accuspanning

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
hallo mede motorrijders,
ik heb een probleempje met het bijladen van mijn accu,ik heb een Honda vf500f2,
als ik namelijk zonder licht rijd, is er niets aan de hand, ik heb dan altijd een volle accu, maar zogauw ik mijn lichten aanzet, dan heb ik na een weekje rijden een lege accu, heb de laadstroom doorgemeten en ik meette 12.8 volt, weet niet of dat genoeg is, ook heb ik de gelijkrichters nagemeten op diodefouten maar alle 4 de diodes zijn goed, (laten omgekeerd geen spanning door), wat kan het verder nog zijn, de spanningregelaar, moet daar meer uitkomen als 12.8 volt, , ik heb nagevraagd wat die dingen moeten kosten orgineel van Honda, en dat kwam op een prijs van 200 euro exclusief montage, laat ze daar nou een uur mee bezig zijn, is toch weer 45 euro erbij, en heb dan voor zo'n dingetje 250 euro betaald, zijn er andere mogelijkheden of moet ik hem echt varvangen??????
Wie kan mij hierover informeren

Sheldon 8-)
 
Als je over de accu meet dan moet je (afhankelijk van je toerental) tussen de 13 en de 15 volt hebben. Meet anders de wisselspaning eens op de gele draden onderling die van de dynamo afkomen en naar je gelijkrichter gaan. Deze moeten alle drie hetzelfde zijn. als er een erg afwijkt dan is waarschijnlijk je dynamo defect
 
Ik ben het met hem eens waarschijnlijk je dynamo.

Meet je accu spanning eens als alles uit is ook je motor. Start nu je motor en zet je lichten aan meet je spanning deze zou rond de 14 volt moeten zijn zoals al eerder vermeld.
 
Is het een "ouderwetse" accu, check/herstel dan eerst VLOEISTOFNIVEAU, per elke cel/ dopje; deugt dat niet dan zullen werking en spanning altijd afwijken (èn de accu krijgt op z'n duvel).

Het is ook van groot belang dat je genoeg flinke ritten maakt; weinig kilometers en veel stoppen/ starten is slecht voor iedere machine.

Zijn alle lampen "origineel" als in de handleiding, qua wattage?

Als het bovenstaande in orde is en de werking blijft slecht, dan zou ik pas gaan "meten".
 
hallo mede motorrijders,
ik heb een probleempje met het bijladen van mijn accu,ik heb een Honda vf500f2,
als ik namelijk zonder licht rijd, is er niets aan de hand, ik heb dan altijd een volle accu, maar zogauw ik mijn lichten aanzet, dan heb ik na een weekje rijden een lege accu, heb de laadstroom doorgemeten en ik meette 12.8 volt, weet niet of dat genoeg is, ook heb ik de gelijkrichters nagemeten op diodefouten maar alle 4 de diodes zijn goed, (laten omgekeerd geen spanning door), wat kan het verder nog zijn, de spanningregelaar, moet daar meer uitkomen als 12.8 volt, , ik heb nagevraagd wat die dingen moeten kosten orgineel van Honda, en dat kwam op een prijs van 200 euro exclusief montage, laat ze daar nou een uur mee bezig zijn, is toch weer 45 euro erbij, en heb dan voor zo'n dingetje 250 euro betaald, zijn er andere mogelijkheden of moet ik hem echt varvangen??????
Wie kan mij hierover informeren

Sheldon 8-)

Stom toevallig heb ik vorige week m'n collega geholpen met exact hetzelfde verschijnsel met z'n VFR. Hij had een laadspanning die ongeacht het toerental niet boven de 12.2V uit kwam (accu onbelast zat slechts op 11.7V). Het bleek uiteindelijk de spanningsregelaar te zijn.
Eigenlijk ook geen echte verrassing bij 'n Honda B| ...

Als je geen specs bij de hand hebt zou je de dynamo ook ohms door kunnen meten (ipv spanning): meet de weerstand (contact uit!) tussen twee (van alle drie) gele draden die vanf je dynamo komen. Waar het om gaat is dat de drie gemeten waarden (zal weinig zijn) nagenoeg gelijk aan elkaar zijn, bijv 3x 1.5 Ohm (+/- 0.1 Ohm).
Zo ja: dynamo vrijwel zeker goed en je spanningsregelaar vrijwel zeker gestorven.
Zo nee: je mist waarschijnlijk een van je drie wikkelingen (onderbroken of sluiting) en is je dynamo de oorzaak.

Wil je je spanningsregelaar doormeten, dan is het 'n stuk eenvoudiger als je de specs bij de hand hebt (uit een WPH), anders weet je niet of de waarden die je meet binnen/buiten specs zijn.

Honda's en originele spanningsregelaars gaan om een of andere reden nog steeds niet goed samen... :X
 
Als het je dynamo is, kan je best eens rondkijken voor zo'n after-market modelletje. Nog niet de helft van de prijs en soms zelfs beter van kwaliteit.

Hier in Belgisch Limburg zit er zo iemand die van die dingetjes maakt. Echt wel kwaliteitsspul. Heeft ook spanningsregelaars. Geloof dat de zaak HorsePower Ignition heet. Is gelegen in Bree.

Wil het juiste adres wel eens opzoeken als je geïnteresseerd bent.
 
Kijk eens op:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/66508?highlight=spanningsregelaar

Ik wil niet zeggen dat het in jouw geval ook de spanningsregelaar is, maar ik zelf inmiddels de regelaar besteld bij http://www.mugen571.com (www.mugen571.com) voor $82 (ca. 67 euro), een heel verschil met de prijzen in NL.

Zelf inbouwen is goed te doen, het is een karweitje van niks. Meet ook eens, met losgekoppelde spanningsregelaar, de spanning onderling tussen de 3 draden (steeds een-aan-een meten) vanaf de dynamo (dus op stekker die op spanningregelaar wordt geprikt); moet als je wat gas geeft dik over de 50 volt zijn. De weerstand van elk van de drie draden t.o.v. de massa (het frame) moet oneindig hoog zijn. Overtuig jezelf er ook van dat de accu in orde is (geen inwendige kortsluiting). Koppel desnoods de accu los en gebruik middels startkabels de accu van een auto. Dan starten (kabels nu vooral NIET loskoppelen bij draaiende motor, kost je je electronica) en spanning op accu meten met draaiende motor (zeg 5000 toeren) en licht aan; zou rond de 14-15 volt moeten zijn.

Succes.

.
 
bedankt allemaal, zoals jullie al zeiden is het inderdaad de spanningsregelaar, ik wist alleen niet hoe ik zoiets nou moest bestellen, nu heb ik er eentje bij van Kekem besteld in Ridderkerk, daar vroegen ze voor een imitatie ongeveer 100 eurootjes, is dit te veel of de juiste hanteerbare prijs

bedankt voor jullie reacties

Sheldon :}
 
Bij http://www.mugen571.com (www.mugen571.com) besteld voor $70 + $12 verzendkosten = ca. 67 euro. Binnen 5 dagen in huis. Je kunt contact geld sturen maar raad ik af. Beter is Paypal account openen gerelateerd aan je credit card (zie link op hun site), dit is vertrouwde instelling; bovendien kun je zelf de limiet instellen. Direct betalen met je credit card is onmogelijk (Paypal is nog veiliger ook).

Stuur desnoods eerst e-mail om te vragen welk onderdeelnr. je precies nodig hebt. Er zit een goed engels sprekende man (Kevin Davinson) te bovendien hulpvaardig is, zo is mijn ervaring.

Suces.
 
Bij http://www.mugen571.com (www.mugen571.com) besteld voor $70 + $12 verzendkosten = ca. 67 euro. Binnen 5 dagen in huis. Je kunt contact geld sturen maar raad ik af. Beter is Paypal account openen gerelateerd aan je credit card (zie link op hun site), dit is vertrouwde instelling; bovendien kun je zelf de limiet instellen. Direct betalen met je credit card is onmogelijk (Paypal is nog veiliger ook).

Stuur desnoods eerst e-mail om te vragen welk onderdeelnr. je precies nodig hebt. Er zit een goed engels sprekende man (Kevin Davinson) te bovendien hulpvaardig is, zo is mijn ervaring.

Suces.
 
Terug
Bovenaan Onderaan