Achter tandwiel licht verbogen?

JasperMT

MF'er
19 sep 2018
104
62
Drenthe
Mometeel ben ik bezig met het vervangen van mijn voor en acter tandwiel en ketting op mijn Yamaha Tracer 900 2018, heeft 12k KM gelopen met de oude set.

Op dit moment is mijn achterwiel inclusief nieuw tandwiel terug gemonteerd op mijn motor. Toevallig zag ik dat het leek dat mijn tandwiel verbogen was, zie de video hieronder om het te zien.

Toen ik erachter kwam dat mijn tandwiel verbogen leek heb ik mijn hele achterwiel opnieuw eraf gehaald, tandwiel eraf gehaald en alles gecontroleerd, op de juiste manier (in 6-patroon) vast gezet. Echter lijkt het nog steeds zoals op de video hieronder...

Waar kan dit aan liggen? Ik heb een vermoeden dat het aan de aandrijfrubbers kan liggen, de lagers zijn allemaal prima behalve 1 van de lagers aan de binnenkant (volgens mij aan de binnenkant van de tandwiel-hub).

 
Dat hangt ervan af, zit het lager wel goed of zit het tandwiel "toevallig wel soort van recht"? Als hij verder wel vast zit en alleen axiaal wat kan verdraaien kan dat wel, als er andere soorten speling te vinden zijn zou ik het niet doen.
 
De lager zelf zit goed vast in de hub en lijkt hij er vrijwel loodrecht in te zitten.

Vergeleken met de andere lagers is alleen deze lager wat meer versleten ten opzichte van de andere lagers.
 
full
 
Wacht, dus je hebt de motor zo staan dat je het wiel er zo uit kan pakken, vervolgens wil je het wiel er weer volledig in monteren, naar de motorzaak rijden met de motor, hun het wiel laten demonteren de wiellagers laten vervangen en het wiel laten monteren zodat jij er weer heen kan gaan een paar dagen later om je motor weer op te halen?

Je zou natuurlijk ook zelf gewoon de wiellagers kunnen vervangen. Ik bedoel, het is niet het moeilijkste klusje aan de motor.

Wat je ook kan doen is het wiel in de kofferbak van de auto mikken en het wiel bij de motor zaak deponeren. Scheelt tijd en moeite voor meerdere mensen.

Naar ik aanneem heb je, toen je het tandwiel los had deze op iets dat goed vlak is gelegd om te controleren of je kettingwiel ook echt recht is en bij monteren heb je er voor gezorgd dat er geen korreltje zand tussen is gekomen?

db
 
Wacht, dus je hebt de motor zo staan dat je het wiel er zo uit kan pakken, vervolgens wil je het wiel er weer volledig in monteren, naar de motorzaak rijden met de motor, hun het wiel laten demonteren de wiellagers laten vervangen en het wiel laten monteren zodat jij er weer heen kan gaan een paar dagen later om je motor weer op te halen?

Je zou natuurlijk ook zelf gewoon de wiellagers kunnen vervangen. Ik bedoel, het is niet het moeilijkste klusje aan de motor.

Wat je ook kan doen is het wiel in de kofferbak van de auto mikken en het wiel bij de motor zaak deponeren. Scheelt tijd en moeite voor meerdere mensen.

db

Ik heb lagers wel eerder vervangen, echter omdat ik al het e.e.a. heb verpest bij het los halen van mijn tandwiel lijkt het mij verstandiger om het te laten vervangen door een specialist.

Vraag het mij ook af of het nou aan de aandrijfrubbers ligt of aan die ene lager.
 
Vraag het mij ook af of het nou aan de aandrijfrubbers ligt of aan die ene lager.
die rubbers kunnen geen slingering veroorzaken. Het lager wel. Wanneer je het wiel draait kan je op de rand van de tandwieldrager letten. Wanneer die ook slingert is het een lager probleem. Slingert die niet een tandwiel probleem. :Z
 
die rubbers kunnen geen slingering veroorzaken. Het lager wel. Wanneer je het wiel draait kan je op de rand van de tandwieldrager letten. Wanneer die ook slingert is het een lager probleem. Slingert die niet een tandwiel probleem. :Z
Kijk hier heb ik wat aan, ik ga direct ff een nieuwe lager bestellen. Bedankt :}
 
Dat je het ziet nadat je het geheel gedemonteerd en weer gemonteerd hebt betekend niet dat het daardoor komt.
Tenzij je natuurlijk als een kleuter met een hamer hebt staan slaan op het geheel.

db
 
Een stalen tandwiel is gehard, dus matig plastisch vervormbaar.
Dat zou wel erg zeldzaam zijn. Het tandwiel checken op een vlakke vloer?

Maar ik snap het vermoeden aan de hand van de video wel.
Lastig te zien of het wiel zelf ook slingerde. :?

De transmissie dempers zitten overigens goed?
Niet dat er eentje omgedraaid zit..

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. :Y ( Lager )
 
Een stalen tandwiel is gehard, dus matig plastisch vervormbaar.
Dat zou wel erg zeldzaam zijn. Het tandwiel checken op een vlakke vloer?

Maar ik snap het vermoeden aan de hand van de video wel.
Lastig te zien of het wiel zelf ook slingerde. :?

De transmissie dempers zitten overigens goed?
Niet dat er eentje omgedraaid zit..

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. :Y ( Lager )

Ik heb de tandwiel gister los gemaakt en op een vlak oppervlak gelegd, de tandwiel zelf is helemaal recht.
Heb ook ff gekeken of het achterwiel zelf slingerde, dat was niet het geval.

De transmissie dempers heb ik met een beetje siliconen spray ingespoten en daarna de tandwiel-hub er zo recht mogelijk op ingedaan.

Ik ga ervoor zorgen dat ik z.s.m. een nieuwe lager kan regelen en dan maar ff kijken of het opgelost is.


12000 km en een kettingset versleten + een lager naar de knoppen...…?!?!?
Ja ik blijf het ook vreemd vinden. Ik ben een maand geleden naar de dolomieten geweest en in een periode van een week 3k KM gereden, destijds wel om de 300-400km de ketting goed ingespoten..
 
Je bedoelt waarschijnlijk de achteras. Er zit gewoon garantie op een motor van 2018. Niet op een ketting trouwens.
Ja ik bedoelde de achteras inderdaad. Ik meende dat ik op de website van Yamaha gelezen had dat de garantie vervalt zodra: je de periodieke onderhoud niet door een erkende Yamaha dealer laat uitvoeren, geen idee of dit geldt.

De lager heb ik inmiddels besteld, hopelijk komt ie zaterdag binnen en kan ik de boel omzetten.
 
Ja ik bedoelde de achteras inderdaad. Ik meende dat ik op de website van Yamaha gelezen had dat de garantie vervalt zodra: je de periodieke onderhoud niet door een erkende Yamaha dealer laat uitvoeren, geen idee of dit geldt.

De lager heb ik inmiddels besteld, hopelijk komt ie zaterdag binnen en kan ik de boel omzetten.
Ik weet niet welk onderhoud je niet hebt laten doen, maar ik zou er zelf niets aan doen en even bij de dealer informeren.
 
of de voorgeschreven ketting spanning klopt niet. Dat zou ook het verrotte lager verklaren

Als je het volgens het boekje doet (1.5 cm kettingspeling) staat hij veel te strak in ingeveerde toestand (wat overmatige ketting slijtage kan veroorzaken of erger) , ik hou zelf zo'n (minimaal) 3cm aan bij mijn tracer . een lager controleer je trouwens niet op deze manier .
 
Terug
Bovenaan Onderaan