accuzuur

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
7.238
1.677
Hallo, medeprutsers en freubelaars! :+

Is er iemand,die iets zinnigs kan zeggen over het volgende:

full


Op alle uitlaten, die van iig Yamaha tweetakten afkomen, zit rijkelijk accuzuur gesprayed.
Uiteraard is de accu een keertje overgekookt. Wat is de oorzaak? En hoe is dat te voorkomen? Alle info is welkom. Verchromen is nl een erg dure hobby :Y

Groet,

Gijs
 
Er hangt nog helemaal niks aan. De twee uitlaten zijn van twee verschillende motoren. Frappant is dat, dat bij bijna alle uitlaten van R en RD-tjes het geval is. Er zit een nogal kleine accu in die dingen. Moeten die dan te hard "werken" of zo?
Ze zijn overigens verchroomd.
 
|( ik zal voortaan beter lezen, het gaat om meerdere uitlaten

Dan lijkt mij de kans groot dat de spanningsregelaar niet goed is voor dat type motor / accu.

Maar hoe die te meten??
Ik heb een meter en weet hoe ik van alles moet meten maar heb geen verstand van spanningsregelaars.

:W
 
Meet stationair draaiend en bij wisselend toerental de spanning op de accu-polen; loopt die noemenswaardig hoger op dan 14 Volt dan is er iets fout, meestal de spanningsregelaar defect en krijg je zulk overkoken en bij niet tijdig ingrijpen accudood.
 
Meet stationair draaiend en bij wisselend toerental de spanning op de accu-polen; loopt die noemenswaardig hoger op dan 14 Volt dan is er iets fout, meestal de spanningsregelaar defect en krijg je zulk overkoken en bij niet tijdig ingrijpen accudood.
Bedankt, das een duidelijke uitleg.
Ga ik proberen, zoals reeds gezegd: elektrisch ben ik niet zo een held. :+
 
:^ Als de accu zou overkoken dan zou dat toch via dit slangetje onder de motor geloost moeten worden? Mist dat slangetje niet of is het misschien te kort?

Klassiek slangetje kan inderdaad weleens fout of geklemd zitten of zomaar zoekraken, maar zelfs als het correct zit vraag ik me nog af wáár bij enige snelheid dat vocht terechtkomt; rare luchtwervelingen daar beneden, hoor en het lijkt mij sterk dat het eindpunt vantevoren aerodynamisch is berekend/getest.

Ik lees veel te vaak over kapotte spanningsregelaars; misschien waren de oude electromechanische (met relais) toch betrouwbaarder?
Een 2-draadse 12V-ventilator zoals in computervoedingen enzo kost maar pakweg 3-4 euri en ik las verscheidene keren dat het plaatsen van zo'n dingetje op de spanningsregelaar èn ook nog eentje op de CDI echt zou helpen (ik zou ze kiezen met doorzichtige wiekjes en in afzuig-uitwerp-richting opleggen want verzamelt dan hoofdzakelijk stof op de achterkant van de wieken, veel minder op het blokje daaronder en drukt zich tijdens draaien innig tegen het blokje aan ipv aan de montage te rukken).
Waarom doen fabrikanten dat niet meteen zelf eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
:^ Als de accu zou overkoken dan zou dat toch via dit slangetje onder de motor geloost moeten worden? Mist dat slangetje niet of is het misschien te kort?

Ja er zitten uiteraard slangetjes aan de accu. Die lopen meestal recht naar beneden, en als ie onder het rijden loost, sproeit het eg overal heen. Ook de voorkant van mn achterspatbord was naar de kl@#$%ten. Dus dat slangetrje wordt een stuk langer en gaat eindigen bij de kentekenplaat. Maar daarmee ben ik nog niet van het probleem verlost. Ga wel meten of de spanningsregelaar ....ect ect.
:W
 
Ja er zitten uiteraard slangetjes aan de accu. Die lopen meestal recht naar beneden, en als ie onder het rijden loost, sproeit het eg overal heen. Ook de voorkant van mn achterspatbord was naar de kl@#$%ten. Dus dat slangetrje wordt een stuk langer en gaat eindigen bij de kentekenplaat. Maar daarmee ben ik nog niet van het probleem verlost. Ga wel meten of de spanningsregelaar ....ect ect.
:W

Ik denk dat je dan bij de kentekenplaat vandaan de spatten achterop de buddyseat krijgt, òf in de nek van je eventuele passagier.
Eng spul, dat zuur vreet door kleding heen en geeft blaren op je huid.

Luchtwervelingen lopen heel raar, vooral bij hoge snelheid en ik weet helaas niet te berekenen of te schatten wat een "veilig" punt zou zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan