Achterband als voorband?

jancelot

Rookie
12 mrt 2013
20
0
Hoi,

Ik zit met het volgende, op my HD dyna zit een 140/90-16 voorband, een dunlop 404. De band is aan vervanging toe maar ik kan nergens een voorband met deze maat vinden. Wel achterbanden, kan het kwaad om een achterband als voorband te gebruiken? Het viel me daarnaast op dat het profiel van een voorband of achterband vaak omgekeerd is. Als ik er een achterband inzet, deze dan ook omgekeerd plaatsen?

Gr. Jan
 
Hoi,

Ik zit met het volgende, op my HD dyna zit een 140/90-16 voorband, een dunlop 404. De band is aan vervanging toe maar ik kan nergens een voorband met deze maat vinden. Wel achterbanden, kan het kwaad om een achterband als voorband te gebruiken? Het viel me daarnaast op dat het profiel van een voorband of achterband vaak omgekeerd is. Als ik er een achterband inzet, deze dan ook omgekeerd plaatsen?

Gr. Jan
Zal wel niet origineel erop horen maar een 130/90 of MT90.
 
Hoi,

Ik zit met het volgende, op my HD dyna zit een 140/90-16 voorband, een dunlop 404. De band is aan vervanging toe maar ik kan nergens een voorband met deze maat vinden. Wel achterbanden, kan het kwaad om een achterband als voorband te gebruiken? Het viel me daarnaast op dat het profiel van een voorband of achterband vaak omgekeerd is. Als ik er een achterband inzet, deze dan ook omgekeerd plaatsen?

Gr. Jan

Ja, dan omgekeerd plaatsen.
Maar het is geen aanrader, je zal het gegarandeerd merken bij het rijden.
De voor en achterband hebben in principe andere rij eigenschappen.

Ik heb bij toevallig bij een motor van mij vorige week iets bredere erop gegooid omdat ik geen goede set kon vinden in de orginele maten.
Misschien is dat nog een optie? afwijken van de maat die er nu in zit?
 
Ja dat kan. Je moet hem iid omdraaien. Dat heeft niets met het profiel te maken maar met de constructie. Een band is een lap rubber dat op een ronde mal aan zichzelf vastgelijmd wordt. De krachten wil je in de richting van die overlap hebben. Die zijn voor en achter tegengesteld: accelereren v. remmen.
 
Is een standaard maat voorband (en achterband) bij vele modellen van HD.
140 is geen normale maat voor een voorband bij een HD

Nou zit er bij mij een verbrede voorvork op, volgens mij van KTM afgehaald dus zo normaal is hij niet :')

Maar ik denk dat ik toch maar voor de 130 ga, 2 bandenzaken gebeld en beide zeggen dat de 140 banden alleen geschikt zijn voor achter. Maar de vraag is dus, kan er 130 op? Als ik het allemaal goed begrijp wel, de 16 in de 140/90-16 slaat op de velgmaat, deze blijft gelijk bij een 130/90-16 dus moet passen? Ff dubbel check. Alvast bedankt
 
Het kan zijn dat de achterband band iets steviger en zwaarder is dan hetzelfde type in voorband uitvoering.

De praktijk zal je leren of er dan juist een beetje meer of minder in mag om goed en lekker te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan