Accutrainer van de ACTION een druppellader?

Speakeasy

Rookie
31 okt 2009
2
0
Arnhem
Bij de Action stuitte ik op een zogenaamde ACCUTRAINER van het merk lifetime voor accu's van 12V/10-250Ah. Op de doos staat ondermeer een afbeelding van een motor en de tekst "laden en ontladen". Ik heb een Yamaha TDM850.
Is dit apparaat (€7,00) geschikt als druppellader?
 
Het beste is een accu volledig volladen toto 14.4V en gewoon laten staan (niet actief ontladen!)
BIj een accuspanning van 12.2 volt weer opladen. Spanning mag niet lager komen, dan gaan allerlei chemische processen een rol spelen waardoor de kwaliteit van de accu achteruit gaat.

Dit KUN je ook met een normale acculader en deze zelf gewoon bv 1 x in de maand even aansluiten. Optimate of CTEK is volgens mij de betere merken.

Druppelladers zoals deze moet je goed in de gaten houden meteen multimeter, actief ontladen zou ik NOOIT doen, dat is in de basis slecht bij opslag van de accu.

Wim
 
Ik heb altijd het idee dat druppelladers handig zijn voor accu´s die niet helemaal 100% zijn..
Ik gebruik m nu voor de Tenere,die start anders net niet na n dag of 4 stilstaan..Bij de Blade nooit nodig gehad.Die accu haalde ik er in de herfst uit,zette m binnenshuis,en in t voorjaar was ie nog steeds goed.En dat 5 jaar achtereen..Hoefde nooit aan de lader.

Ik heb bij die goedkope lader nog nooit de spanning onder de 12.5 zien komen,dus dat ontladen valt mee..
En hoe zat dat nou met snelladers?Die moet je ook niet te vaak gebruiken heb ik gehoord..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd het idee dat druppelladers handig zijn voor accu´s die niet helemaal 100% zijn..
Ik gebruik m nu voor de Tenere,die start anders net niet na n dag of 4 stilstaan..Bij de Blade nooit nodig gehad.Die accu haalde ik er in de herfst uit,zette m binnenshuis,en in t voorjaar was ie nog steeds goed.En dat 5 jaar achtereen..Hoefde nooit aan de lader.

Ik heb bij die goedkope lader nog nooit de spanning onder de 12.5 zien komen,dus dat ontladen valt mee..
En hoe zat dat nou met snelladers?Die moet je ook niet te vaak gebruiken heb ik gehoord..

Dat eruit halen is onnodig, in de kou is ook de zelfontlading en sulfatering minder.
Alle chemische processen verlopen trager met lagere temperatuur.

De verwarring treedt op omdat een koude accu ook een lagere capaciteit heeft.
Deze capaciteit wordt echter na opwarmen vanzelf weer hoger.
Koud bewaren is de betere optie!

Hj moet wel droog zijn, condens op de accu in combinatie met wat zoutresten o.i.d. geeft weer versnelde zelfontlading.
 
Terug
Bovenaan Onderaan