Accu's en het opladen ervan...

Paddy06

Rookie
8 jun 2004
5
0
Mook
Nadat ik deze winter 'vergeten' ben om de accu uit mijn Fazer (2002) te halen heb ik moeite met het starten van mijn brommer. Ik heb geprobeerd om de accu middels een auto-oplader weer van spanning en stroom te voorzien maar hij red het niet om hem voldoende op te laden. Wanneer ik wat starthulp gebruik in de vorm van mijn peugeot diesel (startkabels) springt de motor direct aan en kan ik gaan rijden. Echter, wanneer ik de motor een paar dagen laat staan en hem weer prober te starten gaan wel de lampen branden maar heeft de accu te weinig spanning om de brandstofpomp te laten lopen.

En dan nu de hamvraag, waar ben ik beter mee af: een nieuwe accu of kan ik beter een goede druppellader koper (Optimate III?) om de accu weer tot leven te wekken?

Hoe is het als je een tijdje hebt gereden?

Ik moest afgelopen weekeinde een accu opladen, gaf nog 1.8 volt.
De lader begon niet te laden, even parallel met een goede accu gezet en zo weer tot leven gewekt.
Daarna alsnog een nacht de lader erop en het werk ..maar voor hoe lang?!

Succes
DrRossi

Normaal gesproken heet een accu beneden 0,8 Volt per cel "dood" dus voor een 12V accu is dat 10,8 Volt. Maar als het een "klassieke" accu is en het vloeistofniveau is te laag geworden dan kun je geen enkele meetwaarde meer vertrouwen, ik zag ooit onbelast en zonder draaiende motor meer dan 16 Volt op een accu die na (vergeefse) start-poging ver beneden 10 Volt overhad en tòch nog weer tot leven kwam na bijdruppelen van gedistilleerd/ gedemineraliseerd water.

Toch oppassen, het is ècht SLECHT voor een accu om door te martelen met onvoldoende vloeistof.

Beiden! Je koopt best een nieuwe batterij, maar die moet je naturlijk eerst opladen.
By the way, ik heb nog een YB16AL-A2 batterij liggen die je tegen een prikkie kan hebben.... ik weet niet of ze past... eerst even checken misschien...

Als ik me niet vergis heb je een gel accu?
Ik zou een optimate kopen en daarmee proberen om hem weer aan de gang te krijgen (deze lader kan als een van de weinige diepontladen accu's weer op gang brengen)
En anders alsnog een nieuwe accu kopen en volgende winter je net aangeschafte lader gebruiken!

Ik weet niet wat de accu doet als ik langere stukken ga rijden. Ben bezig om mijn vriendin de wondere wereld van het motorrijden te laten zien dus ik heb nog geen lange stukken gereden. :] Easy does it.

Nieuwe accu..kost je rond de 40-50 Euro en je bent van al het gezeur af ;)

Doorrijden met een rotte accu en het gebruik van startkabels brengt alleen maar risico dat je nog meer sloopt...zal niet zo snel gaan, maar je verhoogd het risico wel.

Cellen bijvullen schijnt bij motoren minder effectief dan bij auto's..maar zelf geen ervaring mee. Ik accepteer het als normaal dat je eens per 1,5 jaar ofzo een nieuwe accu nodig heb..helemaal omdat het toch relatief goedkoop is vergeleken met bv ketting/tandwielen/banden..alles wat ze langer meegaan is meegenomen.

Ik kan JayBee met z'n reactie geen ongelijk geven. De Optimate zou je accu voor een belangrijk deel kunnen reanimeren. Is echter geen garantie.

Mocht je (ooit) een nieuwe accu kopen, laadt 'm dan VOOR het eerste gebruik op, ook al is ie "droog voorgeladen". Gebruik liever ook geen autoacculader meer voor je motoraccu. De meesten van die dingen gaan met grof geweld tekeer en kunnen al na korte tijd schade toebrengen aan je accu.

...
Ik accepteer het als normaal dat je eens per 1,5 jaar ofzo een nieuwe accu nodig heb...

Mijn accu overwintert continu aan een druppellader en is nu dik NEGEN jaar oud 8-)

Helaas koop je tegenwoordig geen onderhoudsvrije of gelaccu meer voor 40 tot 50 euro........maar zeker meer dan het dubbele, dus de investering in een lader van 50/60 euro heb je er zo uit.

Terug
Bovenaan Onderaan