Achterband blijft wegglijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janovich

The Interceptor
11 mrt 2018
28
2
Hallo Motorforum,

Deze zomer heb ik een nieuwe band achterop m'n VFR750 gezet. Alles rijdt lekker.
Nu begint het in de herfst weer wat vochtiger op de weg te worden. In een paar dagen tijd heb ik al drie keer gehad dat mijn achterwiel weggleed. Niet omdat ik rem maar juist omdat ie geen grip heeft en als een dolle begint te spinnen.

Geen ongelukken ofzo, heb hem tot dusver nog kunnen redden, maar als volgt:

1. Gladde haaientand in de bocht met regen. Kleine uitschuif naar de zijkant. Nou die had ik nog wel verwacht dus ik was al voorzichtig.

2. Op een rechte weg, snelheid ongeveer 50kmh, licht vochtig wegdek. Glijd mijn achterwiel opeens naar rechts weg wanneer ik wat extra gas geef.
Gelijk eerstvolgende stop gepakt en gekeken of er geen olie ofzo op mijn wiel zit, maar helemaal niks aan de hand. :?

3. Bij het stoplicht, ik geef gas om weg te rijden en glijd gewoon mijn achterwiel weg terwijl ik nog stil sta. Het had denk ik wel wat geregend maar het wegdek zag er niet eens echt glad uit.

Nou is dit mijn huidige band, Pirelli Night Dragon.
e93eed45f950b6f86c90ee179ba2f939.jpg


Bandenspanning is volgens het boekje 2,7 bar.
Wat zouden jullie denken bij dit type profiel? Moet ik de band vervangen voor een winterband?
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat er op de motor zit. Voorband heb ik al een flinke tijd eerder vervangen. Achterband pas deze zomer.
Voorband ben ik in elk geval zeer tevreden mee tot dusver. Geloof dat de vorige eigenaar een 17" erop had maar volgens het boekje had meneer Honda een 16" voor ogen dus daar ben ik voor gegaan.

e8478abb39702af56a2294ab3a854de9.png
Je hebt er nu dus een te hoge en brede cruiser band opzitten, daar gaat de motor sowieso niet lekker van sturen lijkt me :9
Roadtec 01 aan de voorkant is wel een prima band
 
Tevens weegt mijn VFR750 ruim meer dan 200KG. Heb nou niet bepaald het idee dat dat erg onder doet voor de meeste cruisers.
VFR750F - motorcycle specs
Ik denk dat je je daarin vergist: cruisers zijn doorgaans zwaarder, en hebben daarnaast veelal een ander geometrie en gewichtsverdeling, met een heel andere aslastverdeling tot gevolg. Vergelijk maar eens de diameter van een schijfrem in het achterwiel van een cruiser met die van een VFR ... het verschil dat je zult bemerken is er niet voor niets. Maar bovenal past jouw huidige achterband niet bij jouw motor. Dat is niet erg, als je er met rijden rekening mee houdt, maar met een setje moderne sport-toer banden zul je prettig verrast zijn.
 
echt niet :N

verder : hoe harder je de vering zet, hoe meer de band die funktie moet overnemen. ik zou dus eerder zachter proberen.
en je bandendruk ook verlagen, geeft groter kontaktoppervlak. probeer eens 2.2 zoiets.

Oh haha, ja lijkt me inderdaad een sterk verhaal. Begin het een en ander door elkaar te halen nu zo laat na mijn bedtijd. Ik geloof dat hij een iets hogere voorband erin had dan die er nu in zit. Mooie vent als ie een 17" band op een 16" rim weet te monteren.

Hij stond echt al heel zacht. Heeft een tijd lang zo heerlijk gereden in dat Nederlandse verkeersdrempel landschap en merkte ook een goeie wegligging daardoor. Zal in elk geval mijn band wat laten leeglopen, lijkt me een goede suggestie.
 
Ik denk dat je je daarin vergist: cruisers zijn doorgaans zwaarder, en hebben daarnaast veelal een ander geometrie en gewichtsverdeling, met een heel andere aslastverdeling tot gevolg. Vergelijk maar eens de diameter van een schijfrem in het achterwiel van een cruiser met die van een VFR ... het verschil dat je zult bemerken is er niet voor niets. Maar bovenal past jouw huidige achterband niet bij jouw motor. Dat is niet erg, als je er met rijden rekening mee houdt, maar met een setje moderne sport-toer banden zul je prettig verrast zijn.

Alright. Ik ben overtuigd.
Zal eens naar Motorbanden quickservice rijden die Rob eerder al had aangeraden.
 
Op mijn opmerking over een 18" achterband.
Ik heb op mijn '87 FZR ook een 18 inch achterwiel en daar kon ik gewoon mijn Huismerk Bridgestone voor krijgen.
Wat denk je dat ik er nu op heb liggen? Het is een Bridgestone BT54 geworden. (zelfs een radiaalband)
.......... of als je in de buurt van Purmerend woont naar@super blackbird gestuurd hebben. Een specialist weet zoveel meer
Ik woon niet direct in de buurt van Purmerend. Toch ben ik bij Super Blackbird geweest. (AFS-Purmerend)
Dat heeft ermee te maken dat ik naast mijn Yamaha FZ750, ook met een Honda Blackbird rijd.
Da's voor mij dubbel prettig. Kennis van Blackbird, maar ook kennis van banden!
Voor de FZ750 zal ikzelf mijn problemen moeten oplossen. 8)7
Ik denk dat je je daarin vergist: cruisers zijn doorgaans zwaarder.........................
Maar bovenal past jouw huidige achterband niet bij jouw motor.
Dat is niet erg, als je er met rijden rekening mee houdt, maar met een setje moderne sport-toer banden zul je prettig verrast zijn.
Dat is nu net 't grote probleem! De VFR750 is uit de dezelfde periode als mijn FZ750.
Banden in de maten die door deze motoren gebruikt worden zijn maar mondjesmaat te verkrijgen. Meestal is dat dus diagonaal.:(
Voor mijn 85-er FZ geldt dat ie gewoon mee kan met moderne motoren, dat zal ook zo zijn voor de VFR.
Maar al te vaak krijg ik een opmerking dat mijn oude FZ er nog heel best zin in heeft. (daarom wil ik 'm ook helemaal niet kwijt!!)
Maar vwb de banden, is 't vooral 1 groot drama!! Eigenlijk is er voor mij geen set moderne banden voor/achter te koop! :X :X
Naast de BT54 achter is er voor mij niet een erbij passende voorband te koop. De onlangs geïntroduceerde BT 46 was voor mij (nog?) niet beschikbaar. Daarom ben ik nu aangewezen op een (ouderwetse) BT45 in diagonaal. :X Liefst had ik een radiaal-voorband ook BT54 gehad in de maat 120-80x16
Maar in de diameter 16"is bijna nix te koop. Jawel, scooterbanden. ;( Maar die hebben dan weer geen snelheids-indicatie van ruim 200!
Een drama is 't en een drama blijft 't!! 8)7
 
Laatst bewerkt:
Dat is nu net 't grote probleem! De VFR750 is uit de dezelfde periode als mijn FZ750.
Banden in de maten die door deze motoren gebruikt worden zijn maar mondjesmaat te verkrijgen.
Ik vind zowel de FZ750 als de allereerste VFR stiekem superleuke motoren, en eigenlijk wil ik er eentje, van elk _O- maar dit terzijde.

Ik realiseer me ook dat het met een velgmaat v/a van 16/18 inch steeds een beetje moeilijker zal worden qua bandenkeuze, omdat dat nu eenmaal geen gangbare maten meer zijn. Maar zoals je zelf eigenlijk al aangeeft zijn er betere keuzes dan een cruiser-band die bedoelt is voor een fiets die 50 tot 200 kg (of nog meer) zwaarder is, en die sowieso anders in elkaar zit. Het monteren van een 150/70 achterband terwijl de fabrikant 130/80 voorschrijft - zoals bij de fiets van TS - hoeft niet per se problemen op te leveren, maar kan dat wel doen*, en het heeft beslist gevolgen voor het rijgedrag.

Een goede bandenspecialist kan goed adviseren, banden bestellen (niet gangbare maten zullen niet vaak op voorraad zijn), en zal in elk geval niet zo snel een cruiser-band adviseren op een VFR of FZ, schat ik zo in.

M.b.t. die 16” voorband: is swappen naar 17 inch geen optie? Dat deden de fabrikanten na een paar jaar (t.o.v. de oer-versies) tenslotte ook ...

* Bandengrip begint bij puntbelasting: druk (massa motorfiets + berijder) t.o.v. vierkante centimeter (contactoppervlak band). Dat is een gegeven, uitgaande van een bepaalde motorfiets en belading, en velg- en bandenmaat. D.m.v. bandenspanning en compoundis is daar van alles aan te optimaliseren, of juist niet, al dan niet ten koste van levensduur. Een groter contactoppervlak betekent beslist niet altijd een betere grip: op onverharde ondergrond vaak wel (om andere redenen, i.c.m. een lage bandenspanning), maar op verharde wegen ligt dat gevoelig anders. Op een VFR een groter contactoppervlak (minder druk per vierkante centimeter, dus minder grip om te beginnen) combineren met een harde compound (lange levensduur, ten koste van grip), en een constructie bedoelt voor motoren die 100 kg zwaarder zijn (stijver karkas, waardoor minder vervorming) voorspeld weinig goeds v.w.b. bandengrip op een VFR op de verharde weg.
 
Laatst bewerkt:
Naast mijn FZ750 is die VFR750 ook super-leuk. Maar ik blijf nu dan toch maar bij mijn FZ!
Vwb gewicht van de FZ.................. Die is zwaar genoeg! Mijn Blackbird met 1137cc blok is slechts 3 kg zwaarder.
Ook mijn FZ behoeft eigenlijk een 130-80x18 aan de achterzijde. Ziet er niet uit. Lijkt wel op een fietsband! Daarom 150-70x18.
Wiel swappen voorzijde naar 17"is idd een optie. Maar dan moet de gehele voorvork incl remset worden gewisseld.
Prettiger zou zijn als er gewoon een fatsoenlijke voorband te koop zou zijn............... ;(

Een goede bandenspecialist geeft goed advies. Da's bij AFS wel OKE.*O*
Ik had omlangs zelfs de mazzel dat er ook een vertegenwoordiger van Bridgestone in het bedrijf aanwezig was. :t
Maar zogezegd: DÉ echt gewenste oplossing is er nu niet.............:X:X
 
De vfr750f rc24 heb je gehad met een 16 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel maar ook net voordat de rc36 kwam met zowel een voor als achterwiel in 17 inch.
Een complete voorvork van een cbr600f f2 past ook 1 op 1. Die heb ik er in en is ook 17 inch.
Wat ik zo gezien heb past het achterwiel van een cbr600f f2 ook vrijwel 1 op 1. Maar daar kom ik eerdaags achter.
 
Metzeler RoadTec Z6 of Z8. Vind ik een prima band en ook in 18" te krijgen (Yamaha Vmax 1st gen, 18" voor en achter).

Die harde kilometer vreet banden zijn leuk voor op de zomerdag, maar zijn zo hard als beton en wrijvingscoeficient met de weg == 0,0
 
De vfr750f rc24 heb je gehad met een 16 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel maar ook net voordat de rc36 kwam met zowel een voor als achterwiel in 17 inch.
Een complete voorvork van een cbr600f f2 past ook 1 op 1. Die heb ik er in en is ook 17 inch.
Wat ik zo gezien heb past het achterwiel van een cbr600f f2 ook vrijwel 1 op 1. Maar daar kom ik eerdaags achter.
Die mogelijkheid is er ook wel voor de FZ750
Voorwiel zoals eerder aangegeven is vanaf 87 in 17" (ik heb nog een 85-er met 16")
Complete voorvork overzetten van een later type is wel mogelijk. Dan dus wiel, voorvork, remset met schijven om te wisselen.
Aan de achterzijde is ook een 17" mogelijk door een wiel te gebruiken van een FZR1000.
Maar dan moeten er ook aanpassingen worden gedaan aan de wielophanging achter.

Al met al kan 't dus wel, maar dat is nog wel een klusje en de nodige kosten.
Ik weet niet of ik dat nog wel wil gaan doen voor een 35 jaar oude motor............... :? :?
Dan helaas maar behelpen met ouderwetse banden. ;(

Als 1 van de grote merken een fatsoenlijke bandenset zou kunnen leveren, dan was 't al heel wat makkelijker.
Er zijn nog heel wat young-timers op de weg, dus waarom voor ons geen moderne banden???
 
100 mensen 100 meningen.
Zou gewoon multitesten lezen en daar een band tussen uitkiezen. Niemand hier heeft ooit achter elkaar met verschillende banden gereden en getest in verschillende condities.
Elke band waar je reviews over leest daar zijn wel positieve verhalen over te lezen. De 1 kan geen knee down met een type band omdat hij er niet genoeg vertrouwen in heeft terwijl de ander elbow downs met dezelfde band doet.
Verder, ik kan in niemand portomonee kijken, maar zou nooit aanraden voor een band te gaan die zo lang mogelijk meegaat. Veiligheid betaal ik liever 1-2 euro per rit meer voor qua meer grip/slijtage.
 
Mss geen echt slechte banden meer.
Maar dan wel belangrijk voor welk type motor waar die voor wordt gebruikt.

Op een supersport een Michelin Commander 2 monteren dat wordt geen succes.
Deze band zal 't op een Harley, King van de recht-door Highway, wrs heel goed doen!
 
Ik zou zeker de bandendruk niet verlagen, eerder verhogen naar 2.8 of 2.9 achter, voor 2.5/2.6. Maar dit kleine verschil zal je niet echt merken.
Achterband ziet er nog prima uit, geen vet te zien. De sporen aan de buitenkant van de band (lichtgrijs) is normaal, niets vreemds aan te zien.
Je kan nog even met de vingers voelen of het rubber van de band ergens glad of vettig aanvoelt. Eventueel kun je met een sopje en een schuurspons de band goed schoonboenen. Waarmee controleer je de bandendruk ? Tankstations hebben vaak een onnauwkeurige pomp en de bandendruk klopt soms niet.

Hoe is het met de wiellagers gesteld ? Geen speling ? En je zegt dat vooral met iets gas geven dat de achterband gaat wegglijden, ook op een recht stuk weg.
Probeer het gas eens iets rustiger te doseren, helpt dat ? In bochten kan het helpen om je zithouding aan te passen. Neemt niet weg dat ik het raar vind dat bij wat gas geven je achterband opzij wegglijdt op een recht weg...

Was het misschien tijdens een regenbui nadat het langere tijd warm weer was ? Dan ligt er vaak schuim op de weg en komt er allerlei troep los van het wegdek met o.a. olie. Wegen zijn dan altijd wat gladder, en zeker in bochten is het dan oppassen (en op witte wegmarkeringen ook ).

Is de tandwielverhouding nog origineel van je motor ? Kan zijn dat het voortandwiel minder tanden heeft of achtertandwiel juist meer waardoor het achterwiel ook wat eerder gaat spinnen bij gas geven.

Ben benieuwd of je er achter komt wat de oorzaak is.

Ik heb wel eens een dag meegemaakt dat het net voelde alsof de achterband telkens aan het dweilen was over de weg, had niet het vertrouwen meer en dacht serieus dat de band te zacht was, of wat anders aan de hand was.. Toen motor even geparkeerd en alles nagekeken, was er helemaal niets aan de hand.
Later ook niet meer last van gehad. Misschien heeft het tussen de oren gezeten. Maar soms heb je dat wel eens dat alles opeens iets anders aanvoelt dan anders, en dan is het vertrouwen ook minder. Het weer met harde wind kan ook wat van invloed zijn op balans.

Toevoeging: Banden temperatuur kan ook een oorzaak zijn (of deels van), dat de banden te koud waren nog, en je daardoor iets minder grip hebt op het moment dat je (iets teveel?) gas geeft.
 
Ik zou zeker de bandendruk niet verlagen, eerder verhogen naar 2.8 of 2.9 achter, voor 2.5/2.6.

leuk om te zeggen, maar waarom ? omdat het zo in de boekjes staat ?
wat zijn de voordelen van een drukverhoging ?

Toevoeging: Banden temperatuur kan ook een oorzaak zijn (of deels van), dat de banden te koud waren nog, en je daardoor iets minder grip hebt

yep, kan. maar dan toch verhogen ?
kleiner kontaktoppervlak = minder wrijving met wegdek = minder opwarming
meer druk = gehele band die minder "beweegt" = minder interne wrijving =minder opwarming
 
Ik denk dat je je daarin vergist: cruisers zijn doorgaans zwaarder, en hebben daarnaast veelal een ander geometrie en gewichtsverdeling, met een heel andere aslastverdeling tot gevolg. Vergelijk maar eens de diameter van een schijfrem in het achterwiel van een cruiser met die van een VFR ... het verschil dat je zult bemerken is er niet voor niets. Maar bovenal past jouw huidige achterband niet bij jouw motor. Dat is niet erg, als je er met rijden rekening mee houdt, maar met een setje moderne sport-toer banden zul je prettig verrast zijn.
Inderdaad,onder mijn GL zitten ook van die banden van gewapend beton en die glijden echt niet makkelijk,maar er staat dan ook
aan alleen motorgewicht al bijna 400kg op plus de bestuurder gaat dat naar ruim boven de 500kg ,veel meer dan een VFR,laatst mijn achterband vervangen na 24000km toen was die nog niet eens versleten maar lek gereden.Als je het maximale uit je fiets wil halen moet je de juiste banden monteren.
 
Inderdaad,onder mijn GL zitten ook van die banden van gewapend beton en die glijden echt niet makkelijk,maar er staat dan ook
aan alleen motorgewicht al bijna 400kg op plus de bestuurder gaat dat naar ruim boven de 500kg ,veel meer dan een VFR,laatst mijn achterband vervangen na 24000km toen was die nog niet eens versleten maar lek gereden.Als je het maximale uit je fiets wil halen moet je de juiste banden monteren.
Schep er bovenop: Ik reed op een zware tourmachine met toaal gewicht motor+berijder+ bagage van ruim boven 600kg. Voor en achter Pirelli NIght Dragon 18 inch achter 180 breed en voor 130 breed. Op vochtige wegen, dus een beetje regen zeker geen stromende regen slaat het ABS voor aan. Grip met dit gewicht klote. Bochten etc wel te doen maar remmen zwaar klote. Druk was 2.8 bar btw

Imho is deze achterband niet geschikt voor een VFR750. Je hebt domweg te weinig gewicht om grip te hebben. Test het wegrijden met met iemand achterop of zandzakken als niemand durft. Deze band is speciaal ontwikkeld voor ZWARE cruisers. Die wegen minimaal 320 kg.
 
Mijn Michelin Pilot Power dweilde 4 jaar geleden ook alle kanten op, bergop in Italië.
Zelfs nog gestopt maar geen olie of zo te zien.
Het regende niet en het was ook niet echt warm.

Het was ook maar bij 1 bergpas en de rest had niets gemerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan