Achterband vervangen voor vakantie of niet?

Band vervangen of niet?

  • Ja

    Stemmen: 7 23,3%
  • Nee

    Stemmen: 23 76,7%

  • Totaal aantal stemmers
    30
Wat is er mis met die band? Mooi op, toch?
Niks mis mee, zo lang het droog blijft 8-)

Als het hard regent (zoals de bui die hier nu aankomt :X ) heb ik toch wel liever wat profiel in het midden van m'n loopvlak om het water af te voeren.
 
full


Dit was mijn één na laatste band, voordat ik 'm vervangen heb. Ik heb nu net mijn band weer vervangen en die was er ongeveer net zo aantoe, met het verschil dat het profiel nu over een groter oppervlak weg was (ik heb bijgeleerd over bochten rijden *D ). :)
 
:} Maar persoonlijk heb ik toch liever meer profiel over.

Damn, die bochten moet ik toch ook eens leren '(
 
:} Maar persoonlijk heb ik toch liever meer profiel over.

Damn, die bochten moet ik toch ook eens leren '(
Ach, die enkele keer dat ik (zomers, iig) in de regen rijdt, doe ik het wel rustig aan. Dan komt iedereen mij vrolijk buitenom voorbij terwijl ik door de bocht dweil. O-)
 
(Afbeelding)

Dit was mijn één na laatste band, voordat ik 'm vervangen heb. Ik heb nu net mijn band weer vervangen en die was er ongeveer net zo aantoe, met het verschil dat het profiel nu over een groter oppervlak weg was (ik heb bijgeleerd over bochten rijden *D ). :)


Met zo'n band ben je een gevaar voor jezelf en voor je medeweggebruiker, volgens mij :?

Niet echt slim; tenzij je natuurlijk wel altijd in leren pak rijdt! :+


O ja, en strafbaar is het geloof ik ook..............
 
Nu lees ik weer, band vervangen voor vakantie als je het niet zeker weet, ookal zit er dus nog 4000km op in sommige gevallen.

Zijn jullie nu bang voor buitenlandse dealers?
Kunnen jullie de taal niet? SCHRIJF HET OP! Deed ik ook, NO PROBLEM.
Je gaat niet naar MARS!

Kom op jongens, je moet gewoon genoeg hebben voor de heenreis, ik had m al bijna op de slijtnok, toch heenrijden, in Frankrijk vervangen, scheelt je toch 2000km in mijn geval!!! ALs je dat dus bij 10 banden doet........... :X :X :X

Maarja, I rest my case.
 
Met zo'n band ben je een gevaar voor jezelf en voor je medeweggebruiker, volgens mij :?

Niet echt slim; tenzij je natuurlijk wel altijd in leren pak rijdt! :+


O ja, en strafbaar is het geloof ik ook..............
Right. :z

Hou toch op zeg... :Z Zolang je nog compound hebt heeft die band niks minder grip onder droge omstandigheden. De waterafvoer onder natte omstandigheden is minder, maar die kom ik niet zo vaak tegen. En als ik ze wel tegenkom ben ik me prima bewust van de toestand van de band.

Als de band aan de nokjes zit, is er met mijn rijstijl nog zo'n 1000 tot 1500 km mee te rijden voor ie glad is. Dat is zo'n 15-20% van de levensduur van de band. Dat ga ik écht niet weggooien.

Ma goed, bij jou moet de band natuurlijk vervangen worden net voordat je de nokjes raakt. De nieuwe band moet vervolgens 150 Km zo zachtjes mogelijk in gereden worden en als er een spijkertje in zit moet ie direct vervangen worden. :Z
Nou, veel plezier ermee, maar val mij dan iig niet lastig met die onzin.

De meeste motorkleding is gemaakt van leer, nylon of goretex. Wat dat met het rubber van een band te maken heeft, ontgaat mij volledig.

En strafbaar... 75% Van de tijd dat ik (en heel veel met mij) op de motor of in de auto zit, ben ik 'strafbaar'. Dat is echt wel het laatste waar ik me druk om maak. :z
 
Ik denk dat je er nog wel een aantal km mee kunt rijden, maar ik weet helaas ook uit ervaring dat een band die niet al te veel profiel meer heeft ook veel eerder lek raakt en dat dan best vervelend is.
Destijd redeneerde ik ook dat de ban dnog wel een 2000 km mee moest kunnen, maar had achteraf gewild dat ik hem wel had vervangen, omdat een lekke band me 2 dagen van mijn vakantie heeft gekost.

Ook iets om in je overweging mee te nemen misschien?

O ja. Bijna alle motoren hebben tubeless banden...daar kun je geen klapband mee krijgen. Kan hooguit als de band scheurt doordat deze te versleten is erg rap leeglopen.
 
Right. :z

Hou toch op zeg... :Z Zolang je nog compound hebt heeft die band niks minder grip onder droge omstandigheden. De waterafvoer onder natte omstandigheden is minder, maar die kom ik niet zo vaak tegen. En als ik ze wel tegenkom ben ik me prima bewust van de toestand van de band.

Als de band aan de nokjes zit, is er met mijn rijstijl nog zo'n 1000 tot 1500 km mee te rijden voor ie glad is. Dat is zo'n 15-20% van de levensduur van de band. Dat ga ik écht niet weggooien.

Ma goed, bij jou moet de band natuurlijk vervangen worden net voordat je de nokjes raakt. De nieuwe band moet vervolgens 150 Km zo zachtjes mogelijk in gereden worden en als er een spijkertje in zit moet ie direct vervangen worden. :Z
Nou, veel plezier ermee, maar val mij dan iig niet lastig met die onzin.

De meeste motorkleding is gemaakt van leer, nylon of goretex. Wat dat met het rubber van een band te maken heeft, ontgaat mij volledig.

En strafbaar... 75% Van de tijd dat ik (en heel veel met mij) op de motor of in de auto zit, ben ik 'strafbaar'. Dat is echt wel het laatste waar ik me druk om maak. :z

Sjjeee, je leest volgens mij meer dan ik zeg.

Vraag me wel af wat je van mijn reactie had gevonden als ik geroepen had wat een lefgozer je bent, als je een band tot op de draad verslijt :?
En dat je een held bent omdat je klaarblijkelijk schijt heb aan de regels als je 75 % van de tijd je strafbaar gedraagd in het verkeer ?

Ook ik houd me zeker niet altijd aan de regels maar meer dan 75% van de tijd wel O-)

Lastig vallen wil ik je niet; alleen mijn mening geven.


Feiten: De hoeveelheid rubber bepaald mede het rijgedrag van je motor
Ook bepaald het voor een groot deel de stabiliteit en stevigheid van de
band zelf.
Krijg een groter scherp voorwerp onder een versleten band dan is de
kans vele malen groter dat de band extreem "knalt" en dus.......
Meer rubber betekent grotere veiligheidsmarge

En mijn gezond verstand zegt me dan dat ik niet kijk naar nokjes enz. Ik meet het profiel en vervang de band dan gewoon. Veiligheid is te koop, verstand niet.

Oh ja, met mijn Mille doe ik zo'n 3500km en dan gaat die er af. Als ik ze gladrij kan dat dan ook wel 2000km meer zijn , maar dat vindt ik persoonlijk niet relevant.
Op de momenten dat ik me strafbaar maak, heb ik liever een in goede staat verkerende motorfiets, zodat als het misgaat ik mezelf dat niet kan verwijten.

Laat ik me dan maar even op voorhand bij je verontschuldigen voor al die onzin waarmee ik je lastig val :+




"een mening is als een poepgat, iedereen heeft er één"
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te zien hoe een simpele vraag zich kan ontspinnen tot een interessante discussie :P

Zelf ben ik het met Kofferrek eens dat je niet te lang kan wachten met het vervangen van je band. In mijn geval vooral omdat je met een gerust hart op vakantie wil en je veilig wilt rijden. Anderen hebben misschien andere redenen. En als het gaat om die centen die het je extra kost... so be it. Maar mijn veiligheid staat voorop no matter what :)

Uiteraard moet iedereen zelf weten wat ie beslist over de conditie van zijn banden. Een nieuwe band is helaas toch ook geen garantie om NIET onderuit te gaan :X

Nog maar 1 werkdag en dan maandag lekker op vakantie!!! :]
 
En toch kan ik me niet ontrekken aan het feit dat NC30kerel ontzettend gelijk heeft, je band kan toch zeker nog 2000km mee, en je kan hem op vakantie laten vervangen.

Okay kost je misschien een dag, maar je bent op vakantie dus als je dan geforceerd km moet maken en niet een dagje kan relaxen op een terrasje ergens, dan ben je niet echt op vakantie lijkt me.

Zonde om deze band te vervangen iig.
 
Laatst bewerkt:
Sjjeee, je leest volgens mij meer dan ik zeg.

Vraag me wel af wat je van mijn reactie had gevonden als ik geroepen had wat een lefgozer je bent, als je een band tot op de draad verslijt :?
En dat je een held bent omdat je klaarblijkelijk schijt heb aan de regels als je 75 % van de tijd je strafbaar gedraagd in het verkeer ?

Ook ik houd me zeker niet altijd aan de regels maar meer dan 75% van de tijd wel O-)

Lastig vallen wil ik je niet; alleen mijn mening geven.


Feiten: De hoeveelheid rubber bepaald mede het rijgedrag van je motor
Ook bepaald het voor een groot deel de stabiliteit en stevigheid van de
band zelf.
Krijg een groter scherp voorwerp onder een versleten band dan is de
kans vele malen groter dat de band extreem "knalt" en dus.......
Meer rubber betekent grotere veiligheidsmarge

En mijn gezond verstand zegt me dan dat ik niet kijk naar nokjes enz. Ik meet het profiel en vervang de band dan gewoon. Veiligheid is te koop, verstand niet.

Oh ja, met mijn Mille doe ik zo'n 3500km en dan gaat die er af. Als ik ze gladrij kan dat dan ook wel 2000km meer zijn , maar dat vindt ik persoonlijk niet relevant.
Op de momenten dat ik me strafbaar maak, heb ik liever een in goede staat verkerende motorfiets, zodat als het misgaat ik mezelf dat niet kan verwijten.

Laat ik me dan maar even op voorhand bij je verontschuldigen voor al die onzin waarmee ik je lastig val :+




"een mening is als een poepgat, iedereen heeft er één"

Of je mij nu stoer vindt, of een lefgozer of een watje of een patser of een poser of weet ik wat er allemaal nog meer voor termen te verzinnen zijn interesseert me eigenlijk helemaal niks. Ik rij zelf, voor mezelf en op de manier die mij past. En hoe en wat een ander daarvan vindt, interesseert me, kort gezegd, geen ruk.

Waar ik alleen absoluut niet tegen kan is dat wijzende vingertje: 'foei, je banden zijn te ver op, das gevaarlijk', 'foei, je hebt geen leren pak aan', 'foei, je rijdt te hard', 'foei, je wheelied', 'foei, je kneedowned (niet)' en weet ik al niet wat. Vandaar mijn reactie.

En voor wat dat betreft dat strafbaar zijn... Je haalt het er zelf bij. Ik kan me niet voorstellen dat je je zelf continu aan de regels houdt. Ik denk dat niemand dat kan met de regels zoals ze zijn. En de meesten overtreden de 'regels' zeer regelmatig, zonder er ook maar een moment bij stil te staan. Vandaar dat ik dat een volledig nietszeggend argument vind.

Magoed, on-topic. Tuurlijk is de band minder stabiel als ie bijna op is en is ie (iets) kwetsbaarder voor lekken. Maar ten eerste voel je die verminderde stabiliteit zelf ook wel en kun je er dus rekening mee houden en ten tweede haalt ie de meeste stevigheid toch uit de koordlagen en de staalgordels.
Ja, het risico neemt (wat) toe. Maar das al vanaf de eerste slijtage. Wat je acceptabel vindt en wat niet moet je zelf weten. Een racer houdt het na een paar sessies al voor gezien en vervangt 'm, jij vindt de nokjes ver zat en ik vind het tijd om 'm te vervangen als het profiel weg is. Daar komt nog bij dat mijn CBR600F (en misschien ook mijn rijstijl) beduidend minder van de (achter)band vraagt dan jouw Mille.
 
Of je mij nu stoer vindt, of een lefgozer of een watje of een patser of een poser of weet ik wat er allemaal nog meer voor termen te verzinnen zijn interesseert me eigenlijk helemaal niks. Ik rij zelf, voor mezelf en op de manier die mij past. En hoe en wat een ander daarvan vindt, interesseert me, kort gezegd, geen ruk.

Waar ik alleen absoluut niet tegen kan is dat wijzende vingertje: 'foei, je banden zijn te ver op, das gevaarlijk', 'foei, je hebt geen leren pak aan', 'foei, je rijdt te hard', 'foei, je wheelied', 'foei, je kneedowned (niet)' en weet ik al niet wat. Vandaar mijn reactie.

En voor wat dat betreft dat strafbaar zijn... Je haalt het er zelf bij. Ik kan me niet voorstellen dat je je zelf continu aan de regels houdt. Ik denk dat niemand dat kan met de regels zoals ze zijn. En de meesten overtreden de 'regels' zeer regelmatig, zonder er ook maar een moment bij stil te staan. Vandaar dat ik dat een volledig nietszeggend argument vind.

Magoed, on-topic. Tuurlijk is de band minder stabiel als ie bijna op is en is ie (iets) kwetsbaarder voor lekken. Maar ten eerste voel je die verminderde stabiliteit zelf ook wel en kun je er dus rekening mee houden en ten tweede haalt ie de meeste stevigheid toch uit de koordlagen en de staalgordels.
Ja, het risico neemt (wat) toe. Maar das al vanaf de eerste slijtage. Wat je acceptabel vindt en wat niet moet je zelf weten. Een racer houdt het na een paar sessies al voor gezien en vervangt 'm, jij vindt de nokjes ver zat en ik vind het tijd om 'm te vervangen als het profiel weg is. Daar komt nog bij dat mijn CBR600F (en misschien ook mijn rijstijl) beduidend minder van de (achter)band vraagt dan jouw Mille.

Dat wijzende vingertje; dat schijnt typisch nederlands te zijn. Dat is dus niet de bedoeling. Ik geef een mening. That's it.
Ik heb nl in het algemeen ook een kindje dood aan foei dit en foei dat. Maar dan wel binnen mijn grenzen van verantwoordelijk gedrag, logica en gezond verstand.

Waar het hier om gaat is het op vakantie gaan met een ogenschijnlijk toch twijfelaartje van een achterband. ( zeker voor een motor met bagage, schat ik zo)
En het is aan iedereen zelf om voor zichzelf uit te maken wat te doen in zo'n situatie; de een waagt de gok en calculeert het vervangen van een band gewoon in de vakantie plannen. Een ander is het te veel rompslomp of een te groot risico en gooit er een nieuwe op.
Dat laatste heb ik dus altijd gedaan voor een vakantie, want je weet niet wat je aan situaties, weg- en verkeersomstandigheden en verschillende weers-omstandigheden tegenkomt over een afstand van 5000 km.
En aangezien wij altijd op vakantie gingen met volle bepakking (zijkoffers, grote tas achterop,torenhoge tanktas en vriendin met rugzak) en met z'n tweeen op één motor(en dan ook nog meestal de vakantie begon met regen), waren voor ons goede banden dus vereiste nummer 1.
En dat geldt denk ik voor de meesten die nu nog met z'n tweeen op één motor en volle bepakking gaan.
En dat strafbaar slaat voor mij meer op het financiele aspect. Je krijgt er domweg een fikse bekeuring voor. Kun je beter de band eerder vervangen.
Ga je daarnaast bv naar Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland, dan kun je zeker beter zorgen voor goede banden, want zeker in de zomermaanden controleren ze ook daarop zeer streng. ( als je aangehouden wordt, gaan ze gelijk aan het zoeken....Zelf meegemaakt in Oostenrijk.)
 
Goh, hoe kan een simpele vraag leiden tot een aardige discussie :+

Ik heb de neiging mee te gaan met Kofferrek en Jimmy, vandaar dat ik ook mijn band vervangen heb. Zo kan ik in ieder geval met een gerust hart op vakantie ;)

Tuurlijk had ik er voor kunnen kiezen deze band NIET te vervangen, maar gezien het feit dat wij eigenlijk nooit langs de grote steden komen en dus alleen maar kleine binnenweggetjes rijden, neem ik liever niet het risico kilometers te moeten rijden cq. lopen met een kapotte band.

Maar laten we elkaar hier niet de hersenen over inslaan. Ieder moet doen wat hij of zij zelf wil. Laten we elkaars mening dan ook respecteren. Ik heb dit topic geopend puur om te weten te komen om wat anderen denken. De beslissing neem ik zelf wel :} (en heb ik al genomen :) )

Oeps, bijna nog vergeten naar welk gebied wij op vakantie gaan: Eerste reisdoel is de Vogezen, daar blijven we waarschijnlijk enkele dagen (er gaat nog een vriend mee en die moet na een paar dagen weer naar huis, alleen). Daarna richting de Cantal (onder Geneve, maar in het midden van Frankrijk) wat ook een vreselijke mooie omgeving is :9~ Het echte bergenwerk is nog niet echt aan mij besteed, dat bewaar ik voor later. Vind mijzelf nog te onervaren om dat soort stuurwerk inclusief bepakking te doen. Wat een schijterd he :X ?!
 
Laatst bewerkt:
Nu lees ik weer, band vervangen voor vakantie als je het niet zeker weet, ookal zit er dus nog 4000km op in sommige gevallen.

Zijn jullie nu bang voor buitenlandse dealers?
Kunnen jullie de taal niet? SCHRIJF HET OP! Deed ik ook, NO PROBLEM.
Je gaat niet naar MARS!

Kom op jongens, je moet gewoon genoeg hebben voor de heenreis, ik had m al bijna op de slijtnok, toch heenrijden, in Frankrijk vervangen, scheelt je toch 2000km in mijn geval!!! ALs je dat dus bij 10 banden doet........... :X :X :X

Maarja, I rest my case.
Tsja, probeer jij eens een 150/80 16" achterband met snelheidsindex V te krijgen in het buitenland. Zelfs in Nederland moeten die (meestal) besteld worden.

En wat ik al eerder zei, je kan je oude band ook meenemen en er later weer op laten leggen.
 
Tsja, probeer jij eens een 150/80 16" achterband met snelheidsindex V te krijgen in het buitenland. Zelfs in Nederland moeten die (meestal) besteld worden.

En wat ik al eerder zei, je kan je oude band ook meenemen en er later weer op laten leggen.
Dat zou dan, denk ik, mijn keuze zijn. Als je twijfelt of de band nog voldoende vlees heeft voor de km's die je denkt te maken op vakantie, de band hier vervangen voor je weggaat. En dan kun je de oude band alsnog oprijden als je weer terug bent.
 
Nou, je hebt dus nog een leuke vakantie tegoed.

En alle hersenen blijven heel, want het gaat op dit forum toch maar om 1 ding en wel motoren :]
En daar worden veel meningen gegeven en dat hoort ook zo.
Als we allemaal hetzelfde dachten was er niets meer om over te kletsten,toch?

Daarnaast respecteer ik iedereen met een mening, want we zijn toch wel motorrijders en dus een beetje individualisten en geen schapen ;)

Nog veel plezier :)
 
mijn midden profiel is bijna op en mijn geld ook ik ga ztraks op de zijkanten een weekeindje ardennen met Viccie en na het weekeinde komt mijn nieuwe hoef wel eens. Gewoon opletten met remmen in de regen dats all.
 
Terug
Bovenaan Onderaan