Accuprobleem (hard accuzuur op pool)

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.062
413
Nederland
www.startersmotor.nl
Was gister even bezig met de motor, wilde het ding even starten maar ik hoorde alleen een klikje, de startmotor ging niet eens draaien. Accu had weken aan de druppellader gehangen (ik mag nog niet rijden vanwege 25kw rijbewijs). Anyway, buddy eraf en op de pluspool zit een halfhard rotzooitje wat blauw/rood is.

Dat was al zo toen ik de motor 2 maanden terug kocht, maar ik dacht dus dat dat geleidende pasta ofzo was wat er misschien bij een beurt opgesmeerd was.
De motor zelf heeft een tijd stilgestaan bij de vorige eigenaar, mogelijk dat daardoor die troep erop kwam.

Om een lang verhaal kort te maken : vandaag het meeste spul weggehaald rond de pluspool (min pool is helemaal vrij van troep). 'Contactplaatje' van de pluskabel er weer opgedaan. Schroefje erin en kijken wat ie doet ; hetzelfde als gister, bovendien hoor je zachtjes het overgebleven spul (wat er moeilijk af te krabben is) pruttelen, er komen wat flauwe rookwolkjes vanaf (van de pasta, niet van de accu!).

Ik haal de schroef eraf, druk het 'contactplaatje' hard op de pluspool van de accu en start de motor en hij start meteen ! Hij maakte dus niet echt goed contact en het hard geworden zuur werkte dus de geleiding tegen waardoor de boel warm werd (ik wil niet weten wat er gebeurd als het TE heet zou zijn geworden).

Ik heb nu de schroef stevig aangedraaid (niet doorgedraaid maar gewoon goed vast) en nu werkt ie zonder problemen maar is er een middeltje op de markt die dit soort troep probleemloos kan verwijderen? WD40 werkt niet ;)
Een nieuwe accu halen is het halve werk, dan zit dat contactplaatje nog onder de troep. De accu functioneert verder dus wel goed, nu start ie dus ook weer.

Ik heb even 2 foto's bijgevoegd. Je ziet dus geen roest op het metalen plaatje van de plus-kabel, maar dat is dus wat warm geworden troep.


Nou is het toch nog een lang lulverhaal geworden :( :)
 
Laatst bewerkt:

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Met schuurpapiertje of vijl zowel accupool als klem helemaal mooi schoonmaken, lichtjes invetten en aansluiten.
 

Santtu Pikkarainen

MF veteraan
29 okt 2001
4.476
2
48
Ermelo
Op maandag 15 juli 2002 13:56 schreef JK het volgende:...
Maar voor een Belg ben je erg slim Pooh :+
Dat was geeneens meer een schot voor eigen doel van Pooh, maar gewoonweg een eigen doelpunt.

Voor zover mijn kennis van voetbal....
 

JohnK6

MF veteraan
24 apr 2002
5.696
0
49
zwolle
na het schoonschuren beetje zuurvrije vaseline erop smeren, dan voorkom je dit soort problemen :)
 

JohnK6

MF veteraan
24 apr 2002
5.696
0
49
zwolle
Overigens is het GEEN roest hoor, dat is gewoon hard zuur ofzo, het lijkt wel op roest.
Als het echt een zuuraanslag is, dan mag je wel eens kijken of:

A: heb je teveel accuwater in de accu??(staat die dus boven het max. peil??)
B: laad die niet teveel bij??( dan gaat je accu koken, en gooit die er dus vloeistof uit, normaal via het overloopje wat erop zit, misschien deze verstopt?, of slangetje geknikt welke aan de accu zit?)

[edit] normaal gesproken laad je je accu bij met plusminus 13,8 volt[/edit]
 

JohnK6

MF veteraan
24 apr 2002
5.696
0
49
zwolle
Ik dacht dat je het meer als geintje bedoelde, maar ik zal eens langs de sexshop lopen en een potje zuurvrije vaseline halen voor de accu ;)
misschien kun je dan toch ff beter langs de brezan of halfords, denk dat het daar wel iets goedkoper zal zijn :P :P
 

MikeV4

Die hard MF'er
2 jun 2002
531
0
46
Abu Dhabi, V.A.E.
Overigens is het GEEN roest hoor, dat is gewoon hard zuur ofzo, het lijkt wel op roest.
Dit is wel "roest". Roest is oxidatie, bij staal is het bruin bij koper is het wit poeder.
Het koper oxideert hier sneller door electrolyse. Eigenlijk gebeurt hier hetzelfde als in je accu. Je krijgt vochtvorming op je pool, omdat je lood en koper bij elkaar hebt zitten en dat vocht al een bepaalde zuurtegraad heeft, wordt dit alleen maar zuurder. Dit bijt in je koper en zorgt voor de oxidatie, dat wit poeder neemt dan weer vocht op en het proces blijft doorlopen. Het poeder wordt steeds harder en dan lijkt het net of het een harde opgedroogde pasta is.
Hoe vvorkomen? Door de manier dat hierboven al ergens gepost is: vaseline opsmeren.Dit houd het vocht weg.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
22.062
413
Nederland
www.startersmotor.nl
Als het echt een zuuraanslag is, dan mag je wel eens kijken of:

A: heb je teveel accuwater in de accu??(staat die dus boven het max. peil??)
B: laad die niet teveel bij??( dan gaat je accu koken, en gooit die er dus vloeistof uit, normaal via het overloopje wat erop zit, misschien deze verstopt?, of slangetje geknikt welke aan de accu zit?)

[edit] normaal gesproken laad je je accu bij met plusminus 13,8 volt[/edit]
Accuwater niveau is goed, en laad ik niet teveel bij? Had er een druppellader op zitten.
De aanslag zat er al op toen ik 'm kocht, dus de vorige eigenaar heeft misschien zitten klootviolen. Als het nu weer terugkomt dan gooi ik er wel een nieuwe accu op.

Voor de rest zal ik de tips van de rest volgen. bedankt allemaal :)
 

®win

MF veteraan
6 mei 2002
7.009
115
Republiek Hollands Midden
Bezoek site
Accupolen en kabelogen met een staalborsteltje schoonborstelen. Zorg dat de metalen delen goed blank zijn en er geen oxideresten achterblijven.

Zuurvrije vaseline is ook gewoon bij de drogist of supermarkt te koop. Daar hoef je echt niet veel te veel voor betalen bij Halfords of Brezan.
 

MikeV4

Die hard MF'er
2 jun 2002
531
0
46
Abu Dhabi, V.A.E.
Accuwater niveau is goed, en laad ik niet teveel bij? Had er een druppellader op zitten.
De aanslag zat er al op toen ik 'm kocht, dus de vorige eigenaar heeft misschien zitten klootviolen. Als het nu weer terugkomt dan gooi ik er wel een nieuwe accu op.

Voor de rest zal ik de tips van de rest volgen. bedankt allemaal :)
Een nieuwe kopen maakt niks uit, als die niet ingevet is , dan komt het er ook op.
Dus zolang je accu nog goed is, kan je hem beter houden.