Accu's verwisselen?

vooghtje

MF'er
18 jan 2010
248
1
Tielt
Heel eenvoudig vraagje van een absolute leek:

Mag ik van twee (redelijk verschillende) motoren zonder meer de accu's vervangen om te kijken of er technisch niets fout is?

Ik kan daar geen startermotor mee kapot draaien of zo?

Concreet wil ik weten of een motor nog zou starten voor ik een nieuwe accu ga kopen door er even de accu van een andere motor aan te leggen en te starten... En of ik daarna de brandweer ga moeten bellen :)

Dank.
 
Als de spanning van de accu's gelijk is dan zou het verder weinig uit moeten maken. Blijft nog over:
a) dat het niet past
b) dat de capaciteit anders is (dan kun je minder lang of juist langer mee doorstarten)

Ook kan het natuurlijk nog zo zijn dat als je een zware motor hebt en je hangt er nu een lichte accu aan dat hij de startstroom niet kan leveren.
 
Het is van een zwaardere motor in een lichtere.
En ze past inderdaad niet, maar ze hoeft er ook niet in te blijven: gewoon eens kijken of er iets schort aan die lichte motor.

Ondertussen krijg ik inderdaad lampjes die branden. Helaas: zodra ik de startknop indruk, klein droog klikje en alles gaat uit....
 
Het is gewoon je startmotor die een flinke hoeveelheid stroom vraagt. De lampjes gaan branden, dus je accu heeft nog wel wat. Vervolgens wil je starten maar dat gaat niet. Dat kan twee dingen betekenen.

of de accu is bijna leeg, dus zodra de startmotor een flinke stoot vraagt trek je alle power weg en is ie dus vrijwel leeg.
of je verbindingen zijn niet goed. Er is genoeg voor kleine stroompjes zoals van de lampjes, maar zodra de startmotor een stoot vraagt blijkt de verbinding te fragiel en verbreekt. Typische symptomen die je beschrijft.

Als je start relais stuk is, zouden je lampjes niet uitvallen dan zou alleen het starten niet gaan. Hoofdzekering is ook zeeeer onwaarschijnlijk.

Gewoon volle accu eraan, en je verbindingen controleren.
 
Met de volle batterij wil de startmotor nu wel (herhaaldelijk), maar de motor zelf slaat nog niet aan.
Met de verbindingen zit het - voor zover ik kan zien - wel goed. Bougie ook eens uitgehaald en gekuist. Die lijkt me ook nog betrekkelijk nieuw trouwens.

Mijn buurman vertelt me net doorheen de haag dat het ook de benzine kan zijn, die al te lang in de tank zit?
 
Wellicht dat je iets meer info kan geven. Wat voor motor? Lang stil gestaan?

Na lang stilstaan kan je benzine inderdaad kapot gaan. Verse peut kan helpen. Maar met de info die je tot nu toe gegeven hebt kan het vrijwel van alles zijn.
 
Het gaat om een 125 cc, tweetakt, ééncillindertje van Italiaanse makelij, eind jaren '90.
Staat al een jaar of 6,7 (?) achterin de tuin te verkommeren. De batterij die er in zat dateert uit 2007.

Ondertussen ook een 250 (staat er nog steeds), een 1000 (verkocht) en een 1200 (huidige motor) de revue gepasseerd.

En omdat ik ook niet beginnen rijden ben met de 1200, wou ik ook niet beginnen knutselen met een 'echte' motor. ;) Eerst een beetje voorzichtig geweest: spiegeltjes, schermpje, eens alle plaatwerk er van af, ... En nu nog starten zou ideaal zijn.

De aanwezige kickstarter leverde niets op. Op het eerste zicht leek ik elektrisch meer te kunnen doen, dus vandaag poging om de startmotor weer aan de praat te krijgen, met succes. Lichtjes branden, contactjes in orde, bougie eens uitgehaald, ....
Maar, de motor slaat niet aan dus.

De aangesloten batterij komt trouwens uit die 250, maar wordt inderdaad nogal snel leeggezogen door de startmotor van die 125. Omdat ik die niet naar de knoppen wil helpen nu even verder kijken.

Overigens: puur als hobby en ik amuseer me wel :)
Leuk tegengewicht voor het werk als opvoeder, dat vaak geen direct resultaat oplevert (die kindjes toch... |( ) als je na een paar uurtjes sleutelen toch weer geluid uit dat ding krijgt en de lichtjes gaan branden.
Helaas ben ik ook niet echt uitgerust qua materiaal, dus die benzine aflaten hier in de tuin lijkt me geen evidentie.
 
Je kunt ook gewoon de overkilll modus aanzetten, en de auto-accu er aan hangen (aangenomen dat je gewoon een 12 volt accu heb)

Maar zit de boel niet gewoon hardstikke vastgeroest? Ik zou eens een eetlepel olie door het bougiegat laten lopen, en dan met de kickstarter eens rustig een tijdje rondtrappen. Als je hem aan de praat krijgt, zullen de krukaslagertjes er wel snel aankomen, maar dat zien we dan wel.
 
7 jaar stil in de tuin? Dan mag je volgens mij beginnen met de carburateur schoonmaken en verse benzine in de tank doen.

Om gewoon te proberen of er leven in zit kun je het luchtfilter er af halen, remmenreiniger er in spuiten en dan kijken of hij daarop start.

Vonkt de bougie wel?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan