Accu wel of niet aan de druppellader?

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Tja heb gisteren (1e kerstdag *D *D ) mijn laatste rit dit van dit jaar gereden en was van plan mijn accu aan de druppellader te hangen.

(heb vorigjaar een nieuwe accu moeten kopen omdat die het tijdens de winter heeft begeven :( :( . Ik heb dus bij aankoop ook gelijk een bijpassende druppellader gekocht. Maar ik heb mijn vorige motor verkocht :) en mijn huidige motor (GSXR-750 1992 *D ) heeft een andere accu. Type accu: YUASA, YTX12-BS 12V 10Ah

Op de accu staan 2 oplaad methodes namelijk:
standaard: 1.2A 5 tot 10 uur
Quick: 5.0A 1 uur

De accu kan ik ook niet bijvullen met accu water/zuur en de accu heeft ook geen overloop slangetje.

Dus de Vraag Is WEL OF NIET AAN DE DRUPPELLADER?
 
hoi dennis

hoe het precies zit weet ik niet maar ik weet wel dat je een onderhoudsvrije accu(welke je dus niet kan vullen),niet kan vullen met alle druppelladers, de duurdere wel.
dus voor je wat doet even informeren bij een goede motorzaak.

groetjes bert
 
Tja heb gisteren (1e kerstdag *D *D ) mijn laatste rit dit van dit jaar gereden en was van plan mijn accu aan de druppellader te hangen.

(heb vorigjaar een nieuwe accu moeten kopen omdat die het tijdens de winter heeft begeven :( :( . Ik heb dus bij aankoop ook gelijk een bijpassende druppellader gekocht. Maar ik heb mijn vorige motor verkocht :) en mijn huidige motor (GSXR-750 1992 *D ) heeft een andere accu. Type accu: YUASA, YTX12-BS 12V 10Ah

Op de accu staan 2 oplaad methodes namelijk:
standaard: 1.2A 5 tot 10 uur
Quick: 5.0A 1 uur

De accu kan ik ook niet bijvullen met accu water/zuur en de accu heeft ook geen overloop slangetje.

Dus de Vraag Is WEL OF NIET AAN DE DRUPPELLADER?

Vuistregel voor druppellading is 0.01 van C(apaciteit) dus jouw genoemde waarden zijn teveel voor een druppellader waarde. Jouw accu zou dus 0.1A (=100mA) als getal kunnen hebben. Kijk anders op je druppellader voor een dergelijke waarde

Maar ff wat anders: een druppellader is nergens voor nodig. Gewoon je accu eruit halen en op een droge warme plaats opbergen en van het voorjaar op je lader hangen, daarna inbouwen, aansluiten en karren maar. Dit doe ik al jaren en gaat al 5 jaar goed, kapot gaat ie toch een keer.
 
swetty, jij bent hier blijkbaar de enige verstandige op dit forum

met al die druppel lader toestanden, dat is idd nergens voor nodig,gewoon een slimme dealer zet die tijdens de winter zijn inkomsten op pijl wil houden door druppelladers te verkopen!!!

ik kom niet eens aan mijn moto, kuisen, voltanken, denken er over gooien en klaar is kees, en na twee maand 1 druk,start, effe laten draaien en gassen!!
 
:^ ik heb nog nooit een druppellader gebruikt , en ook nooit een accu kapot gehad!

In de Tdr250 zit al vanaf 1995 de zelfde accu in en die is nog steeds gewoon goed.
ik houd de accu wel opgeladen door regelmatig te rijden, maar hij heeft ook al eens een jaar stilgestaan.
In dat jaar heb ik de accu wel eens ontladen en weer opgeladen.
verders nix bijzonders.

hoofdzaak is dat hij niet geheel ontladen raakt
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie's

Heb de accu er al uit gehaald, en zal de accu droog en warm bewaren totdat ik weer ga rijden.
warm? Ik heb is gelezen (in een motorblad)dat koel beter is doordat het dan minder makkelijk ontlaad.


btw ik laat het er in zitten ,hij doet het nog altyd en zo niet word het wat mij betreft tyd voor een nieuwe.
 
Tja heb gisteren (1e kerstdag *D *D ) mijn laatste rit dit van dit jaar gereden en was van plan mijn accu aan de druppellader te hangen.

(heb vorigjaar een nieuwe accu moeten kopen omdat die het tijdens de winter heeft begeven :( :( . Ik heb dus bij aankoop ook gelijk een bijpassende druppellader gekocht. Maar ik heb mijn vorige motor verkocht :) en mijn huidige motor (GSXR-750 1992 *D ) heeft een andere accu. Type accu: YUASA, YTX12-BS 12V 10Ah

Op de accu staan 2 oplaad methodes namelijk:
standaard: 1.2A 5 tot 10 uur
Quick: 5.0A 1 uur

De accu kan ik ook niet bijvullen met accu water/zuur en de accu heeft ook geen overloop slangetje.

Dus de Vraag Is WEL OF NIET AAN DE DRUPPELLADER?


Gewoon door rijden hoeft ie ook niet aan de druppellader ;)
 
Als je blijft rijden, dan wordt de akku natuurlijk vanzelf op peil gehouden.
Een akku die niet gebruikt wordt, verliest geleidelijk een deel van zijn lading, door zelfontlading. Een oudere akku heeft daar meer last van.
Als die akku leegraakt doordat je motor lang stilstaat, dan is die akku meestal alleen nog goed voor recyclage.
Je hoeft niet echt een druppellader te kopen, als je al een gewone lader hebt (liefst eentje die automatisch werkt, zodat die de akku niet overlaadt).
Sluit dan gewoon af en toe die lader aan op je akku (1x per maand is genoeg, als je akku nog niet versleten is).
En vergeet niet de akku volledig te laden vooralleer je de motor start, want als je probeert de motor te starten met een bijna lege akku, vraag je om problemen.
Het is nog beter om direkt startkabels te gebruiken, als je motor lang stilgestaan heeft, dan wordt de kleine motorakku niet zo zwaar belast.
Vergeet dan ook niet dat de stroomdonor (auto) wel moet blijven draaien tijdens het starten van de motor.
Een gewone akku, en een onderhoudsvrije, dat maakt helemaal geen verschil bij het gebruik van een druppellader.
De maximum laadstroom die op een onderhoudsvrije akku aangeduid is, mag je niet overschrijden, want dan wordt de druk in de akku te hoog.
Als je lader verschillende laadsterktes heeft, gebruik dan de laagste stand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan