Accu wel of niet vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.523
612
Mokum
Merk sinds een aantal weken dat ik moet "doorstarten" om het blok aan de praat te krijgen.
Voorheen was de startknop even aanraken voldoende om het blok te starten.

Met de huidige temperaturen en meer dan een week stilstand is dit normaal voor een koude start, maar ook na een flinke rit duurt het 2-3 seconden voor het warme blok start.

Het vreemde is dat de accu vanochtend nog wel voldoende power had om de koude start uit te voeren na 2 weken stilstand. Uiteraard wel choke helemaal open en lopen is lopen :]

Vermoed dus dat de accu aan het overlijden is.
Snap alleen niet dat de koude start nog lukte na 2 weken stilstand.

Vraag is dus wel of niet preventief vervangen?

Edit: en welk merk/type is goed
Accu die er nu in zit is ruim 3 jaar oud, merk weet ik niet. Is een onderhoudsvrije loodplaten accu. Zuurcapsules erin, uit laten borrelen, afsluitstrip er op en gaan met die banaan.

Is een gel accu beter?

En is dit wat:
Motor accu onderhoudsvrij AGM / GEL YTZ12-S, 12 Volt 11Ah.

Ken het merk niet en heb meer vertrouwen in een merk-accu via motorzaak of bandenboer.
Of is dit onterechte argwaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je te lui of te dom bent om te meten zou ik een kickstarter monteren.

Is een zeer wijze opmerking.
Helaas is deze optie al jarenlang niet meer beschikbaar op Honda motorfietsen.

Vond het altijd wel gaaf dat aantrappen.
Even tegen de compressie aanzetten en dan gaan met die banaan.
 
Goede analyse.
Ben inderdaad liever lui dan moe.

Rij dan ook liever dan dat ik moet klooien met laders / starkabels.

Maar ook aan luiheid zit een grens, grens is wel of niet een goede accu vervangen :+


Ja want de accuspanning onbelast, tijdens starten en laadspanning meten kost je toch zeker een minuut of 5 als je rustig aan doet. :')
 
Hoe kwam je erachter dat die accu naar de kloten was dan toentertijd? Mijn advies: diezelfde methode hanteren in dit geval _O-

Had na 36 uur stilstand niet genoeg vermogen om het blok aan te slingeren.
Merk je dus pas na een dag niet gebruiken.

Huidige motorfietsaccu heeft wel genoeg vermogen om na 2 weken stilstand het blok aan te slingeren. Is dus niet helemaal kapot en vind het dus zonde van de tijd/moeite/munten om deze te vervangen.

Ben dus niet overtuigt dat de accu kapot is

Vervangen is de makkelijkste optie, maar een niet kapotte accu vervangen is ook weer zoiets..
.
 
Je valt in herhaling.. Namens ons allemaal: meet die accu door of houd op met typen PLEASE

En wie ben jij dan dat je alleen maar negatief reageert.

Probeer genuanceerd de situatie uit te leggen over mijn accu.
Gelukkig start mijn motorfiets wel ondanks dat ik de accu niet helemaal vertrouw.

Nieuwe accu kan, maar waarom vervangen als het niet nodig is.
 
je motor start nog steeds, ook al duurt het net iets langer omdat het winter is. ook na een week stilstand start hij nog.

Ik vraag me af waarom je dit topic gestart hebt :?
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook stoppen met reageren op voor jou niet ter zake doende onderwerpen.


Je hebt in je vorige topic, tegen alle goede adviezen in, óók al zo oeverloos zitten zeuren.
(lees: irriteren)
Tankdop gaat moeilijk dicht (Honda TransAlp650)

Je hebt voor dit gedrag, met je "niewe probleem" kennelijk weer een nieuw forum gevonden.
(lees: om verder te zeuren en te irriteren) :r :r :r
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan