Accu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kawa8

Rookie
16 jun 2021
15
2
Mischien een domme vraag, maar stel hem toch maar. Heel de winter heeft heeft de Kawa netjes aan de druppellader gehangen. Lader geeft ook aan, accu op spanning. Na afkoppelen van acculader start hij niet. Lijkt op accu leeg. Accu is vorige zomer vervangen. Kan het zijn dat de accu kapot is of moet ik aan een ander defect denken?
 
Is de voltmeter wel goed?
Is de voltagemeting van de boordcomputer.
Onder het rijden geeft die 14.2V aan (laadspanning).

Binnenkort het 1e beurtje, zal dit ook melding bij de monteur.
Wellicht kan er onder coulance een nieuwe in (heb nog garantie).

Vorig najaar als overjarig model (2019) gekocht. Heeft dus wel minimaal een jaar stilgestaan van productie tot verkoop.

Merk geen krimp bij het starten, ook niet in de niet uitschakelbare verlichting.
 
Is de voltagemeting van de boordcomputer.
Onder het rijden geeft die 14.2V aan (laadspanning).

Binnenkort het 1e beurtje, zal dit ook melding bij de monteur.
Wellicht kan er onder coulance een nieuwe in (heb nog garantie).

Vorig najaar als overjarig model (2019) gekocht. Heeft dus wel minimaal een jaar stilgestaan van productie tot verkoop.

Merk geen krimp bij het starten, ook niet in de niet uitschakelbare verlichting.
Een accu is een slijtagedeel, en kan uitgesloten zijn van garantie. Volgens mij worden accu's op nieuwe motoren pas gemonteerd als ze verkocht zijn. Bij de nulbeurt dus.
 
Ik begin steeds meer een correlatie te zien tussen druppelladers en defecte accu's.
Mijn 4 jaar oude motor heeft de originele accu nog, staat des winters soms maanden stil, en start nog steeds perfect.
Nog nooit bedruppeld. Net zoiets als religieus je ketting schoonmaken met een tandenborstel. Sommige dingen hoeven gewoon niet.
 
Ik begin steeds meer een correlatie te zien tussen druppelladers en defecte accu's.
Mijn 4 jaar oude motor heeft de originele accu nog, staat des winters soms maanden stil, en start nog steeds perfect.
Nog nooit bedruppeld.
Met een bijna nieuwe motor zal je geen problemen hebben, mijn hok is van 1993 en die moet je echt vertroetelen als ik hem de winter wegzet. Goeie benzine, dus geen E5/10, erin, accu eruit, de accupolen goed schoonmaken en insmeren en aan een goede druppelader en geen Aldi of Lidl dingetje, vloeistofnivo bijhouden enz. Accu is al 7 jaar oud, no problem.
 
Laatst bewerkt:
Ik begin steeds meer een correlatie te zien tussen druppelladers en defecte accu's.
Mijn 4 jaar oude motor heeft de originele accu nog, staat des winters soms maanden stil, en start nog steeds perfect.
Nog nooit bedruppeld. Net zoiets als religieus je ketting schoonmaken met een tandenborstel. Sommige dingen hoeven gewoon niet.
Gebruik 12 jaar druppelladers en heb nooit accu issues gehad. Met verschillende motoren. Met vrieskou haal ik de accu naar binnen.
Je leest op dit forum meestal alleen over de problemen, niemand schrijft hier over hoe succesvol ze zijn met hun druppellader.
Mijn motor hangt ALTIJD aan de druppellader, sinds m'n eerste motor. En voor mij werkt dat prima.

Geen issues, totdat laatst de dynamo het begaf :D
 
Gebruik 12 jaar druppelladers en heb nooit accu issues gehad. Met verschillende motoren. Met vrieskou haal ik de accu naar binnen.
Je leest op dit forum meestal alleen over de problemen, niemand schrijft hier over hoe succesvol ze zijn met hun druppellader.
Mijn motor hangt ALTIJD aan de druppellader, sinds m'n eerste motor. En voor mij werkt dat prima.

Geen issues, totdat laatst de dynamo het begaf :D
Bij mij was het een doorgebrande stekker vanaf de dynamo, 1 draad was helemaal doorgebrand.
Alles aan elkaar gesoldeerd en laadde weer bij.
Ik heb 5 druppelladers, 1 Optimate, 3 Parkside (Lidl) en 1 Dunlop (Action) .
Doen het allemaal prima.
 
Tja,een auto accu is van zo,n groot formaat dat je die gewoon niet kwijt kan,
daarom het kleine formaat voor een motor. ;)In mijn GL met 1500cc blok zit ook maar een 18AH accu,
die is inmiddels 8 jaar oud,persoonlijk zweer ik maar bij 1 merk en dat is Yuasa ,beter is er gewoon niet.
Met welke merken heb je dan slechte ervaringen? Ik heb namelijk ook wel Yuasa gehad die na twee jaar naar de klote was. De enige slechte accu's die ik ervaren heb zijn Varta's geweest. Mij maakt het allemaal geen zak meer uit, ik gooi overal Chinese AGM accu's in, lopen niet leeg en hebben een hoge startcapaciteit.
Ik word een beetje moe van Yuasa, dat heeft nu eenmaal elke motorboer, dat is geen kwaliteitsoordeel, dat is markt veroveren.
 
Ik begin steeds meer een correlatie te zien tussen druppelladers en defecte accu's.
Mijn 4 jaar oude motor heeft de originele accu nog, staat des winters soms maanden stil, en start nog steeds perfect.
Nog nooit bedruppeld. Net zoiets als religieus je ketting schoonmaken met een tandenborstel. Sommige dingen hoeven gewoon niet.
Ik andersom, doe +5 jaar met beide accu's en zelfs 8 jaar nu met de Motobatt. Yuasa was al na 2 jaar stuk, dus nooit weer een Yuasa..
 
Bij mij was het een doorgebrande stekker vanaf de dynamo, 1 draad was helemaal doorgebrand.
Alles aan elkaar gesoldeerd en laadde weer bij.
Ik heb 5 druppelladers, 1 Optimate, 3 Parkside (Lidl) en 1 Dunlop (Action) .
Doen het allemaal prima.
Zit nog garantie op de motor, ze hebben hem opgehaald en dinsdag komt er een nieuwe dynamo in. Maak eindelijk een keer gebruik van garantie :D
 
Met welke merken heb je dan slechte ervaringen? Ik heb namelijk ook wel Yuasa gehad die na twee jaar naar de klote was. De enige slechte accu's die ik ervaren heb zijn Varta's geweest. Mij maakt het allemaal geen zak meer uit, ik gooi overal Chinese AGM accu's in, lopen niet leeg en hebben een hoge startcapaciteit.
Ik word een beetje moe van Yuasa, dat heeft nu eenmaal elke motorboer, dat is geen kwaliteitsoordeel, dat is markt veroveren.
Kan me hierbij aansluiten.
Zelf ook slechte ervaringen met vervangingsaccu's van Varta en Yuasa.
Exide dan wel weer zeer tevreden over.
 
Voor mij alles nu lithium zonder druppellader. Het staat 8 maanden stil, en tjakka starten maar.
Dat kan ook, ik haal de massa van de accu en meet om de zoveel tijd de spanning. Meestal kort aan de lader om het weer op 100% te zetten en klaar. Beetje Zen en de Kunst van het Motoronderhoud. De ene drukt zijn nek vol bier en cake voor het zelfde gevoel.
 
Bij mij hebben ze beide zo'n (origineel Harley) alarm. Zelfs met een verse accu blijven ze dan maar max 3 weken, en met oudere accu max 1 week op acceptabel V-niveau.

Wat moet je dan als je niet wekelijks rijdt?

Wat ik wel doe ipv constant aan de druppellader - > elke week een dagje aan dat ding....
 
Bij mij hebben ze beide zo'n (origineel Harley) alarm. Zelfs met een verse accu blijven ze dan maar max 3 weken, en met oudere accu max 1 week op acceptabel V-niveau.

Wat moet je dan als je niet wekelijks rijdt?

Wat ik wel doe ipv constant aan de druppellader - > elke week een dagje aan dat ding....
Ik heb ook een kleine elektrische verbruiker tijdens stilstand, waardoor de accu na de winter zeker leeg en dus kapot zal zijn.

Op mijn onderhoudsladers staat dat je ze 24/7 aangesloten kan houden. Dat doe ik al jaren, werkt voor mij in ieder geval prima. Ik ga ervan uit dat de fabrikant redelijk goed weet wat goed is.
Maar sommigen denken dat hierdoor je accu defect raakt. Dat kan ook zeker, alles gaat stuk, ook een onderhoudslader.
Je kunt op internet heel veel vinden over accu's, een van de zaken waarover men het wel eens is, is dat een conventionele accu graag opgeladen is. Zo tegen de 100% dus. Dat is precies wat een onderhoudslader voor je regelt.
 
Ik heb ook een kleine elektrische verbruiker tijdens stilstand, waardoor de accu na de winter zeker leeg en dus kapot zal zijn.

Op mijn onderhoudsladers staat dat je ze 24/7 aangesloten kan houden. Dat doe ik al jaren, werkt voor mij in ieder geval prima. Ik ga ervan uit dat de fabrikant redelijk goed weet wat goed is.
Maar sommigen denken dat hierdoor je accu defect raakt. Dat kan ook zeker, alles gaat stuk, ook een onderhoudslader.
Je kunt op internet heel veel vinden over accu's, een van de zaken waarover men het wel eens is, is dat een conventionele accu graag opgeladen is. Zo tegen de 100% dus. Dat is precies wat een onderhoudslader voor je regelt.
Ik ben het helemaal met je eens,maar een beschrijving lezen doen de meeste niet
Het is ook beter er continu aan,als af en toe een dag
 
Ik ben het helemaal met je eens,maar een beschrijving lezen doen de meeste niet
Het is ook beter er continu aan,als af en toe een dag
Als je de handleiding leest, dan lijkt het er inderdaad op dat continu aangesloten zin heeft, ivm desulfatieprogramma’s.
Continu aangesloten betekent niet continu laden/druppelen, wat vaak gedacht wordt. En met dat laatste gaat het bij de goedkope noname ladertjes soms wel eens mis. En dan zijn alle ”druppelaars” ter wereld natuurlijk meteen køt.

Moet wel opmerken dat vooral Optimate erg zijn best doet om de handleiding en de statusleds zo ingewikkeld als mogelijk te omschrijven. Dat nodigt niet echt uit om eens lekker te lezen.
 
Leg uit!

Dat je ze voor het gemak er een heel seizoen aan kan laten wil niet automatisch zeggen dat dat ook beter is dan bv 1d/wk.
Het is een druppel- of onderhouds lader.
Als je hem af en toe aansluit begint de acculader iedere keer zijn "riedeltje" opnieuw.
Het is Nederlandse zuinigheid, omdat hij stroom verbruikt, om hem af en toe aan te sluiten.
Laat ieder doen wat hij wil, sluit hem continu aan of af en toe.
Dit is een al zo vaak eindeloos uitgekauwd onderwerp in meerdere topics die eindigt in een welles nietes discussie.
Ik laat ze continu aangesloten bij langere stilstand.
Basta !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan