Achterband tegen demper

Rubberfreter

Die hard MF'er
25 okt 2003
418
0
Hulst (Zeeland)
Hoi,
Bij m'n KTM 525 raakt de achterband behoorlijk tegen de uitlaatdemper als hij wat dieper inveerd. Normaal op de weg komt dit niet zo gemakkelijk voor, maar als ik een stukje off-road ga gebeurt dit wel. Gelukkig is de demper in rubbers opgehangen zodat deze wat opzij kan veren, maar als hij volledig in zou veren dan zou de demper 15-20mm opzij moeten. Dit kan echter niet omdat de uitlaat al vlak langs het frame loopt en waarschijnlijk kapot zal gaan.
Hoe los ik dit op? Andere demper(welke) die wat smaller is aan de voorkant?

Sorry dat ik de laatste tijd niet zo veel van me laat horen op dit forum, maar ik zit vanaf ik m’n supermotard heb vaker op, onder, naast, in, voor of achter m’n motor(alleen het eerste rijdend!) dan achter de computer. :]

KTM1.JPG

KTM2.JPG

Achterband.JPG

iets meer veer voor spanning ?
dan komt de achterkant iets hoger
of heb je er teveel last van ?
en je in en uitgaande demping veranderen ?

iets meer veer voor spanning ?
dan komt de achterkant iets hoger
of heb je er teveel last van ?
en je in en uitgaande demping veranderen ?

Zou allemaal kunnen, maar dan veranderd het rijgedrag van m'n motor helemaal, en dat zou ik graag zo willen houden. Ook zou ik er wel eens mee willen springen, maar dat gaat niet goed komen zo. Het is toch ook normaal dat een motor tot het einde in moet kunnen veren? Maar ja, met de standaard noppenbanden ging dat ook.

ik vindt dat ie toch wel erg ver inveert
ik zou hem wat stugger zetten
zeker als je gaat springen
volgens mij klap je anders veel hard neer als ie zo ver door veert

lijkt wel of ik er aandelen heb maar ik zou naar henko-exhaust gaan.
deze heeft zelf ook een ktm 520 sm en kan de demper makkelijk een stukje naar buiten zetten (voor weinig)

heb ik zelf trouwens pas ook laten doen
voor foto zie henko exhaust part 2
lijkt mij de enigste juiste oplossing

ik zie het wel meer....
enne... er is maar 1 merk demper hè... akrapovic. ;)

wat voor veer zit erop?
mischien een "zwaardere" veer een optie? Kweet niet wat je gewicht volledig bepakt is, maar bij ktm gaan ze uit van hele lichte mannetjes.
Zwaardere veer is beter dan je demping knijpen.

ik zie het wel meer....
enne... er is maar 1 merk demper hè... akrapovic. ;)

wat voor veer zit erop?
mischien een "zwaardere" veer een optie? Kweet niet wat je gewicht volledig bepakt is, maar bij ktm gaan ze uit van hele lichte mannetjes.
Zwaardere veer is beter dan je demping knijpen.

Heb je met een akrapovic meer ruimte?

De standaard veer van m'n ktm was inderdaad gemaakt voor rijders tussen de 70 en 80 kg. Maar omdat ik met m'n 1,94 meter 100kg weeg heb ik al een zwaardere veer gestoken. n.l. een 85-111/250, die zou volgens m'n dealer geschikt zijn voor mijn gewicht. Verder statisch zakt hij 30mm in (hoort 35 te zijn. En als ik erop zit zakt hij 110mm in(moet tussen de 90 en 110mm zitten volgens handleiding).

Dat je band de demper raakt, zie je heel vaak bij SM's. Ik heb er zelf ook wel last van met mijn Akrapovic maar die kon ik nog iets naar buiten monteren zodat hij er nu net langs gaat. Ik heb me er nooit teveel zorgen om gemaakt. Zolang hij maar niet de zijkant van de band ernstig gaat opvreten.

Trouwens... leuke band heb je erom ligen. Dat is de eerste band die ik op een SM zie met meer profiel aan de zijkant dan in het midden. :+

De maten die jij aangeeft voor het doorzakken zijn overigens wel de standaard maten en dus gericht op enduro gebruik. Voor SM mag het wel een iets zwaardere veer zijn en meer demping. Overigens, als je de voorvork nog standaard hebt kun je de achterdemper beter ook standaard laten. Aan de voorzijde valt veel meer te winnen dus die zou ik altijd eerst doen en als je alleen achter aanpast, dan rijdt dat nogal vreemd.

Trouwens... leuke band heb je erom ligen. Dat is de eerste band die ik op een SM zie met meer profiel aan de zijkant dan in het midden. :+

Het is een Avon Azaro2.
En ja, ik doe mijn best om de zijkanten harder te laten slijten dan het midden, maar ik vindt dat nog niet meevallen als je alleen maar op de openbare weg rijd en als je het nog een klein beetje fatsoenlijk wilt houden.
Op 25 juni doe ik mee met de cursus op Spa Francochamps, misschien dat het daarna beter lukt. :)

De maten die jij aangeeft voor het doorzakken zijn overigens wel de standaard maten en dus gericht op enduro gebruik. Voor SM mag het wel een iets zwaardere veer zijn en meer demping. Overigens, als je de voorvork nog standaard hebt kun je de achterdemper beter ook standaard laten. Aan de voorzijde valt veel meer te winnen dus die zou ik altijd eerst doen en als je alleen achter aanpast, dan rijdt dat nogal vreemd.

Er zitten wel al zwaardere veren in de voorvork: 4,6N/mm i.p.v. 4,2N/mm.
Verder is de vering gewoon standaard.
Wat wordt er meestal nog veranderd aan de voorvork/achterdemper?
Aan laten passen bij WP?
Dikkere Olie?
Minder luchtkolom?

sla een deuk in je demper. wat maakt het uit..je ragt zoiezo met z'on bak, ja toch.

Terug
Bovenaan Onderaan