Achterband 190 breed i.p.v. 180 kan/mag dit ?

Arthur B

MF'er
26 jul 2014
103
29
Ik rijd op dit moment met de volgende band achter:
Bridgestone BATTLAX S22 180/55 ZR17 73W TL Achter
dit is ook de officiële maat zoals wordt aanbevolen in mijn manual door Honda.

Honda CB600FA ABS Hornet 2012 (goed getuned, bijna 100 pk op achterwiel, ohlins, quickshifter, etc)

Ik rijd echter steeds meer op het circuit en heb een extra set velgen gekocht voor de circuit track dagen en de MAC Zandvoort dagen.
Mijn voorkeur voor circuit banden gaat uit naar de nieuwe Bridgestone RS11
(deze hebben geen bandenwarmers nodig en zijn toegelaten op de openbare weg zodat ik naar het circuit kan rijden)

De voorband komt exact overeen alleen de achterband is een slag breder
Bridgestone BATTLAX RS11 190/55 ZR17 75W TL Achter

Past dit / mag dit / rijdt dit nog goed ???

Kan iemand mij hierin a.u.b. assisteren, alvast bedankt voor het meedenken, groet Arthur
 
Laatst bewerkt:
Die 5.5 mm zal nauwelijks je balhoofdshoek beïnvloedden
je verdraaid om vooras heen en hoe verder je daar van af gaat zitten met omhoog gaan hoe minder die gaat draaien .
die 5.5mm zal bij het achterwiel je balhoofd hoogstens in boog seconde verdraaien niets is waar je wat van gaat merken
laat je daar integen je voorvork zakken dan gebeurt dat over een veel kleinere afstand tot de vooras en dat kan je wel merken
Dit is wat er gebeurt bij 1graad verschil. De rest blijft hetzelfde.

Voorband Pirelli 120/70 17
Gsxr 600 srad

balhoofd hoek-----------------24 graden------------25 graden <-verandert
Offset---------------------------32 mm---------------32 mm
radius band/as----------------295 mm--------------295 mm

Trail/naloop------------------=102,25 mm-----------=96,31 mm <-uitkomst

Bijna 6 mm verschil in naloop, het is veel of weinig......... Is het een voordeel of juist een nadeel.... Het is wat er verandert bij 1 graad.
Zal er 1 graad verschil zijn nee dat denk ik niet. Maar ik zou het wel willen weten wat er verandert en dus meten.
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk (of is het nou theoretisch :?)zal de band iets boller komen te staan t.o.v. de 180 band, op dezelfde velg. Ik denk dat dat meer invloed zal hebben op de rijeigenschappen, dan de gewijzigde geometrie van de motor.

Dan blijft nog steeds het argument staan:

[knip] ...dan is er echt maar één manier om er achter te komen hoe het werkelijk rijdt in praktijk.

:t
 
is die 1 graad een aannamen of wat je gemeten hebt dat er een verschil is in je balhoofd is van 1 graad als je de achterband 6mm hoger tilt
Die 1 graad is het verschil in mijn berekening als voorbeeld. Ik weet niet hoeveel die achterband hoger komt, en hoeveel graad balhoofd hoek dit gaat veranderen.
En die 6 mm is het verschil in naloop, bij 24 graden en bij 25 graden.
 
Ooit van een wijs mang gehoord, en daarna zelf uitgetest:

In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde. In praktijk niet.

55% van 180 is 99mm. 55% van 190 is 104.5mm. De 190 band is (in theorie :+) 5mm aan beide zijden breder en in hoogte 5,5mm hoger dan de 180 band. De achtervelg is volgens de fabrikant breed genoeg voor de 190 band. Als de overige maten binnen de achterbrug passen, dan is er echt maar één manier om er achter te komen hoe het werkelijk rijdt in praktijk.
Dan zal deze wijze man een enorm budget nodig hebben om te racen tegenwoordig. Er zijn nl erg veel dingen die je nl al van te voren uit kunt zoeken en nameten voordat je naar je duurbetaalde circuitdag gaat.

Toen ik 20 jaar geleden begon met racen in de standaard Suzuki Srad cup stond er zelfs in het technisch reglement dat er een ringetje van maximaal 5mm onder de schockdemper ophanging mocht. Om zo de achterkant omhoog te brengen. En dit werd jaren geleden sowieso veel gedaan door wijze mannen, als je met een standaard winkelbrommer beter wou sturen: Breng die achterkant maar omhoog. Tuurlijk zit daar een kern van waarheid in, maar de vraag is hoeveel is goed?
Als je werkelijk dit 5mm ringetje gebruikte en de motor op zijn neus zette, dan bleek de ketting dus op het scharnierpunt van de achterbrug te drukken.
Ik kwam erachter door alles na te meten dat 4,1 mm ringetje ideaal was. En dat mijn scharnierpunt dan neutraal bleef van de ketting....
 
Ik heb zelf op mijn speed tripel 1050 inplaats van 180 gedaan. 180 was de orginele maat. De motor reed wat lichter in de bocht en ik had meer rubber om nog plater te gaan in de bocht, alleen in lange bochten vond ik de motor minder stabiel in zijn lijn. na 1 jaar rijden had ik nog steeds geen gevoel met de achterband.
leuke experiment maar ik zou het niet weer doen.
 
Ik heb zelf op mijn speed tripel 1050 inplaats van 180 gedaan. 180 was de orginele maat. De motor reed wat lichter in de bocht en ik had meer rubber om nog plater te gaan in de bocht, alleen in lange bochten vond ik de motor minder stabiel in zijn lijn. na 1 jaar rijden had ik nog steeds geen gevoel met de achterband.
leuke experiment maar ik zou het niet weer doen.
Lekker duidelijk verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan