Achterband 190 breed i.p.v. 180 kan/mag dit ?

Arthur B

MF'er
26 jul 2014
103
29
Ik rijd op dit moment met de volgende band achter:
Bridgestone BATTLAX S22 180/55 ZR17 73W TL Achter
dit is ook de officiële maat zoals wordt aanbevolen in mijn manual door Honda.

Honda CB600FA ABS Hornet 2012 (goed getuned, bijna 100 pk op achterwiel, ohlins, quickshifter, etc)

Ik rijd echter steeds meer op het circuit en heb een extra set velgen gekocht voor de circuit track dagen en de MAC Zandvoort dagen.
Mijn voorkeur voor circuit banden gaat uit naar de nieuwe Bridgestone RS11
(deze hebben geen bandenwarmers nodig en zijn toegelaten op de openbare weg zodat ik naar het circuit kan rijden)
https://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/detail/pr175/
De voorband komt exact overeen alleen de achterband is een slag breder
Bridgestone BATTLAX RS11 190/55 ZR17 75W TL Achter

Past dit / mag dit / rijdt dit nog goed ???

Kan iemand mij hierin a.u.b. assisteren, alvast bedankt voor het meedenken, groet Arthur
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik even vermelden om wat voor soort motor het gaat. Bij de 1 kan het wel en bij de ander gaat het net niet.
Met een iets bredere band in de zelfde hoogtemaat stuurt je fiets net iets minder vlot in maar je hebt in theorie wel meer rubber op de weg in de bocht waardoor je meer grip hebt.
Het is een afweging.
 
Als ik jou was zou ik even vermelden om wat voor soort motor het gaat. Bij de 1 kan het wel en bij de ander gaat het net niet.
Met een iets bredere band in de zelfde hoogtemaat stuurt je fiets net iets minder vlot in maar je hebt in theorie wel meer rubber op de weg in de bocht waardoor je meer grip hebt.
Het is een afweging.

Meer rubber op de weg is toch minder kg/cm² en dus alleen meer grip met een betere band? Met eenzelfde band zul je minder grip hebben als hij alleen beter is.
 
https://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/catalogue/index.html
In deze "Bridgestone Web Catalogue" staan bij de S22 (is goedgekeurd voor mijn motor) de volgende maten:

S22
Front Tire size: 120/70ZR17 M/C (58W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 3.50〜3.50
Rear Tire size : 180/55ZR17 M/C (73W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 5.50〜6.00

RS11
Front Tire size: 120/70ZR17 M/C (58W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 3.50〜3.50
Rear Tire size : 190/55ZR17 M/C (75W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 5.50〜6.00

Lijkt toch dat de velg maten identiek zijn !
 

Bijlagen

  • Sizes.jpg
    Sizes.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 10
https://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/catalogue/index.html
In deze "Bridgestone Web Catalogue" staan bij de S22 (is goedgekeurd voor mijn motor) de volgende maten:

S22
Front Tire size: 120/70ZR17 M/C (58W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 3.50〜3.50
Rear Tire size : 180/55ZR17 M/C (73W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 5.50〜6.00

RS11
Front Tire size: 120/70ZR17 M/C (58W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 3.50〜3.50
Rear Tire size : 190/55ZR17 M/C (75W) - TL / TT: TL - Appr. Rim(inch): 5.50〜6.00

Lijkt toch dat de velg maten identiek zijn !
Als je de velgmaat van je motor wilt weten, moet je op de velg van je motor kijken. Daar staat het op, en je hebt zekerheid. Doorgaans kost dat ook minder tijd dan internet afstruinen. Op sommige modellen kan een 5" velg zitten.
 
Ik zou even kijken of er links en rechts nog meer dan 5mm ruimte tussen de huidige band en de achtervork zit.
Om safe te zijn links en rechts een centimeter.
En dan zou ik het gewoon proberen.
Een 190 zal iets moeilijker insturen dan een 180. Maar ach, er zijn een heleboel motorrijders met een 190 band en die kunnen allemaal door de bocht komen. Het gaat jou vast ook wel lukken.

Edit: de 190 is ook 5,5mm hoger. Kijk dus even of dat gaat passen (vast wel).
 
@freon

Goede tip om even de vrije ruimte bij de achterbrug op te meten.
En qua iets hogere hoogte daar heb ik niet bij stil gestaan (is natuurlijk de verhouding naar 190 ipv naar 180).

De RS11 heeft als voorband meer dan 20% grip t.o.v. de S22 (altijd fijn beetje extra marge)
Alleen jammer dat ze de achterband niet gewoon in een 180 breedte hebben.

Foto van mijn nieuwe S22 na een track dag, ben benieuwd hoe de RS11 achterband het doet (als alles past natuurlijk)

Groet Arthur
 

Bijlagen

  • S22.jpg
    S22.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 8
Net foto van achter velg genomen staat 5.50
Ik zie geen velg, enkel een naaf. Als je een band gebruikt die te breed is voor de velg dan loopt hij niet meer mooi rond maar zal een beetje knikken aan de buitenkant en dat komt het stuurgedrag en zeker de grip niet ten goede. Als de fabrikant zegt dat hij past op een 5,5 velg dan zou het moeten kunnen. Of het ideaal is moet je dan ervaren.
 
@Rob RD

Goed verhaal zeg, maak er ook even een powerpointje van.
Ik leg mijn banden-dingen bij mijn specialist neer, één man met superveel circuitervaring en geen mening maar feiten.
Achterbanden blijven standaard, je wil achter niet meer grip hebben dan voor, voorbanden echter tilt hij iets op. Ofwel, de breedte blijft hetzelfde, de hoogte wordt iets hoger. En dat doet hij alleen vóór. Waarom? Als de voorband wat hoger is heb je een iets meer puntigere band waardoor je (wat) meer grip op de zijkanten van het loopvlak krijgt.
Een bredere band resulteert in een transitie van vierkant/rechthoek naar trapeziumvorming waarmee je ruimte creeert voor verwringing.

Ik probeer dat even overdreven te visualiseen.
 
Ik zie geen velg, enkel een naaf.
Houd hier toch eens mee op man. De breedte van de velg bij dit wiel staat aangegeven op de naaf. Dit voegt nul komma nul toe aan het topic, en ik zal vast niet de enige zijn die zich hier aan irriteert. De breedte van de velg is van belang, en TS heeft een foto genomen van om te laten zien dat het 5,5 inch is; dus klopt het.
 
Schematisch weergegeven, het rode zou de velg zijn, het groene de band, met name de wangen

1. Een (te) smalle band, veel in de autowereld toegepast om, jawel, zijdelings wringen te voorkomen door al spanning in de wangen te brengen
2. De juiste band. vierkant en dus iets vervormbaar
3. Een (te) brede band die geeft ruimte voor vervorming door de trapezium vorm met een overschot aan ruimte
4 De vervorming bij een bredere band die je niet wilt hebben.
 
Als Bridgestone zelf aangeeft dat hij op een 5,5 inch velg mag,is het een teken dat ze daar rekening mee gehouden hebben bij het ontwerp.
Dat wil dus niet zeggen dat je eender welke 190 kan monteren.
Je moet dus alleen rekening houden met speling tussen de achterbrug,zowel in de breedte als de hoogte.
Ik heb het zelf gehad toen ik op mijn circuitmotor van 180/55 naar 180/60 ging,dat ik in de hoogte geen ruimte meer had voor mijn bandenwarmer. |(
 
Snap de hele vraag en discussie niet
Als er geen ruimte is voor de extra tien millimeter past die niet .
Als er geen ruimte is voor de extra hoogte dan past die niet .
En als de fabrikant jou velgbreedte als niet passend aanraad dan is het gebruiken ook niet verstandig .
Dus alle drie niet van toepassing ( er is genoeg ruimte en de band mag op jou velgmaat) dan lekker gaan rijden met die band .

Jou keuze jou probleem als het fout gaat
 
Nee hoor. hij zegt dat hij een foto heeft genomen van de velg. Wat hij in werkelijk heeft gedaan is een foto genomen van de naaf waarop de afmetingen van de velg staan. jammer dat je jezelf er aan stoort. Misschien went het nog.
Dit is een andere discussie .
Je kan alleen van een velg of naaf als deze zonder het te slopen/kapot te maken te scheiden zijn .
Als ze als een geheel zijn praten we over een wiel ook wel uitgescholde voor velg of naaf welke slechts een beschreven onderdeel van een wiel in oude vorm is
 
@freon

Goede tip om even de vrije ruimte bij de achterbrug op te meten.
En qua iets hogere hoogte daar heb ik niet bij stil gestaan (is natuurlijk de verhouding naar 190 ipv naar 180).

De RS11 heeft als voorband meer dan 20% grip t.o.v. de S22 (altijd fijn beetje extra marge)
Alleen jammer dat ze de achterband niet gewoon in een 180 breedte hebben.

Foto van mijn nieuwe S22 na een track dag, ben benieuwd hoe de RS11 achterband het doet (als alles past natuurlijk)

Groet Arthur
Je band tekent best mooi, geen rare groef waarin je horkerig op het gas gaat. Je rijdt hem mooi rond. De band lijkt ook mooi op temperatuur te komen.
Op de foto lijkt het alsof er beurtelings slip (rul) en grip (schoon) is. En de slip lijkt naast een stukje negatief profiel te zijn. Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen, alleen slicks zullen dat niet doen.
Als er MFers beter weten: ik lees graag mee :)
 
In dit geval verandert ook de geometrie van je motorfiets. De band die je nu gebruikt is 180mm breed en 55% daarvan is de hoogte van de band.
20150518_153301.jpg
Bij de 190 band wordt dit dus 55% van 190mm.
Dus je motor gaat achter iets omhoog en je balhoofdhoek zal iets steiler/kleiner worden. Nu is een balhoofdhoek maar een maat en daar voel je niks van, maar die balhoofdhoek beinvloed ook je naloop en dat is wel iets wat je voelt. En die verandert dus ook, een verschil in millimeters is al heel veel voor een naloop. Hoeft helemaal geen probleem te zijn, misschien vind je het juist wel fijner sturen
 
Ooit van een wijs mang gehoord, en daarna zelf uitgetest:

In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. In praktijk niet.

55% van 180 is 99mm. 55% van 190 is 104.5mm. De 190 band is (in theorie :+) 5mm aan beide zijden breder en in hoogte 5,5mm hoger dan de 180 band. De achtervelg is volgens de fabrikant breed genoeg voor de 190 band. Als de overige maten binnen de achterbrug passen, dan is er echt maar één manier om er achter te komen hoe het werkelijk rijdt in praktijk.
 
Die 5.5 mm zal nauwelijks je balhoofdshoek beïnvloedden
je verdraaid om vooras heen en hoe verder je daar van af gaat zitten met omhoog gaan hoe minder die gaat draaien .
die 5.5mm zal bij het achterwiel je balhoofd hoogstens in boog seconde verdraaien niets is waar je wat van gaat merken
laat je daar integen je voorvork zakken dan gebeurt dat over een veel kleinere afstand tot de vooras en dat kan je wel merken
 
Ooit van een wijs mang gehoord, en daarna zelf uitgetest:

In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. In praktijk niet.

55% van 180 is 99mm. 55% van 190 is 104.5mm. De 190 band is (in theorie :+) 5mm aan beide zijden breder en in hoogte 5,5mm hoger dan de 180 band. De achtervelg is volgens de fabrikant breed genoeg voor de 190 band. Als de overige maten binnen de achterbrug passen, dan is er echt maar één manier om er achter te komen hoe het werkelijk rijdt in praktijk.
In de praktijk (of is het nou theoretisch :?)zal de band iets boller komen te staan t.o.v. de 180 band, op dezelfde velg. Ik denk dat dat meer invloed zal hebben op de rijeigenschappen, dan de gewijzigde geometrie van de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan