achteras aandraaien -> wiel draait niet meer

GeertB84

MF veteraan
19 mei 2005
1.869
6
Antwerpen België
Hallo,

ik heb een nieuw achterwiel, heb er nieuwe lagers ingestoken, nieuwe afstandsbus tussen de lagers, ook nieuwe afstandsbus in het cardanhuis. Ik heb dat allemaal gemeten met een schuifmaat en dan laten draaien. Maar zo makkelijk meet dat helemaal niet. Ik had één lager in het wiel gestoken en dan gemeten naar boven toe tot waar de afstandsbus moet komen. Nu lijkt die afstandsbus wel groot genoeg. Maar de afstandsbus in het cardanhuis is denk ik een beetje te kort en raakt het lager van het wiel niet. Het is geen mm, eerder een halve mm. Als alles gemonteerd zit, kan ik het wiel mooi ronddraaien met de hand. Maar als ik de achteras aandraai dan komt het wiel muurvast te zitten. Hoe komt dit? Kan dit doordat ik de lagers dan scheef duw ofzo (binnenste ring tov buitenste)

Het wiel kan natuurlijk niet weg omdat ik met een cardan zit. Maar ik kan mijn achteras dus helemaal niet hard aandraaien, 15Nm en dan begint het stroef te lopen. Ik kan de moer van de achteras borgen met borgmiddel maar is dit dan veilig? Heeft er iemand een idee hoe ik al die dingen echt goed kan meten? De zelfbouwers onder ons misschien?

Groeten
 
je afstandsbus is te kort. Hierdoor trek je de binnenlagers naar elkaar waardoor ze veel zwaarder gaan draaien.
Als je hiermee gaat rijden hem na 1km je lagers kapot.
Zorg dat de afstandbus zeker 0.1mm langer is dan de afstand tussen de lagers.
 
je afstandsbus is te kort. Hierdoor trek je de binnenlagers naar elkaar waardoor ze veel zwaarder gaan draaien.
Als je hiermee gaat rijden hem na 1km je lagers kapot.
Zorg dat de afstandbus zeker 0.1mm langer is dan de afstand tussen de lagers.


Als de lagers nu nog niet kapot zijn.

Even volgen over de binnenschaal ten op zichte van de buitenschaal geen speling heeft gekregen. Zo wel lagers verrot zo niet, hopen dat ze het lang uithouden.

Succes
 
Mmm dat is al wat ik dacht. Maar hoe meet ik dit dan nauwkeurig?

Dat kan met een schroefmaat.

schroefmaat.jpg
.
 
Laatst bewerkt:
Ja desnoods koop ik nieuwe lagers, kost nu niet zoveel (koop ze rechtstreeks bij de groothandel, scheelt de helft en ze zijn meestal nog van betere kwaliteit ook!)

Maar zo'n schroefmaat heb ik niet hoor. Iemand die zo'n ding heeft waar ik even mag langskomen? (en die mss ineens een nieuwe bus kan draaien :))
 
maar zeg... hoe zou ik die schroefmaat dan kunnen gebruiken om de afstand tussen de lagers in het wiel te bepalen?

Niet, deze is alleen voor een buitenmaat.
Gewoon de schuifmaat gebruiken.
Weet je al welke bus te kort is?
Anders eerst alleen de as in je wiel zetten, uitvullen met bussen en aandraaien .
Draait dit al zwaar dan moet je het hierin zoeken.
Opmeten is gewoon van buitenkant lager tot buiten kant lager minus de lager breedtes.
Pak daar die 0.1 bij en je bent er.
Zitten je lagers diep genoeg in de naaf?
Uitvullen met een ring niet mogelijk? Ding draait toch niet.
 
Laatst bewerkt:
Een te korte binnenbus is dodelijk voor je lagers, een mm te lang geeft niet. belangrijk is dat de lagers goed klem zitten in de naaf, als ze te los ziten dan breekt de buitenschaal een keer en dan is de boel naar de klote.
Ik ga gewoon uit van rechte lagers, bij conische lagers moet de binnenbus zeer nauwkeurig zijn gedimensioneerd anders heb je speling.
 
Zo blijkt het nut van een WPH. En natuurlijk ook van het lezen daarvan voor je wat gaat doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan.
Als je dan onder het hoofdstuk'" Maten en Toleranties"kijkt, zul je ongetwijfeld de maten vinden die je zoekt. Daar staat ook in beschreven hoe en met welk gereedschap je je metingen moet doen. Zo'n boek is echt z'n gewicht in goud waard, vooral als je "sleutelschade" kan voorkomen.

Succes! :] "Opa"Jan :]
 
Als je de speling kan zien, kan je er ook een voelermaat tussen doen, die lopen per 0.05mm op en dan kan je nauwkeurig meten hoeveel de bus langer moet zijn dan dat je op dat moment gemonteerd hebt...
 
Als je de speling kan zien, kan je er ook een voelermaat tussen doen, die lopen per 0.05mm op en dan kan je nauwkeurig meten hoeveel de bus langer moet zijn dan dat je op dat moment gemonteerd hebt...
Hoe krijg je die voelermaten ertussen?
De bus zit tussen de wiellagers in de naaf.
 
Het kan zijn dat je je voelermaat op het einde wat moet buigen. Ik koop af en toe een nieuwe set omdat de uiteinden allemaal zijn verbogen door dit soort acties. Zo duur is zo'n set nou ook weer niet.

Succes met je nieuwe bussen!
 
Het kan zijn dat je je voelermaat op het einde wat moet buigen. Ik koop af en toe een nieuwe set omdat de uiteinden allemaal zijn verbogen door dit soort acties. Zo duur is zo'n set nou ook weer niet.

Succes met je nieuwe bussen!
Je kan er van buitenaf niet bij, ook niet met een voelermaat |(
 
Ik zie dat dit al een oud onderwerp is, maar ben toch heel benieuwd hoe je het opgelost hebt. Ik heb nu een soortgelijk probleem: doordat ik het wiel iets naar links wilde hebben om te voorkomen dat de achterband tegen de cardantunnel aanloopt (zijspan met autoband) heb ik een dikke ring onder de meenemer gezet. Wiel staat nu wel op de goede plaats, maar als ik de moet op de cardanas aandraai, loopt het wiel vast.
Er zou , denk ik, een adstandsbus tussen meenemer en cardanhuis moeten, maar je kunt her niet meer bij als het wil met de as er op zitten.
Hoe plaats je nu die adstandsbus ertussen?

Ben benieuwd hoe dit bij jou opgelost is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan