Achterband vervangen voor vakantie of niet?

Band vervangen of niet?

  • Ja

    Stemmen: 7 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 23 76,7%

  • Totaal aantal stemmers
    30

Quicksilver

MF veteraan
11 mrt 2003
1.075
0
's Heerenberg
Beste Motor-forummers,

Een vraagje voordat ik as. maandag op vakantie ga (met de motor uiteraard :P ):

Als jullie deze foto van mijn achterband zien, waarop nog ca. 2,5 mm profiel op zit en wanneer (sinds dat ik de motor heb) ca. 9.000 km mee gereden is (weet niet zeker of de band nieuw was toen ik de motor kocht |( ), zou ik hiermee nog zeker zonder problemen 3.000 a 4.000 km kunnen rijden? Uiteraard zonder mijzelf in gevaar te brengen!

Ik wil mijn motor namelijk morgen (dinsdag 10 augustus) een vakantie-beurt laten geven en dan kan ik goed beslagen ten ijs komen wanneer de dealer aangeeft dat de band vervangen moet worden. Ik ben namelijk zo'n nitwit :X en ja, gezien de schaamrandjes rij ik voornamelijk rustig en tour heerlijk rond :)

Persoonlijk zou ik het zonde van het geld vinden als ik er nog makkelijk de vakantie er VEILIG mee zou kunnen rijden, maar vanwege mijn gebrek aan kennis er toch maar alvast een nieuwe band op zou laten zetten...

Let wel: Mijn veiligheid gaat boven alles !!!
(Dus gaarne geen antwoorden dat ik de band gewoon moet gaan vervangen wil ik mijn veiligheid boven alles stellen B| )

110965
 
Zat profiel, tenzij je van plan bent een rondje om de wereld te doen ;) En anders moet je eens wat meer van de zijkanten gebruik maken. Die zien er ongerept uit :9
 
Gewoon doorrijden hoor en na de vakantie pas vervangen... :) :) :)
Anders rij je de nieuwe banden direct vierkant op vakantie en da's zonde... ;)
 
Kijk eens, snel wat reakties :}
Mtja, ik ga wel naar Frankrijk en daar zijn flink wat bergies en bochies, dus vierkant rijden wordt daar lastig, maar goed ;)

Helaas hebben jullie gelijk en het zit er aan te komen, ik ga al steeds vaker als een 'motorrijder' door de bocht (wel een voorzichtige dan B| )
 
uhm 2.5mm vanaf waar want ik zie een slijtnokje in het profiel zitten en die zit een stuk hoger doe is meten vanaf dat nokje en een foto recht op het profiel
 
uhm 2.5mm vanaf waar want ik zie een slijtnokje in het profiel zitten en die zit een stuk hoger doe is meten vanaf dat nokje en een foto recht op het profiel

:?
Ikke nitwit en wat bedoel je O-) ?
2,5 mm profiel is gemeten op het ondiepste stukje profiel van mijn band (in het midden dus)
 
Vervangen dat ding. Als jij zelf al niet zeker bent EN je gaat er dus 'n paar duizend km. mee sturen EN 't wil nog wel eens regenen in Frankrijk ....vervangen dus.
 
Vervangen dat ding. Als jij zelf al niet zeker bent EN je gaat er dus 'n paar duizend km. mee sturen EN 't wil nog wel eens regenen in Frankrijk ....vervangen dus.
:^ 2,5mm is niet veel als je een lange rit gaat maken namelijk maar nu leer je metteen hoe je dat de volgende keer beter kan beoordelen door naar slijtnokjes te kijken bijvoorbeeld
 
Kan nog wel een poos mee zo te zien. Die bochtjes is geen probleem, want je hebt op de flanken nog het meeste profiel over. ;)

Ik liet 'm zitten. Magoed, ik rij mijn band dan ook op tot ie volledig glad is (in het midden dan wel).
 
Kan nog wel een poos mee zo te zien. Die bochtjes is geen probleem, want je hebt op de flanken nog het meeste profiel over. ;)

Ik liet 'm zitten. Magoed, ik rij mijn band dan ook op tot ie volledig glad is (in het midden dan wel).
ghehehe maar is dat veilig????
 
Dus het wachten is op het meten v.d. slijtindicator. Waarom eigenlijk?
Als ie toch ''n paar duizend km. gaat maken zou ik zeker geen risico nemen. Ook al niet omdat ie zelf aangeeft nog niet zo'n ervaren/bedreven rijder te zijn.
 
ghehehe maar is dat veilig????
Ach, wat zal ik er van zeggen. Ik ben er nog niet mee op mijn muil gegaan, iig. Als je goed bewust bent van de toestand van je band en je past je rijstijl daar enigszins op aan (zoals bijv. in de nattigheid) gaat het prima.

[me]Orpheus gelooft niet zo in al die doemverhalen.
[/me]


Als je op de grens rijdt, wordt het wat anders. Maar als je, zoals ik (en de meesten hier), daar verre van blijft, is het allemaal een stuk minder dramatisch.
 
:?
Ikke nitwit en wat bedoel je O-) ?
2,5 mm profiel is gemeten op het ondiepste stukje profiel van mijn band (in het midden dus)
Aan de zijkant van de band staan kleine pijltjes die deze indicatro-nokjes aangeven, deze nokjes zitten tussen het profiel, het zijn wat ondieptes, als die even hoog zij als het profiel is het hoog tijd om de band te vervangen (ik rij ze ook strak glad ook)
Veel plezier met je vakantie :+
 
Dus het wachten is op het meten v.d. slijtindicator. Waarom eigenlijk?
Als ie toch ''n paar duizend km. gaat maken zou ik zeker geen risico nemen. Ook al niet omdat ie zelf aangeeft nog niet zo'n ervaren/bedreven rijder te zijn.
Juist dan zal ie niet zo snel op de grens zitten en zijn band ook niet zo gruwelijk hard slijten.
 
ik denk zelf dat hij anders toch al halverwege vakantie op de slijtnokken zit zeker met de rit die hij heeft voorgeschreven in het begin en zeker met bepakking erop
zou dan zelf voor zekerheid gaan en die band vervangen is ook voor je eigen gevoel beter als je er nu al niet helemaal zeker van bent is het vaak beter om het metteen maar te doen


en wat die doem verhalen betreft ik heb mensen gesproken die hun banden tot het canvas wegrijden en dan zeggen ja is toch wel eng maar ja dat bandje is ook zo duur een half jaar later heb ik hem weg mogen brengen omdat ze bandje kapot ging op de snelweg door slijtage r.i.p dus als hij in de buurt van de slijtnokjes is is dat een aangegeven marge van niet alleen de fabrikant maar ook van de wetgeving in europa dan moet hij dus sowieso



pfff heb het warm en typen is niet mijn beste vak mijn excuus hiervoor
 
Gisteren teruggekomen van een weekendje weg met de motor. We reden met een groepje waarvan één iemand dacht dat z'n achterband nog wel mee kon. Uiteindelijk durfde hij de laatste 400 km naar huis bijna geen gas meer te geven omdat er witte lijnen zichtbaar werden op het midden van z'n achterband. Nu zal dat bij jou niet gebeuren, maar als je niet zeker bent en je gaat veel rijden zou ik 'm vervangen. Voel je je ook zekerder als het gaat regenen, volgens mij wordt er ook geadviseerd om bij 2 mm al de band te vervangen. In ieder geval veel plezier tijdens je vakantie.
 
Volgens mij zie ik daar een nokkie, en als dat klopt denk ik dat je een nieuwe meting boven dat nokkie moet doen, op t oog zou ik dus een nieuwe band aanschaffen :P

full
 
Kijk eens, snel wat reakties :}
Mtja, ik ga wel naar Frankrijk en daar zijn flink wat bergies en bochies, dus vierkant rijden wordt daar lastig, maar goed ;)

Helaas hebben jullie gelijk en het zit er aan te komen, ik ga al steeds vaker als een 'motorrijder' door de bocht (wel een voorzichtige dan B| )

in nederland is het je ook gelukt ze vierkant te rijden dus dat moet daar ook kunnen. maar ik zal hem laten zitten. ben laatst naar schotland geweest met nog minder profiel. na dik 2000 km waren ze nog niet veel verder versleten dan eerst. maar aan de andere kant is deze band wel heel erg vierkant, niet zo fijn in de bochten. dus probeer de volgende iets ronder te houden :+
 
Goed, hier heb ik dan de nieuwe foto's inclusief slijtnokkies (opeens herinnerde ik me dat de dealer dit ook had aangegeven :P ) en het profiel is nog maar 2 mm (gemeten vanaf de slijtnokkies), dus ik denk dat ik de band maar ga vervangen...

110978


110979


Enne, bedankt voor de complimenten wat betreft mijn rijstijl :+
Iedereen (oh ja, ik ben van het vrouwelijke geslacht }) ) moet het motorrijden een keer leren en ik ben nu eenmaal niet zo'n held Alhoewel ik dat best wel zou willen maar zo gaande weg het rijden wordt mijn rijstijl steeds meer als een 'motorrijder' :}
 
zie je je hebt het zelf besloten wat je wil doen en je gaat nu met een gerust hart op vakantie das het belangrijkste have fun volgende week
 
Terug
Bovenaan Onderaan