GeertB84
MF veteraan
Hallo,
ik heb een nieuw achterwiel, heb er nieuwe lagers ingestoken, nieuwe afstandsbus tussen de lagers, ook nieuwe afstandsbus in het cardanhuis. Ik heb dat allemaal gemeten met een schuifmaat en dan laten draaien. Maar zo makkelijk meet dat helemaal niet. Ik had één lager in het wiel gestoken en dan gemeten naar boven toe tot waar de afstandsbus moet komen. Nu lijkt die afstandsbus wel groot genoeg. Maar de afstandsbus in het cardanhuis is denk ik een beetje te kort en raakt het lager van het wiel niet. Het is geen mm, eerder een halve mm. Als alles gemonteerd zit, kan ik het wiel mooi ronddraaien met de hand. Maar als ik de achteras aandraai dan komt het wiel muurvast te zitten. Hoe komt dit? Kan dit doordat ik de lagers dan scheef duw ofzo (binnenste ring tov buitenste)
Het wiel kan natuurlijk niet weg omdat ik met een cardan zit. Maar ik kan mijn achteras dus helemaal niet hard aandraaien, 15Nm en dan begint het stroef te lopen. Ik kan de moer van de achteras borgen met borgmiddel maar is dit dan veilig? Heeft er iemand een idee hoe ik al die dingen echt goed kan meten? De zelfbouwers onder ons misschien?
Groeten
ik heb een nieuw achterwiel, heb er nieuwe lagers ingestoken, nieuwe afstandsbus tussen de lagers, ook nieuwe afstandsbus in het cardanhuis. Ik heb dat allemaal gemeten met een schuifmaat en dan laten draaien. Maar zo makkelijk meet dat helemaal niet. Ik had één lager in het wiel gestoken en dan gemeten naar boven toe tot waar de afstandsbus moet komen. Nu lijkt die afstandsbus wel groot genoeg. Maar de afstandsbus in het cardanhuis is denk ik een beetje te kort en raakt het lager van het wiel niet. Het is geen mm, eerder een halve mm. Als alles gemonteerd zit, kan ik het wiel mooi ronddraaien met de hand. Maar als ik de achteras aandraai dan komt het wiel muurvast te zitten. Hoe komt dit? Kan dit doordat ik de lagers dan scheef duw ofzo (binnenste ring tov buitenste)
Het wiel kan natuurlijk niet weg omdat ik met een cardan zit. Maar ik kan mijn achteras dus helemaal niet hard aandraaien, 15Nm en dan begint het stroef te lopen. Ik kan de moer van de achteras borgen met borgmiddel maar is dit dan veilig? Heeft er iemand een idee hoe ik al die dingen echt goed kan meten? De zelfbouwers onder ons misschien?
Groeten