Accu vraag Yamaha Virago 500 1984 - Dringend advies gevraagd

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal.

Situatie: Yamaha Virago 500 uit 1984, heeft 5 jaar stil gestaan.
Vandaag uit de schuur gehaald, en met een extra accu geprobeerd te starten. Hij startte snel, maar blijft niet stationair lopen (verlichting aan). Wanneer de extra accu eraf gehaald wordt, gaat hij binnen een minuut uit. Er branden dan ook geen lampjes oid meer.
Met de extra accu er aan, blijft hij wel lopen.

De vraag:

- Denken jullie dat uitsluitend de accu kapot is, en vervangen moet worden voor een nieuwe?
- Is er een kans dat de dynamo/spanningsregelaar (ook) kapot is?
- Als de motor eenmaal loopt, zou hij dan ook zónder accu moeten lopen?

Graag snel advies, ik zou de verkoper voor vanavond 21.00 uur bellen of we hem kopen of niet. Is een winterprojectje!

Thanks! Kajotan.
 
nieuwe accu en eventueel carburateurs schoonmaken en de brommer loopt weer als nieuw.
en de motor loopt niet zonder accu.
en zet even een voltmeter op de accu (wel met de extra accu erbij) en meet of de spanning wel omhoog gaat als je gas geeft.
moet ongv 14 volt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook gehad met een Virago 1000.
Plasstop en daarna klikkerdeklik, niet meer starten.
Aangeduwd (geluk) en hortend en stotend via het fietspad naar huis gereden.
Thuis een nieuwe accu er in, en weer starten en lopen als een zonnetje.
 
er is helemaal niets uitwisselbaar tussen deze 2 motoren.
de XV535 is veel moderner dan de XV500.
:^

Maar don't worrie, ik een bijna volledige XV500 voor je klaar staan, voor onderdelen :Y
Tank, carb, blok, wielen, vork, stuur, cdi, accu...

Voor weinig :)

Als je dan toch aan een projectje gaat beginnen. *D
 
Is de XV500 niet de Midnight Virago (met die goudaccenten ipv chroom)?
Nope, was alleen bij de XV920 en XV750...... |(

Carbs schoonmaken, eventueel de inlaatrubbers vernieuwen ivm valse lucht, nieuwe accu erin en klaar is kees.....
 
Laatst bewerkt:
Ok. Nog meer mensen met goede ideeén over het starten/accu's enz? :)

Volgens mij heb je die goede ideeën al gehad.......

Over je vraag mbt die accu: die vormt een integraal deel van het systeem en moet er dus niet alleen inzitten, maar ook (enigszins) werken.
In theorie kun je het systeem zodanig aanpassen dat je met een paar batterijen of condensatoren ipv. de accu kunt werken. Wordt wel eens gedaan voor een "design" fiets, waar men die dikke accu niet kwijt kan. In jouw geval lijkt me dat niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan