achterband loopt langzaam leeg

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
In eerste instantie dacht ik dat het ventiel lek was, en heb deze (het binnen ventiel) vervangen.
Helaas verlies de band nog steeds lucht.. Mijn achterband loopt in een week leeg naar een niet meer berijdbare positie.
optische controle van mijn band leverde niets op. geen indringers, geen verdachte plekken gewoon niets te zien.
Hoe kan ik het best, dit punt van lekken opzoeken.
de band heeft amper het asfalt gezien en is dus zo goed als nieuw..
 
Ik ga er verder niet op in hier, maar zomaar 8 bar op een motorband zetten om eens te zien of er dan een lek in zit is een soort van zelfmoord als je er nog mee kan rijden.
Een ieder die meer dan de voorgeschreven druk in welke band ook wil doen moet dat zelf weten, maar het staat er niet zomaar op.
 
Ik ga er verder niet op in hier, maar zomaar 8 bar op een motorband zetten om eens te zien of er dan een lek in zit is een soort van zelfmoord als je er nog mee kan rijden.
Een ieder die meer dan de voorgeschreven druk in welke band ook wil doen moet dat zelf weten, maar het staat er niet zomaar op.

had daar dan gestopt ...

Is het nooit bij je opgekomen dat een band soms meer dan de toegestane druk nodig heeft opdat de hielen mooi op de velgrand zouden poppen ?
 
Als een band met 3 a 4 bar niet lekt, dan lekt hij met 10 bar ook niet, maar ik zou dat zeker niet proberen.

De grote banden van een Boeing 747 hebben een druk van 15 bar en zo'n karretje weegt iets meer dan een motorfiets.

Bovendien heb je echt een probleem als een band met een dergelijke luchtdruk ontploft, de stukken vliegen met grote kracht weg en moeten je niet raken.
 
Vroeger wel mee gemaakt dat 8" bandjes bij 2,5bar van het velgje af klapte omdat de band niet mooi om de velg lag. Maar dan hebben we het wel over ongeveer goed op elkaar passende delen. Zeg maar rustig, goedkope meuk.
 
Ah OK, je bedoelt dus tijdens gebruik en niet de statische belasting? Want zoals je zelf al aanhaalt is de druk/kracht per opp eenheid in beide gevallen identiek.
Nee ik bedoel niet tijdens gebruik. Stel dat je een mast hebt met een zeil van 1m², nu ga je het zeil vervangen door een van 10m². Gaat die mast dan 10x zo zwaar belast worden of niet?
 
Nee ik bedoel niet tijdens gebruik. Stel dat je een mast hebt met een zeil van 1m², nu ga je het zeil vervangen door een van 10m². Gaat die mast dan 10x zo zwaar belast worden of niet?

Klopt, de totale belasting wordt groter, maar de vergelijking met de band gaat mank. Een normale auto of motorband is ontworpen op een bepaalde werkdruk en hoe groter de band, hoe meer oppervlakte, maar de druk blijft bepalend en niet de afmeting van de band. De koordlagen houden het spul bij elkaar en als je de oppervlakte vergroot maakt dat niet uit.

Als je een gewicht aan een kabel hangt komt er een moment dat het gewicht te groot wordt voor de kabel en dan krijg je een breuk. Het maakt niets uit hoe lang die kabel is, een meter of een kilometer, de treksterkte is bepalend.
 
Klopt, de totale belasting wordt groter, maar de vergelijking met de band gaat mank. Een normale auto of motorband is ontworpen op een bepaalde werkdruk en hoe groter de band, hoe meer oppervlakte, maar de druk blijft bepalend en niet de afmeting van de band. De koordlagen houden het spul bij elkaar en als je de oppervlakte vergroot maakt dat niet uit.

Als je een gewicht aan een kabel hangt komt er een moment dat het gewicht te groot wordt voor de kabel en dan krijg je een breuk. Het maakt niets uit hoe lang die kabel is, een meter of een kilometer, de treksterkte is bepalend.
Die vergelijking raakt kant noch wal.

Als je het dan toch over een touw hebt. Stel je hebt een touw van 10 meter lang en spant dat tussen 2 palen. Nu gaat er 1 persoon in het midden tegen het touw duwen met een kracht die dat touw mag hebben. Nu spannen we nog negen van die touwen bij en 9 personen extra die tegen ieder touw gaan duwen. Wat gebeurt er met de kracht op die palen?

Datzelfde gebeurt met je band, hoe groter het oppervlak des te meer kracht op de o.a de hiel
 
Die vergelijking raakt kant noch wal.

Als je het dan toch over een touw hebt. Stel je hebt een touw van 10 meter lang en spant dat tussen 2 palen. Nu gaat er 1 persoon in het midden tegen het touw duwen met een kracht die dat touw mag hebben. Nu spannen we nog negen van die touwen bij en 9 personen extra die tegen ieder touw gaan duwen. Wat gebeurt er met de kracht op die palen?

Datzelfde gebeurt met je band, hoe groter het oppervlak des te meer kracht op de o.a de hiel

Ja okee, maar die hiel krijg je niet kapot hoor, ga maar door met pompen, de band krijgt een bult en klapt, maar de hiel moet er om lachen.
 
d35.jpg
 
Ja okee, maar die hiel krijg je niet kapot hoor, ga maar door met pompen, de band krijgt een bult en klapt, maar de hiel moet er om lachen.
Het is niet alleen de hiel. Ik begrijp niet goed dat ik zoiets moet uitleggen. Als je brand breder is zal de koortlaag over dwars sterker moeten zijn. Deze moet veel meer kracht op zien te vangen. Stel je hebt een band waarvan de koordlaag 10cm breed is Bij eenzelfde druk en een verdubbeling van de breedte zal deze kracht 2x zo groot worden. even een voorbeeld weer met dat touw. Je druk met 5 mensen tegen een touw van 5 meter of 10 mensen tegen een touw van 10 meter. de spanning op dat touw neemt met een factor 2 toe. Waarom denk je dat een slang van 13mm een grotere wanddikte heeft dan eenzelfde 10mm slang?
 
Het is niet alleen de hiel. Ik begrijp niet goed dat ik zoiets moet uitleggen. Als je brand breder is zal de koortlaag over dwars sterker moeten zijn. Deze moet veel meer kracht op zien te vangen. Stel je hebt een band waarvan de koordlaag 10cm breed is Bij eenzelfde druk en een verdubbeling van de breedte zal deze kracht 2x zo groot worden. even een voorbeeld weer met dat touw. Je druk met 5 mensen tegen een touw van 5 meter of 10 mensen tegen een touw van 10 meter. de spanning op dat touw neemt met een factor 2 toe. Waarom denk je dat een slang van 13mm een grotere wanddikte heeft dan eenzelfde 10mm slang?


Dat is begrijpelijke natuurkunde. Maar jij gaat er vanuit dat de koordlaag van een smalle band net zo sterk is als die van een brede band.
 
Klopt, de totale belasting wordt groter, maar de vergelijking met de band gaat mank. Een normale auto of motorband is ontworpen op een bepaalde werkdruk en hoe groter de band, hoe meer oppervlakte, maar de druk blijft bepalend en niet de afmeting van de band. De koordlagen houden het spul bij elkaar en als je de oppervlakte vergroot maakt dat niet uit.

Als je een gewicht aan een kabel hangt komt er een moment dat het gewicht te groot wordt voor de kabel en dan krijg je een breuk. Het maakt niets uit hoe lang die kabel is, een meter of een kilometer, de treksterkte is bepalend.
Hoe moet ik dit dan zien?
Je spreek jezelf nogal tegen.
Het ging om de vergelijking met een fietsband en ik zei dat dat niet opgaat omdat het gaat om de druk per cm²
 
Jij maakte de vergelijking met het zeil van een schip en idd neemt de kracht op de mast toe als het zijl groter wordt. Maar bij een band speelt dit geen grote rol en de fabrikant zal bij een vliegtuigband andere koordlagen toepassen dan bij de fietsband.

Overigens werd al eerder genoemd dat een smal fietsbandje hoge drukken krijgt te verduren.

Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat bij een grote band de krachten op de hiel groter zijn dan bij een kleine smalle band.
 
Ook de koordlagen krijgen bij een bredere band het veel meer voor hun kiezen. daarom worden die koordlagen sterker gemaakt dan bij een smalle band.
M.a.w. de breedte is van grote invloed op hoe sterk de band moet zijn. Vandaar dat dat dunne fietsbandje makkelijk 10 bar kan hebben.
 
Klopt, de totale belasting wordt groter, maar de vergelijking met de band gaat mank. Een normale auto of motorband is ontworpen op een bepaalde werkdruk en hoe groter de band, hoe meer oppervlakte, maar de druk blijft bepalend en niet de afmeting van de band. De koordlagen houden het spul bij elkaar en als je de oppervlakte vergroot maakt dat niet uit.

Als je een gewicht aan een kabel hangt komt er een moment dat het gewicht te groot wordt voor de kabel en dan krijg je een breuk. Het maakt niets uit hoe lang die kabel is, een meter of een kilometer, de treksterkte is bepalend.

Echt wel, bij meer lengte gaat eigen gewicht van die kabel ook een rol spelen.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan