me sterk dat ik met iets "gevaarlijks" bezig was :P
 
Ik had het over LAADspanning met draaiende motor en een universeelmetertje koop je tussen 5 en 15 euri bij doe-markten en dergelijke .... het exemplaar dat ik nu al een tijd gebruik had ik in restanten-van-aanbieding bij Aldi voor als ik mij goed herinner 3 euri .... jaartje of 2 geleden.

Accuspanning meet je dan gewoonlijk in de schakelstand = DCV 20V. Heb je totaal geen meet-ervaring laat het je dan even door een kennis voordoen, want ook een meetinstrument KAN kapot.

Accu wordt normaliter geladen boven 13V maar niet noemenswaardig hoger dan 14. Bij defecte spanningsregelaar loopt de spanning meestal omhoog tot 18 of erger en dan kookt je accu droog.

Present :W ,

Haha nee, ik ga de accu eens vullen en eens goed aan de lader hangen en als die dan nog 'werkt' dan ben ik tevreden. (mocht dit niet werken komt er gewoon een nieuwe/goede 2e hands in)

Zoals eerder vermeld is het voor een voertuig waar ik absoluut geen geld meer in wilt steken en zal ik de volgende eigenaar vermelden wat er met de accu aan de hand is.

Maar thanks, ik had geen idee dat een accu geladen werkt bij volt waardes hoger dan de accu zelf is, weer wat geleerd :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan