Accudopjes losmaken?

Ik ga er vanuit dat je praat over een conventionele accu met loden platen en zwavelig zuur.
Bij eerste gebruik en zelf gevulde accu (zo komen ze bijvoorbeeld in Duitsland) JA, dan moet je de dopjes eraf halen/laten bij het eerste laden met een lader uiteraard ...). Druppelen? Nope, dan de accu gewoon dicht laten. Let er wél op op dat de afvoerslang vrij hangt en geen knik heeft die de boel afsluit.
 
ok, dat ben ik wel vergeten, is dat heel erg?

Valt wel mee hoor, toch zeker wanneer het slangetje niet verstopt zit is er niks aan de hand.

Wel goed om nog ff het voeistofniveau in je accu te controleren na het laden. Er verdampt tijdens opladen (met de acculader, maar ook door laden met je dynamo!) wat water, en als de platen droog komen te staan aan de bovenzijde dan overlijd je accu.

Kun je meteen ook even controleren of het slangetje netjes "aangesloten" zit, en of het mooi vrij hangt aan de onderzijde...
;)
 
Ik ga er vanuit dat je praat over een conventionele accu met loden platen en zwavelig zuur.
Bij eerste gebruik en zelf gevulde accu (zo komen ze bijvoorbeeld in Duitsland) JA, dan moet je de dopjes eraf halen/laten bij het eerste laden met een lader uiteraard ...). Druppelen? Nope, dan de accu gewoon dicht laten. Let er wél op op dat de afvoerslang vrij hangt en geen knik heeft die de boel afsluit.

Het is zwavelzuur.H2S04. Hier wordt accuzuur van gemaakt.
Zwaveligzuur is H2S03.

Tijdens het laden krijg je wat gasontwikkeling. De dopjes moeten los vanwege de veiligheid. Tijdens het laden onstaat een beetje waterstof en zuurstofgas. als dat door een of andere oorzaak ontploft barst je accu open als de doppen gesloten zijn.

Gr.
Henk
 
Maar als de motor aanslaat als de accu bijna leeg is gestart dan laad de dynamo de accu met tientallen amperes en dan zitten de dopjes er gewoon op dus. Volgens mij kun je ze gewoon laten zitten. Nog nooit problemen mee gehad tenminste. In theorie zal het misschien beter zijn maar in de praktijk lijkt het me niet nodig.

Oeps, eigenlijk het zelfde dus als bovenstaande.
 
Maar als de motor aanslaat als de accu bijna leeg is gestart dan laad de dynamo de accu met tientallen amperes en dan zitten de dopjes er gewoon op dus. Volgens mij kun je ze gewoon laten zitten. Nog nooit problemen mee gehad tenminste. In theorie zal het misschien beter zijn maar in de praktijk lijkt het me niet nodig.

[edit]
Oeps, eigenlijk het zelfde dus als bovenstaande.
[/edit]
 
Ik ben een keertje met een nieuwe accu vergeten om de ontluchtingsdop eraf te halen (waar dat ontluchtingsslangetje aan hoort). Opeens een harde knal en de ontluchtingsdop was er vanaf geknald :9 ..... verder gelukkig niets aan het handje!
 
ik heb wel dopjes maar geen slangetje O-)
Ik heb ook zwavel zuur erin maar kan nergens zien hoeveel zuur erin zit O-)
***edit***
ik hoefde hem ook niet op te laden voor de eerste keer :D
 
Ik ben een keertje met een nieuwe accu vergeten om de ontluchtingsdop eraf te halen (waar dat ontluchtingsslangetje aan hoort). Opeens een harde knal en de ontluchtingsdop was er vanaf geknald :9 ..... verder gelukkig niets aan het handje!

pfff ben ik gelukkig niet de enigste,bij mij stond de accu alleen wat bol
Maar hij doet het al weer drie seizoenen goed op de gazonmaaier
 
ik weet niet of het een nieuwe type is.
de accu kwam uit een doosje en moest gevuld worden met een cartridge en die rook wel degelijk naar zwavel.
daarna ff de dopjes op een stripje erin slaan en hij was klaar voor gebruik.
er zit geen slangetje op en de verkoper melde mij dat hij onderhouds vrij is en dus nooit bijgevuld hoeft te worden. Je kan ook nergens zien hoeveel vloeistof erin zit.

Hij koste 64,38euro bij cor v heert in hilversum
:W :W :W :W
 
Met een druppellader of laden met een "volle" accu in je bike ontwikkel je veel minder gas bij het opladen dan een nieuwe bijna geheel lege accu.

Bij de eerste keer laden zou ik wel even de dopje eraf halen zodat het gas kan ontsnappen.

De mijne staat ook dicht aan de druppellader (heb wel een ontluchtingsgaatje).
Ik moet hem wel om de 2 a 3 maand wat (lees klein beetje) bijvullen trouwens maar dat lijkt mij normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan