Accu?? Vstrom 650 2004

Rudyboy

MF'er
2 jan 2019
154
146
Assen
Hallo allen,

Gister wilde ik de motor even uit zn winterslaap halen omdat hij eigenlijk vandaag nodig was. Maar je raad het al contact ging nog, starten niet.

Accu aan de lader en na een nachtje was de spanning ook weer mooi opgelopen van 11v naar bijna 13v onbelast.
Vandaag contact starten en lopen!
Maar ik zag dat de accu spanning na het starten even stabiliseerde richting de 12.5 en vervolgens begon te zakken.

Even beetje gas en hij liep weer op maar al snel bij stationair zakte hij weer weg tot het punt dat ze motor uit viel.

Ik gok accu overleden? Nog manieren om dit verder uit te sluiten?

Alvast bedankt!
 
Volgens mij is het normaal dat een motorfiets de accu niet of nauwelijks bijlaadt bij stationair toerental.
In het werkplaatshandboek zal vast beschreven staan bij welke toerentallen de dynamo welke laadspanning geeft.
Heb je een multimeter? Dan kun je eens testen of je bij hoger toerental ook een hoger voltage ziet
 
Bij mij is varieert de laadspanning rond de 14 volt. Waarschijnlijk accu terminaal. Maar waarom laat je de accu niet altijd aan de druppellader hangen met een aansluiting? Zo doe ik het altijd en nooit geen problemen. Vorige accu ging 13 jaar mee en de accu in mijn huidige FJR zit er nu 7 jaar in.
 
Bij mij is varieert de laadspanning rond de 14 volt. Waarschijnlijk accu terminaal. Maar waarom laat je de accu niet altijd aan de druppellader hangen met een aansluiting? Zo doe ik het altijd en nooit geen problemen. Vorige accu ging 13 jaar mee en de accu in mijn huidige FJR zit er nu 7 jaar in.
Ik heb op deze manier 10 jaar met een Varta accu gedaan, maar toen was de fut er wel uit dus maar preventief vervangen door een Yuasa.
Ook wel eens korter met accu's gedaan.
 
ging de motor daarna nog (vlot) rond bij een nieuwe startpoging ?

als de accu de twin gestart krijgt, zal de accu normaal ook nog genoeg jus hebben daarna om de ontsteking (en injectie ?) nog een tijdje aan de praat houden.
 
Uiteindelijk booster erop en met beetje gas geven bleef de motor lopen. Spanning liep mooi naar de 14.1 (op mn spanningsmeter op het stuur)

Even een klein rondje gaan rijden liep opzich goed alleen totaal geen vermogen. Motor heeft afgelopen zomer een beurt gehad met nieuwe bougies dus onderhoud staat wel weer op de planning maar verwacht daar niet direct het probleem.
Iemand nog tips en tricks
 
Bij mij is varieert de laadspanning rond de 14 volt. Waarschijnlijk accu terminaal. Maar waarom laat je de accu niet altijd aan de druppellader hangen met een aansluiting? Zo doe ik het altijd en nooit geen problemen. Vorige accu ging 13 jaar mee en de accu in mijn huidige FJR zit er nu 7 jaar in.
Idd, hangen er altijd aan, zomer en zeker in de winter…nooit problemen met ‘zomaar’ de motor pakken. Of de accu gaat een keer stuk en dan helpt zo’n druppellader niet…..

Vorige week zaterdagochtend de motor gepakt, en……..rijden en wel een beetje fris maar voor een uurtje of zo prima te doen.

DE720D4C-3D68-49DF-8BC5-D38BC15D8C72.jpeg
 
Uitsluiten, redelijk stuk gaan rijden en daarna langs de motorzaak gaan en daar laten testen. Over de accuklemmen met een stroommeter de conditie bepalen; hoeveel de klemspanning in elkaar dendert…

Kun je ter plekke een nieuwe accu eventueel kopen….. ;)
 
Uitsluiten, redelijk stuk gaan rijden en daarna langs de motorzaak gaan en daar laten testen. Over de accuklemmen met een stroommeter de conditie bepalen; hoeveel de klemspanning in elkaar dendert…

Kun je ter plekke een nieuwe accu eventueel kopen….. ;)
Ik doe het net als Swetty altijd de druppellader er op en het was vorige week na maanden stilstaan starten en lopen.
Er zijn er hier die stellen dat je de drubbellader er niet op moet laten,maar die hebben dan ook de problemen ,valt mij vaak op
 
Druppellader tot nu toe bij mijn huidige en vorige motor nooit nodig geweest, of anders gezegd het ging altijd net goed tot nu.

Die staat dus bij deze op het verlanglijstje voor volgend jaar winter! Wegens tijdgebrek kom ik er nu niet aan toe.. dus de accu er maar uit en aan de gewone lader zodat als ik straks tijd heb ik het ea nog kan testen en anders hem kan wegbrengen naar motorzaak.

Iedereen voor zover alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ik doe het net als Swetty altijd de druppellader er op en het was vorige week na maanden stilstaan starten en lopen.
Er zijn er hier die stellen dat je de drubbellader er niet op moet laten,maar die hebben dan ook de problemen ,valt mij vaak op
Ook een druppellader is helaas niet zaligmakend.

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een nieuwe Yuasa in mijn TDM geplaatst.
Laatste ritje ergens in de zomer. Sindsdien regelmatig aan de druppellader (soms eruit omdat de draad in de weg zit). Optimate.
Afgelopen week nog eraan: groen lampje.

Vanmorgen starten: niks.

Accu net doorgemeten.
Zonder belasting: 12.2
Contact aan: 10
Startpoging: 6.6

Dood dus.

Nu valt me op dat er op de website waar ik hem destijds gekocht hebt staat dat hij niet schuiner dan 45graden gemonteerd mag worden. Dat stond er destijds niet bij. Hij ligt platter in de TDM. Zal dus een nieuwe moeten worden… maar, welleke. Zoveel keuze.
 
Ook een druppellader is helaas niet zaligmakend.

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een nieuwe Yuasa in mijn TDM geplaatst.
Laatste ritje ergens in de zomer. Sindsdien regelmatig aan de druppellader (soms eruit omdat de draad in de weg zit). Optimate.
Afgelopen week nog eraan: groen lampje.

Vanmorgen starten: niks.

Accu net doorgemeten.
Zonder belasting: 12.2
Contact aan: 10
Startpoging: 6.6

Dood dus.

Nu valt me op dat er op de website waar ik hem destijds gekocht hebt staat dat hij niet schuiner dan 45graden gemonteerd mag worden. Dat stond er destijds niet bij. Hij ligt platter in de TDM. Zal dus een nieuwe moeten worden… maar, welleke. Zoveel keuze.

is voor schuinliggende accus een YTZ het juiste model?
 
is voor schuinliggende accus een YTZ het juiste model?
Zou goed kunnen. Thx. Ik ga het straks eens rustig uitzoeken.

Deze zit er nu in en was destijds op kenteken degene die “ze” adviseerde. Zie je weer eens hoe goed dat soort kenteken tools werken….


Edit:

En ook volgens de selector van Yuasa zelf zou dit de juiste moeten zijn.
51D2B83D-3D38-4535-9A90-6E6E7DACDE9D.png
 
Laatst bewerkt:
Ook een druppellader is helaas niet zaligmakend.

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een nieuwe Yuasa in mijn TDM geplaatst.
Laatste ritje ergens in de zomer. Sindsdien regelmatig aan de druppellader (soms eruit omdat de draad in de weg zit). Optimate.
Afgelopen week nog eraan: groen lampje.

Vanmorgen starten: niks.

Accu net doorgemeten.
Zonder belasting: 12.2
Contact aan: 10
Startpoging: 6.6

Dood dus.

Nu valt me op dat er op de website waar ik hem destijds gekocht hebt staat dat hij niet schuiner dan 45graden gemonteerd mag worden. Dat stond er destijds niet bij. Hij ligt platter in de TDM. Zal dus een nieuwe moeten worden… maar, welleke. Zoveel keuze.
Het is niet zaligmakend zeker niet als je zelf de accu niet goed plaatst
 
Veel gelijkgestemden over de druppellader. 8)7
Hier nog nooit zomaar een defecte accu gehad.
Als de motor lang genoeg stil staat sluit ik pas na vier tot zes weken voor enkele minuten even een lader aan.
Altijd aan de druppellader vind ik een vorm van luiheid (met respect.. ik vind het gewoon zonde). :+

Dan had ik er ook enkele jaren twee met een Li-Ion accu.
Die zouden jullie allemaal moeten hebben.
Hoef je zo'n tien maanden helemaal niets meer te doen.
Nog meer tijd voor MF! ;)
 
Wat ben je lekker aan het azijnurineren. Compleet onnodig.

Alsof je invloed hebt op hoe je een accu plaatst in een standaard motor.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik je 1 keer van repliek heb gediend omdat je een opmerking maakte die niet klopte?
Vreemd gedrag.

En dan nog. Als je dat vindt dan zou het je sieren om me gewoon een PB te sturen en niet te gaan klieren en topics te gaan verzieken als een soort stampende kleuter.
 
Nou vandaag nieuw accu erin, spanning goed, startmotor gaat mooi rond, maarrr motor loopt nog niet goed, dus naast de matige/slechte accu is er helaas meer aan de hand (zoals eigenlijk wel verwacht😔)

Klein filmpje ter illustratie, volgens mij loopt hij op 1cilinder.. om te voorkomen dat ik straks de halve motor weer uit elkaar heb liggen en het uiteindelijk iets heel anders is breng ik hem denk ik maar weg naar een zaak zodat hij binnen no time weer op en top is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan