Acculader voor motor in garage waar geen stroom is?

Paul van Oort

Rookie
27 jun 2019
1
0
Een probleem waar meer motorrijders mee kampen die hun motorfiets in een garage hebben staan zonder stroomvoorziening?

Sinds ik verhuisd ben, staat mijn motorfiets (Yamaha XT1200ZE Super Ténéré) in een garage zonder stroomvoorziening. En aangezien mijn motorfiets een alarminstallatie heeft, is de accu na 2 à 3 weken stilstand nét onder het niveau waarop de motor nog wil starten…. de startmotor draait nog wel rond, maar de motor slaat niet meer aan.

Waar ik al maanden naar op zoek ben, maar wat ik nog steeds niet gevonden heb, is het volgende:
  • Een acculader-met-interne-accu, die ik thuis aan een 240V stopcontact kan opladen. Is deze accu vol, dan….
  • …..zet ik de acculader naast mijn motorfiets en verbindt deze accu met mijn motorfiets (via een standaardaansluiting die voor een druppellader op de motorfiets is aangebracht, of via de sigarettenaansluiter die op de motorfiets zit). Omvang van de acculader is daarom van ondergeschikt belang, gewicht is ook niet zo belangrijk.
  • De externe accu werkt dan als een druppellader en moet daarom een ingebouwd systeem voor druppelladen hebben.
  • Het is belangrijk dat het externe accu-apparaat beschikt over aansluitingen zoals een verbinding voor een sigarettenaansluiting o.i.d., omdat de accu van de motor diep achter de beplating is weggebouwd – ik kan de ‘normale’ accuklemmen niet gebruiken om de accu van de motor op te laden.
De acculaders die ik tot nu toe heb gevonden, hebben óf alleen accuklemmen, óf geen druppellader-faciliteit, óf hebben geen interne accu, etc.

De enige acculader die ik gevonden heb die wellicht aan alle gevraagde specificaties zou kunnen voldoen is de Telwin 13000. Maar ik weet niet hoe lang dat ding als druppellader kan functioneren alvorens de interne accu daarvan leeg is.
Wie heeft ervaring met dit praktische probleem? Wie kent oplossingen en heeft tips?

Zie reacties met grote belangstelling tegemoet,

Paul van Oort
 
maar waarom zou je de moeite nemen om de accu af te koppelen als je ook gewoon het alarm niet aan kan zetten. kan de motor ook prima maanden staan zonder accu problemen en zonder startproblemen. maar hij zoekt een kant en klaar oplossing die stroom levert om het alarm aan te laten staan die hij kan inpluggen op een standaard aansluiting die er al zit. dat is geen oplossing die zoekt naar een probleem dat is een gebrek aan begrijpend lezen van de meesten die reageren. de probleem stelling is redelijk duidelijk. dan kan je net zo goed tegen TS gaan zeggen dat hij gewoon stroom moet aanleggen in de garage daar heeft hij ook niks aan en als hij zijn motor gewoon elke week even naar huis rijdt om hem daar op te laden is het probleem ook weg maar ook dat is niet een oplossing voor zijn probleem. en de mensen hier kunnen het wel een klein probleem vinden en er makkelijk langs heen lullen voor TS is het een groot probleem waar hij graag een echte oplossing voor heeft.
 
nog zo'n slimme oplossing waar TS niks aan heeft. met een afgekoppelde accu werkt het alarm niet meer. en laat dat bij veel verzekraars gewoon een eis zijn voor diefstal verzekering.
Een top oplossing vind ik het. Beetje moeilijk doen als het makkelijk kan (als het enkel om stroom voor de accu laden gaat).

Zat verzekeraars waarbij enkel een schijfslot voldoende is (ik kies ze daar altijd op).
 
Mijn 2 kwartjes:

Gewoon een handzame AGM accu erbij zetten met wat kabels. Die dingen zijn lekvrij en daarmee wat makkelijker mee te nemen om op te laden. Krijg je geen gaten in je pak. Ennn ze zijn deep cycle. Kunnen verder leeg getrokken worden zonder interne schade.
 
niet elke AGM is deep cycle maar de meeste deep cycle accu's zijn wel met een AGM constructie gemaakt. er zijn ook hele normale startaccu's die AGM zijn (best veel eigenlijk) en dat zijn niet de meest ideale accu's voor zo'n toepassing. bij dat soort gebruik kan je die binnen 2 jaar afschrijven.
 
Die verzekeraars weten alleen dat het alarm geïnstalleerd is en moeten bij diefstal uitkeren. Als de accu en de batterij van het alarm leeg zijn werkt het ook niet.

De polis heeft het in de meeste gevallen over een ingeschakeld alarm. En veel gestolen motoren worden terug gevonden omdat ze alleen worden gejat voor de onderdelen. Grote kans dat dan te achterhalen is dat het alarm niet was ingeschakeld.

Het zelfde geldt voor een remschijfslot. Er zijn wel voorbeelden van mensen die bij de aangifte zeiden dat slot gebruikt te hebben. Een paar weken later wordt de gestripte motor teruggevonden met het slot nog netjes in de houder op het frame. Dan heb je niet alleen een verzekeraar die niet uitkeert maar kom je ook nog op de zwarte lijst van fraudeurs.
 
niet elke AGM is deep cycle maar de meeste deep cycle accu's zijn wel met een AGM constructie gemaakt. er zijn ook hele normale startaccu's die AGM zijn (best veel eigenlijk) en dat zijn niet de meest ideale accu's voor zo'n toepassing. bij dat soort gebruik kan je die binnen 2 jaar afschrijven.
Ja, klopt wat je zegt. Excuus
 
Als
1/ Tegen dat die batterij van de lader is en in de garage bij de motor heeft die al lang geen 14,5V meer ...
2/ hoeveel keer heb jij al zekeringen weten springen als iemand zijn auto met platte batterij wil starten met behulp van startkabels ? bij mij nog nooit. ook niet bij geen enkele heftruck (verschil met een auto/moto = nul) en daar heb ik dat al ontelbare keren gedaan.

Dus stop nu maar met dat theorethisch gezever.
Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter je mond houden, zometeen blaast die jongen zijn gehele elektrische systeem op.
 
En op een mooie morgen kom je toe en ziet dat de hele reutemateeut de geest heeft gegeven en daar sta je dan met je platte batterij... Mijn vertrouwen in electronica voornamelijk de Chinese rommel is beperkt. Teveel brol condensators vervangen
 
En op een mooie morgen kom je toe en ziet dat de hele reutemateeut de geest heeft gegeven en daar sta je dan met je platte batterij... Mijn vertrouwen in electronica voornamelijk de Chinese rommel is beperkt. Teveel brol condensators vervangen
Platte batterij, dan heb je nog geluk. Ik denk eerder aan een uitgebrande motor en garage.
 
Als

Als je geen verstand van zaken hebt kun je beter je mond houden, zometeen blaast die jongen zijn gehele elektrische systeem op.
Zwijg dan?
Het gebeurt zo vaak dat er in deppanage omstandigheden een accu bijgekoppeld wordt zonder problemen.
Ik ken ook enkele mensen die gewoon een auto accu via een sigaretenaansteker aan hun motor koppelen om de winter door te geraken en hun accu's gaan jaren mee.
Sowieso is de meting boven 13V maar een oppervlaktespanning, die in elkaar zakt bij een belasting tot de nominale spanning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan