Achterband vervangen voor vakantie of niet?

Band vervangen of niet?

  • Ja

    Stemmen: 7 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 23 76,7%

  • Totaal aantal stemmers
    30
Frankrijk = Steile heilingen, Diepe dalen en veel bochtige (nate) wegen. mmm, daar gebeuren vaak veel ongelukken in frankrijk, vooral in de bergen. Dat is veelal te danken aan laksheid, slecht onderhoud, overschatten en de Franse rijstijl van de inwoners aldaar.

Neem gelijk een rkb van de ANWB mee voor als je pech krijgt.
lijkt mij idd veiliger om met een nieuwe band te beginnen op je bike. Zo voorkom je een hoop elende en 2 mm profiel is daar dan echt te weinig vrees ik.

veel su6 met je vakantie.

Ed
 
Ik zou em echt niet laten vervangen. Deze kan nog makkelijk 3000 km mee hoor... :) :)
Naar de zijkanten toe is er meer dan voldoende profiel en in het midden zit er ook nog genoeg. Die slijtnokken zijn er om aan te geven dat er nog ongeveer 1 mm. profiel op zit en zijn een indicatie voor vervangen. Er zit nog 2 mm meer op dan de slijtnokken, dus nu vervangen is zonde van je geld... :X

Ik weet zeker dat je veilig met deze kan doorrijden... ;)
 
Kan makkelijk nog joh en op vakantie kun jem toch ook zo laten vervangen? (zoals ikke)

Ben het volkomen met hem eens. Daar hebben ze ook motorzaken. Je gaat naar Frankrijk, niet naar een andere planeet. Wat er al eerder werd gezegd: Daar rijdt je veel meer bochten en daar heb je juist nog profiel genoeg. En idd als je een lang stuk rechtuit gaat bleren zal de band sneller slijten. Maar ik neem aan dat je niet boven de 160 Km/pu als kruissnelheid gaat aanhouden in Frankrijk op de heenreis. Maar de topicstarter zei zelf al dat hij het een veiliger gevoel vindt om hem te vervangen. Doen dan.

Veel plezier op je trip. :]

Ps. Niet miepen als je met je nieuwe band onderuit gegaan bent, een nieuwe band is ook geen garantie natuurlijk :X :P 8-)
 
Een slijtnok is 1 millimeter hoog. Als je op de slijtnok nog 2 millimeter meet, is er dus nog 3 millimeter profiel. Dan is de band dus pas iets meer dan half versleten! Een nieuwe band heeft 7 millimeter profiel. Volgens mij kun je je vakantie dus nog wel uitrijden met deze band.
 
Een slijtnok is 1 millimeter hoog. Als je op de slijtnok nog 2 millimeter meet, is er dus nog 3 millimeter profiel. Dan is de band dus pas iets meer dan half versleten! Een nieuwe band heeft 7 millimeter profiel. Volgens mij kun je je vakantie dus nog wel uitrijden met deze band.

Ja klopt, en je kan hem afrijden tot op de slijtnok en als je al 9000km gereden hebt, kun je nog makkelijk 3000 erbij doen. En kwa veiligheid maakt het geen zak uit of je nou zon band hebt of een splinternieuwe (die int begin juist gladder zijn door de waslaag van de mal :X ). Gewoon gaan rijden en als je in frankrijk erachter komt dat ie toch wel erg af is, naar een dealer gaan die een Diversion band in hoogseizoen 90% zeker op voorraad heeft en anders bestel je hem en issie er in 2 dagen, zelfs mijn NC30 BT010 18 inch band hadden ze in 2 dagen.....
 
beginnende rijders hebben er meer last van gewoon doorrijden er zit meer dan genoeg profiel op
pak je een profiel meter schrik je hoeveel er nog op zit
 
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reakties :}

Ik heb zelf helaas geen profielmeter, maar zal bij de dealer vragen dit na te meten (waar ikzelf bij ben natuurlijk). Aan de hand van dat antwoord zal ik beslissen, alhoewel ik denk dat ik neig naar een nieuwe band aanschaffen.

Was ik al niet zo snel op vakantie gegaan had ik zeker weten zonder te twijfelen nog 2.000 km doorgereden, maar omdat wij van plan zijn heel wat kilometers te gaan maken (en niet op snelwegen, die zijn er alleen voor noodzakelijk kwaad ;) ), denk ik er toch wat anders over. Ik was alleen benieuwd naar jullie mening!
Cruisen met 130 a 140 km/uur op de snelweg (in Dld) vind ik al prima en ik hoef niet veel harder (ja, tuurlijk, zonder bepakking heb ik ook al eens over de 200 km/uur gereden, even uitproberen :9~ ) dus het zullen 'tragere' kilometers worden. Ik heb er nu al zoveel zin in *D Zondag pakken en dan maandagochtend lekker op tijd weg. Eerste stop in de Vogezen en vanaf dan zien we wel weer.

Misschien een stomme opmerking :X maar zou je niet voor de vakantie een nieuwe band erop kunnen laten zetten om na de vakantie je oude band er weer op te laten zetten, die op te rijden en daarna de 'nieuwe' er weer op te laten doen? Of is dat sommige zuinigheid die nergens op slaat :?
 
Als hij door de platte kant lastiger de bocht in wil zou ik hem vervangen, anders nog niet. Maak je geen druk om die schaamranden. Zodra het vertrouwt aanvoelt icm je motor dan komt dat vanzelf wel.
 
Thanks Loki, ik wil puur voor mijzelf nog wat soepeler de bochten door, niet zo zeer voor anderen. Af en toe gaat het perfect en dan kick ik helemaal op die bochies *D dus die schaamranden, ach ik ben de enige die ze regelmatig ziet... wat maakt het uit.

Inderdaad wat betreft het vierkant rijden, mijn vriend heeft twee maanden geleden nieuwe banden op zijn motor laten zetten en waar die voorheen zijn motor de bocht in moest zetten (mijn vriend rijdt voor het werk voornamelijk snelweg-kilometers), rolt zijn FJR nu heeeel soepeltjes door de bochten (ik rij ook soms op zijn motor). Ik ben dus bekend met het effect van vierkante banden en dat rijdt niet heel erg fijn B|
 
Laat ikje 1 ding zeggen..

Band vervangen en deze zelf houden..voor later

Iedere keer als ik dacht die band moet eigenlijk vv worden ging deze bejaardenverzorger de volgende dag keihard op zijn muil...

Luister nou maar naar je zesde zintuig...die heeft meestal gelijk...althans die van mij.
 
als je jezelf er onzeker bij voelt dan gewoon vervangen.

zou dit zelf nooit doen want vind het weg gegooid geld aangezien je voor de hele band betaald hebt :P

heb de band zelf veeeeeeeel kaler en die moet echt nog wel ff een week of 6(3000 km) mee en ben daar zelf heel zeker van dat dat ook helemaal goed gaat komen :)
 
Maar nog een keer....ze hebben in Frankrijk toch ook motorzaken? (sevice beter dan hier hoor!)

Tuurlijk. Maar dan moet je frans goed zijn en de bandenmaat op vrd zijn, het vooral niet in het weekend gebeuren enz. enz.
En je zult zien dat de wet van Murphy dan weer eens opgaat en je onnodig veel gemier hebt met zoiets onbenulligs wat je zelf had kunnen voorkomen! :+
Natuurlijk kun je het erop wagen, maar een band krijgt met de vakanties doorgaand meer te verduren dan als je elk weekend wat door Nl sukkelt. Hoogteverschillen (bergen!) temperatuurverschillen en dus wisselende bandendruk maken het de band en motor soms toch wel moeilijk. Sowieso vaak bandenspanning controleren. (veel bepakking, weinig bepakking)Daarnaast zijn de wegen in frankrijk niet altijd even goed. Dus voldoende rubber is veiliger en rijd ook nog eens veel fijner, toch ;)


En ja, het is lullig om met een mooie nieuwe band op vakantie te gaan en er dan bv een nagel in te krijgen en je mooie nieuwe band vervangen moet worden. En de dichtsbijzijnde motorzaak 75km verderop zit. En nog eens in het weekend. en s,maandag ook nog eens dicht. :( Zelf dus meegemaakt.
Maar altijd beter dan zo'n ding in een oude versleten en of uitgedroogd stuk rubber te krijgen waardoor deze knalt en je op je plaat gaat :?

Gewoon nieuw vers rubber!


Pfffff, warm..................
 
Mijn achterband had ook nog amper profiel maar ben toch in Zuid France gekomen en daar heb ik nog een paar dagen de zijkanten eraf gereden en toen laten vervangen....ik rij de banden altijd af, heb geen zin om om de 4 banden 1 extra te betalen omdat je ze te vroeg weg doet.
 
Tuurlijk. Maar dan moet je frans goed zijn en de bandenmaat op vrd zijn, het vooral niet in het weekend gebeuren enz. enz.
En je zult zien dat de wet van Murphy dan weer eens opgaat en je onnodig veel gemier hebt met zoiets onbenulligs wat je zelf had kunnen voorkomen! :+
Natuurlijk kun je het erop wagen, maar een band krijgt met de vakanties doorgaand meer te verduren dan als je elk weekend wat door Nl sukkelt. Hoogteverschillen (bergen!) temperatuurverschillen en dus wisselende bandendruk maken het de band en motor soms toch wel moeilijk. Sowieso vaak bandenspanning controleren. (veel bepakking, weinig bepakking)Daarnaast zijn de wegen in frankrijk niet altijd even goed. Dus voldoende rubber is veiliger en rijd ook nog eens veel fijner, toch ;)


En ja, het is lullig om met een mooie nieuwe band op vakantie te gaan en er dan bv een nagel in te krijgen en je mooie nieuwe band vervangen moet worden. En de dichtsbijzijnde motorzaak 75km verderop zit. En nog eens in het weekend. en s,maandag ook nog eens dicht. :( Zelf dus meegemaakt.
Maar altijd beter dan zo'n ding in een oude versleten en of uitgedroogd stuk rubber te krijgen waardoor deze knalt en je op je plaat gaat :?

Gewoon nieuw vers rubber!


Pfffff, warm..................


stenen glas slijtage enzovoorts


lekker gevoel vervangen die band! wel ff inrijden van te voren!
 
Tuurlijk. Maar dan moet je frans goed zijn en de bandenmaat op vrd zijn, het vooral niet in het weekend gebeuren enz. enz.
En je zult zien dat de wet van Murphy dan weer eens opgaat en je onnodig veel gemier hebt met zoiets onbenulligs wat je zelf had kunnen voorkomen! :+
Natuurlijk kun je het erop wagen, maar een band krijgt met de vakanties doorgaand meer te verduren dan als je elk weekend wat door Nl sukkelt. Hoogteverschillen (bergen!) temperatuurverschillen en dus wisselende bandendruk maken het de band en motor soms toch wel moeilijk. Sowieso vaak bandenspanning controleren. (veel bepakking, weinig bepakking)Daarnaast zijn de wegen in frankrijk niet altijd even goed. Dus voldoende rubber is veiliger en rijd ook nog eens veel fijner, toch ;)


En ja, het is lullig om met een mooie nieuwe band op vakantie te gaan en er dan bv een nagel in te krijgen en je mooie nieuwe band vervangen moet worden. En de dichtsbijzijnde motorzaak 75km verderop zit. En nog eens in het weekend. en s,maandag ook nog eens dicht. :( Zelf dus meegemaakt.
Maar altijd beter dan zo'n ding in een oude versleten en of uitgedroogd stuk rubber te krijgen waardoor deze knalt en je op je plaat gaat :?

Gewoon nieuw vers rubber!


Pfffff, warm..................

Nee, niet gewoon 'nieuw vers rubber' die banden kunnen echt wel wat hebben hoor. En als ik de band zo zie van de desbetreffende Diversion kan die gerust nog een hele tijd mee. En een band gewoon vervangen omdat er wel eens wat zou kunnen gebeuren....ja dat heb je ook met een nieuwe band.

En over dat Franse gedoe.
Ik schreef gewoon de bandenmaat op en de bandtype en het was geregeld.
 
stenen glas slijtage enzovoorts


lekker gevoel vervangen die band! wel ff inrijden van te voren!

Banden inrijden!? Volgens mij gaan we nu echt alles inrijden! Strax krijgen we nog helmen inrijden! Je moet gewoon ff rustig aan doen bij wegrijden en in bochten omdat de waslaag er nog (van de mal) opzit, die er binnen 10km af is of nog korter.
 
Goed heren, ik heb de achterband laten vervangen. Er zit nu een Metzeler 140/80 onder en ik heb al even heerlijk een tourtje door de Achterhoek gemaakt.

Bedankt voor al het advies :)

Ik zal mijn best doen om de band niet weer vierkant te rijden :P
 
Prima beslissing, hoewel het idd. nog niet had gehoeven, zit veiligheid ook tussen je oren. En als jij je goed voelt op je fiets dan rijd je vanzelf ook een stuk relaxter.
 
hey quicksilvermiss div
Bandje toch maar vervangen zie ik.Goede keus.
Maandag gaat voor jou de vakantie beginnen als ik het goed begrijp.
Nou veel plezier daar.
Ben vorig jaar ook in frankrijk geweest met de motor.
Is wel leuk rijden daar.
Maar nog leuker is italie.tipje voor volgend jaar

Veel plezier.
En kom je nog eens een keertje in de A.U cluppie rijden :} :}
 
He, Sponcebob,

geinig dat je hier even reageert :P
Ja, maandag lekker weg naar Frankrijk, veel rijden en vooral mijn rijstijl op alle fronten verbeteren :] Vanavond ook weer even heerlijk door de Achterhoek heen gekart (moet toch die band inrijden he). Een rondje Wehl, Laag-Keppel, Zelhem, Varsseveld, Sinderen (kapelweg, heb jullie niet gezien), Silvolde en weer naar huis. Was geweldig rijden en heerlijk rustig op de weg :9~

Weer meerijden met AU ??? Mmm, daar moet mijn rijstijl nog heel veel voor verbeteren :X Geweldig gaaf hoe jullie rijden, maar dat been ik niet bij hoor. Misschien mijn motor wel, maar ik niet B|
Uiteraard zal ik nog wel een keer komen, heb ik Schetterbekkie soieso beloofd ;)
 
Ik zie dat je je band al hebt vervangen dus een beetje als mosterd na de maaltijd:

Voor m'n vakantie wilde ik voor de zekerheid een nieuwe achterband op m'n motor.
Band besteld (ongebruikelijke maat) en daags voor m'n vakantie ff naar de dealer om het nieuwe bandje erop te laten leggen. Is de band die ik wil niet geleverd B|

Ze hebben wel nog een Michelin Macadam (persoonlijk vind ik dat geen fijne band) of een mij totaal onbekende band in de goede maat op voorraad. M'n oude band zat er 2000 km op, ik doe ergens tussen de 6500 en 9500 km met een achterband, en ik schatte ongeveer 6500 km te rijden tijdens m'n vakantie. 8500 km zou ik dus theoretisch moeten kunnen halen. Het werden echter 7750 vakantiekilometers. (En totaal dus bijna 10.000 km)

Resultaat:

full


M'n bandje bij thuiskomst.

Advies: Altijd met een "verse" band op vakantie gaan als je twijfelt. Je kan je oude band ook gewoon mee naar huis nemen en als je vakantiebandje is opgereden die er weer op laten zetten.
 
Ik zie dat je je band al hebt vervangen dus een beetje als mosterd na de maaltijd:

Voor m'n vakantie wilde ik voor de zekerheid een nieuwe achterband op m'n motor.
Band besteld (ongebruikelijke maat) en daags voor m'n vakantie ff naar de dealer om het nieuwe bandje erop te laten leggen. Is de band die ik wil niet geleverd B|

Ze hebben wel nog een Michelin Macadam (persoonlijk vind ik dat geen fijne band) of een mij totaal onbekende band in de goede maat op voorraad. M'n oude band zat er 2000 km op, ik doe ergens tussen de 6500 en 9500 km met een achterband, en ik schatte ongeveer 6500 km te rijden tijdens m'n vakantie. 8500 km zou ik dus theoretisch moeten kunnen halen. Het werden echter 7750 vakantiekilometers.

Resultaat:

(Afbeelding)

M'n bandje bij thuiskomst.

Advies: Altijd met een "verse" band op vakantie gaan als je twijfelt. Je kan je oude band ook gewoon mee naar huis nemen en als je vakantiebandje is opgereden die er weer op laten zetten.
Wat is er mis met die band? Mooi op, toch?
 
Kofferrek, toch bedankt voor je reply :)
Heb je tijdens je vakantie nog gemerkt dat het tijd werd dat je band vernieuwd moest worden? Persoonlijk vind ik het loopvlak van jouw band inderdaad behoorlijk profielloos en zeker als je weet over wat voor een wegen jij hebt gereden :X

Ik heb je foto's in je topic gezien en wow, wat een mooie platen :} Dat moet fantastisch zijn geweest. Jammer dat je wat veel regen en grindwegen hebt gehad, maar daar wegen die mooie uitzichten toch wel tegen op, nietwaar?

Nu ja, je bent weer heelhuids thuis en je hebt je vakantie weer achter de rug. Ik mag gelukkig nog ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan