Acculader voor motor in garage waar geen stroom is?

Paul van Oort

Rookie
27 jun 2019
1
0
Een probleem waar meer motorrijders mee kampen die hun motorfiets in een garage hebben staan zonder stroomvoorziening?

Sinds ik verhuisd ben, staat mijn motorfiets (Yamaha XT1200ZE Super Ténéré) in een garage zonder stroomvoorziening. En aangezien mijn motorfiets een alarminstallatie heeft, is de accu na 2 à 3 weken stilstand nét onder het niveau waarop de motor nog wil starten…. de startmotor draait nog wel rond, maar de motor slaat niet meer aan.

Waar ik al maanden naar op zoek ben, maar wat ik nog steeds niet gevonden heb, is het volgende:
  • Een acculader-met-interne-accu, die ik thuis aan een 240V stopcontact kan opladen. Is deze accu vol, dan….
  • …..zet ik de acculader naast mijn motorfiets en verbindt deze accu met mijn motorfiets (via een standaardaansluiting die voor een druppellader op de motorfiets is aangebracht, of via de sigarettenaansluiter die op de motorfiets zit). Omvang van de acculader is daarom van ondergeschikt belang, gewicht is ook niet zo belangrijk.
  • De externe accu werkt dan als een druppellader en moet daarom een ingebouwd systeem voor druppelladen hebben.
  • Het is belangrijk dat het externe accu-apparaat beschikt over aansluitingen zoals een verbinding voor een sigarettenaansluiting o.i.d., omdat de accu van de motor diep achter de beplating is weggebouwd – ik kan de ‘normale’ accuklemmen niet gebruiken om de accu van de motor op te laden.
De acculaders die ik tot nu toe heb gevonden, hebben óf alleen accuklemmen, óf geen druppellader-faciliteit, óf hebben geen interne accu, etc.

De enige acculader die ik gevonden heb die wellicht aan alle gevraagde specificaties zou kunnen voldoen is de Telwin 13000. Maar ik weet niet hoe lang dat ding als druppellader kan functioneren alvorens de interne accu daarvan leeg is.
Wie heeft ervaring met dit praktische probleem? Wie kent oplossingen en heeft tips?

Zie reacties met grote belangstelling tegemoet,

Paul van Oort
 
Terug
Bovenaan Onderaan