achter de truck profiteren van z'n slipstream

Gilles de bilde

geblokkeerd account
26 sep 2004
33
0
Lier
Weet niet of slipstream de juiste uitdrukking is, wat ik eigenlijk bedoel is dat je dicht genoeg achter een truck rijd zodat je volledig uit de wind zit, waardoor je brandstof consumptie weer omlaag gaat.


Wat ik me nu afvroeg is hoe dicht je erachter moet gaan rijden voor het echt effect heeft?
 
meer dan 2 sec.....

anders 400 euri boete wegens klef aan de achterzijde truck doen :9

En wat dacht je van het feit, dat de vrachtwagen ook in 1 keer op zijn remmen kan staan??? Je rijdt er immers achter en je kan dan nooit zien wat er voor de vrachtwagen rijdt...

Maar goed, voor die paar eurootjes, rijd ik er liever langs!!!

Groetjes,

Willi
 
heel verstandig om 3.4 meter achter een vrachtwagen te rijden met 81 kmpu terwijl je op de hielen gezeten wordt door de MAN achter je en dat voor die paar centen :} :} :}
 
beetje lame replies maar goed.....als trucks rond de 90 rijden cruise ik er gewoon relaxed achteraan, maar wel met genoeg afstand voor mijn gevoel, ook dat ik nog wat zie van voren...

ik plak dus echt niet tegen z'n oplegger aan of zo


ik vroeg me af of met de 2 seconden regel je nog wel in z'n slipstream zit

lijkt me van niet...beetje dichter erop moet wel kunnen.
En trucks hebben toch een veel langere remweg dan auto's? Dus tegen een truck oprijden die vol in de ankers gaat lijkt me onwaarschijnlijk
 
probeer het bij een trein , die gaat wat harder dan een truck :) , spoorweg boekje erbij en je weet meteen waar die heen gaat ..... :)
 
beetje lame replies maar goed.....als trucks rond de 90 rijden cruise ik er gewoon relaxed achteraan, maar wel met genoeg afstand voor mijn gevoel, ook dat ik nog wat zie van voren...

ik plak dus echt niet tegen z'n oplegger aan of zo


ik vroeg me af of met de 2 seconden regel je nog wel in z'n slipstream zit

lijkt me van niet...beetje dichter erop moet wel kunnen.
En trucks hebben toch een veel langere remweg dan auto's? Dus tegen een truck oprijden die vol in de ankers gaat lijkt me onwaarschijnlijk
dat denk die trucker die achter jou rijd ook , :)
 
Je voelt vanzelf wanneer je in zijn 'zog' komt. Je kan iets van het gas af als het gebeurd. Of het binnen de 2secs kan hangt oa van de windrichting/sterkte af. Ik heb het idee dat het opzich wel mogelijk is, met minimale winst overigens.
 
Ga fietsen man ! Als je geld wilt besparen en 80km/u wilt rijden, koop dan een brommer ofzo. Leuk als zo'n vrachtwagen ineens in de ankers moet voor een opdoemende file.. die jij niet ziet.
 
...
En trucks hebben toch een veel langere remweg dan auto's? Dus tegen een truck oprijden die vol in de ankers gaat lijkt me onwaarschijnlijk
Nou, daar zou ik niet te zeer op rekenen, die remmen zijn bijzonder goed op hun taak berekend. En zeker een lege truck staat waarschijnlijk sneller stil als jij.

Maar snappen doe ik je niet. Blijf jij echt 'relaxt' met 90 achter vrachtwagens hangen? Ik vreet mezelf op van ergernis als ik niet rap zoiets kan passeren :)
 
Als ik lange tijd op de snelweg moet rijden plak ik ook achter een vrachtwagen. Lekker relaxed met een km of 90 -100 uit de wind. Af en toe even laten afzakken o de motor wat meer te koelen. Ik zit er dan een metertje of tien achter. En als de truck ineens een noodstop moet maken zit ik liever achter de truck dan ervoor aangezien ik een veelvoud sneller stilsta dan een vrachtwagen.
 
Ga fietsen man ! Als je geld wilt besparen en 80km/u wilt rijden, koop dan een brommer ofzo. Leuk als zo'n vrachtwagen ineens in de ankers moet voor een opdoemende file.. die jij niet ziet.


het argument van dat je het niet zou kunnen zien dat hij vol in de ankers moet gaat eigenlijk ook niet op.


Als je tegen het midden van het rijvak gaat rijden kan je mooi langs die truck heenkijken naar voren.

Een file vormt zich ook niet alleen maar op 1 rijvak, maar ook het 2de en het 3rde, afhangend van hoeveel rijvakken de snelweg heeft....

op die andere rijvakken heb je ook een goed overzicht als je tegen het midden van je rijvak aanrijdt
 
Let even een seconde ergens anders op, dan zit je toch echt vol achterin een remmende truck. Gaat een keer verkeerd.

En dat om een paar cent te besparen? :?
 
Gelukkig hebben motoren geen airbags..


ik bedoel.. als je zo graag uit de wind rijdt, rij een motor met grotere kuip.. dan kan je uit de wind gaan zitten.

Ik doe lekker me ruitje van mijn FJR wat omhoog.

Vergis je niet in de remkracht van de remmen van een vrachtwagen!
Je zal nog aardig op staan te kijken als je ineens rook van zijn wielen ziet komen en dat jij dan nog moet gaan reageren... maar wees gerust.. gooi je motor plat op zijn zij en je past er misschien onder door... met een beetje geluk kan je daarna ff naar de chauffeur zwaaien als je aan de voorkant er weer onderuit komt.
 
Nou, daar zou ik niet te zeer op rekenen, die remmen zijn bijzonder goed op hun taak berekend. En zeker een lege truck staat waarschijnlijk sneller stil als jij.
je vergeet ook nog de reactie tijd, zeker als je sloom/relaxt,op een slome snelweg achter iets aanhobbelt. waarschijnlijk zit je voorwiel al tegen de bumper voor jij de rem aanraakt. (ga er dan wel vanuit dat je lekker dicht erop rijd voor de slipstream)
 
Als je tegen het midden van het rijvak gaat rijden kan je mooi langs die truck heenkijken naar voren.

Ik denk dat je dan niet meer in ze slipstream zit. Die is volgens mij het langst midden achter de vrachtwagen.
Puur persoonlijk hoor, maar lekker achter een vrachtwagen rijden is toch klote? Vind ik hoor.
Maar volgens mij moet je het idd wel voelen als je in ze slipstream zit. Doe bijvoorbeeld is je vizier open als je er achter rijd, voel je verschil met normaal dan zit je volgens mij in ze slipstream.

Ik zou het iig nooit doen. Zou met me motor nooit 90 kunnen rijden O-)
 
het argument van dat je het niet zou kunnen zien dat hij vol in de ankers moet gaat eigenlijk ook niet op.


Als je tegen het midden van het rijvak gaat rijden kan je mooi langs die truck heenkijken naar voren.

Een file vormt zich ook niet alleen maar op 1 rijvak, maar ook het 2de en het 3rde, afhangend van hoeveel rijvakken de snelweg heeft....

op die andere rijvakken heb je ook een goed overzicht als je tegen het midden van je rijvak aanrijdt

en als jij links van het rijvak rijd, zie jij dan die personenwagen die met 60
vlak voor die vrachtwagen invoegt????
(dit heb ik wel 's mee mogen maken als bijrijder in een vrachtwagen)

Files ontstaan inderdaad vaak niet op 1 baan, ongelukken daarintegen.....
 
waarom rij jij motor? Om achter vrachtwagens aan te hobbelen?

vreemde mensen op aarde... |(

Ik rij regelmatig met zo´n 100 km/u op de rechterbaan. Maar ik pas wel op dat ik niet opgesloten raak tussen twee vrachtwagens (daar wil je bij een klap echt niet tussen zitten).

Zorg dat je de spiegel kunt zien van een voor je rijdende vrachtwagen. Dan kan de bestuurder ook zien dat jij achter hem zit.
 
Je merkt het inderdaad gauw genoeg. Eerst heb je de volle rijwind, dan wat turbulentie en dan is het net of je in een tunnel rijdt. Heerlijk! Over het brandstof verbruik had ik eigenlijk nooit aan gedacht maar hij zal uiteraard ook zuiniger rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan