accu water verminderd

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
357
71
Heerlen
Mijn vrouw rijd ook motor maar door een probleem kan ze zeker tot het einde van 2020 niet meer rijden,dus voor mij de gelegenheid om haar motor eens goed na te kijken a





















































Mijn vrouw haar motor gaat tot het einde van 2020 stil , voor mij een gelegenheid om alles eens na te kijken dus accu er af niveau nagekeken en op de druppelaar, Nu naar vier maanden nog eens naar die accu gekeken en bijna alle cellen half leeg dus direct water bijgevoegd en op de oplader . De accu is een yassu 14 amp en drie jaar oud (nieuw gekocht) ik heb ook een yassu 14 amp op mijn motor die is vier jaar oud maar die accu laat ik altijd op de motor zitten ,Trouwens mijn vrouw haar motor ook dit is de eerste keer dat de accu er af gaat alle andere jaren ook laten zitten en niks aan de hand , Zit het in de accu druppelaar ??? gekocht jaren geleden bij lidll
 
Dat is niet goed, zgn druppellader zou ik niet verder gebruiken.

Echte druppelladers zijn Optimate, ctek ....zoals de hieronder.

005DFAF7-094E-4EDB-B492-303C5BCD2C9F.jpeg
 
Dat is niet goed, zgn druppellader zou ik niet verder gebruiken.

Echte druppelladers zijn Optimate, ctek ....zoals de hieronder.

Bekijk bijlage 1524088

Onzin, dit zijn de bekende merken ja. Maar maakt anderen niet per definitie slecht. Ligt uiteindelijk maar net aan het programmaatje dat de lader doorloopt.

Maar als in dit geval het lader het probleem is natuurlijk een andere kopen.
 
Maar TS, wat voor accu hebben we het hier over? Idd een accu die over dopjes beschikt of een "onderhoudsvrije" accu? Foto?

Niveau te laag is zeker niet goed alleen de oorzaak is de vraag. Het kan zijn dat de accu onder het rijden droog kookt óf de lader is de schuldige. Ik zou het niveau herstellen, accu laden en dan meten wat de accu doet onder het laden en de laadstroom check doen zoals onze vrolijke vriendelijkerd Zot in de How-To's omschreven heeft.
 
Ctek is ook gewoon goed getest. Zijn dus wel echt goede laders.

Accu vervangen, niemand die kan zeggen hoe lang ze mee gaan. 5 jaar hou ik vaak wel aan en worden ze merkbaar slechter.

Ga eerst de laadspanning maar eens checken
 
Eerst iedereen die meegedacht heeft bedankt , de cellen die half vol stonden waren drie,vieren vijf de andere stonden iets onder minimaal heb het bijgevuld met gedemineraliseerd water en aangesloten op de acculader met vier amp per uur en binnen twee uur was de accu al vol vreemd ?? ik zal in ieder geval een merk druppelaar kopen kosten zijn het niet , had de laadspanning al gemeten met draaiende motor was goed vreemd vind ik het wel die paar jaar dat de accu op de motor bleef (s,winters) geen probleem gaf maarja als het volgend jaar weer zo is kopen we een nieuwe accu misschien een ander merk Wat denken jullie ?????
 
Alle accu’s gaan op den duur stuk....dus koop eentje bij de motorzaak waar je vaker komt.

Ik heb al 5 jaar een motobatt, en 3 jaar merk ‘Hemelvaart’ in mijn tweede motor. Ze doen allebei nog prima...en over accu’s kom je op internet ook niet uit, de ene vind hem waardeloos en de andere perfect.... _O-

Ik kan alleen mijn ervaring mbt aankopen opschrijven, wat een ander van vindt zal me worst zijn.
 
Niet alleen de dure merken zijn per definitie goed, maar ik hoor van de Lidl laders wel vaker dat ze bij een defect niet stoppen met werken. Maar juist op volle power gaan laden... Niet echt handig.
 
Ook hier wat horrorverhalen gehoord en gelezen over de budgetladers. Hoewel de naam Dunlop (lader die Action soms verkoopt) vertrouwd aandoet, is er door zo’n lader een accu met te hoge stroom te lang doorgeladen, waardoor uiteindelijk de ellende tot aan het plafond zat.
Ik was er niet bij en natuurlijk gaan dit soort verhalen veel sneller dan een lader die gewoon goed/saai 24/7 zijn werk doet.
Maar over de 2 bekende merken laders lees/hoor ik dan weer geen enkel probleem. Ik hou het daar dan maar bij. Op MP vind je er regelmatig een (nieuwe of bijna nieuw) voor nauwelijks meer dan zo’n budgetsuper-ladertje.
 
Misschien een domme vraag hoor...
Maar waarom rijd je er niet gewoon af en toe op?
Lijkt me beter dan in de hoek te zetten.
Wat de lader betreft, goedkope eens per maand een dag erop, of een echte druppel lader continu.
En als de accu echt slecht is , pas een nieuwe kopen als de motor weer gebruikt gaat worden.
 
@guzzigek Bij mij gaan accu’s meestal uiteindelijk naar de recycling omdat ze gewoon op zijn. Laatste keer was een bijna 10 jaar oud exemplaar in de vierwieler die alleen tijdens de vakantie aan de onderhoudslader staat en in het dagelijks leven alleen ritjes rijdt van enkele km’s per dag. Niet de ideale omgeving voor een accu. Een onderhoudslader is overigens niet hetzelfde als een druppellader. Die laatste kan meestal alleen laden met een relatieve hoge stroom, daarna gaat hij over op lage stroom, het druppelen dus.
Een onderhoudslader doet nog wat andere zaken, o.a. meten zodat er alleen geladen wordt als dat nodig is en met de juiste stroom. En zo nog wat zaken. Of je daarin gelooft en of dat een paar tientjes extra waard is, mag iedereen zelf bepalen. Als jij met je timer je accu’s in leven houdt, is dat natuurlijk ook prima.
 
Ik sluit de accu altijd aan op een reguliere lader met een 12V lampje ertussen. Dit zorgt o.a. voor een lagere stroomdoorvoer maar laadt dan 'dieper'.
Aan de gloeidraad van de lamp is dan te zien of ie vol is want dan gloeit ie niet meer.
Zo al aardig wat kapotte accu's weer goed en duurzaam aan de gang gekregen.
Ik doe normaliter gem. 8 jaar met een motoraccu (yuasa micron) tot dusver.
De druppellader is bij een lege accu niet bruikbaar want er loopt geen stroom en dan zegt ie dat de accu vol en goed is en schakelt uit.
Op de ouderwetse manier een uur laten staan met lamp, die dan niet gloeit, en zowaar na een uur komt er weer leven in.
Als ik dan de druppellader aansluit gaat het wel goed met laden en werkt ie zn programma af.
Alleen om bij te laden gebruik ik de druppelaar..(reserve accu) voor alle andere situaties de ouderwetse lader mét lamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan