Achterband voor het voorwiel gebruiken? Kan dat?

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Ik wil voor een bredere voorband. In wielmaat 18" is er niet zoveel keus. Nu is mijn oog gevallen op een Metzeler ME550 140/70-18. Officieel voor het achterwiel. Maar nu heb ik ergens gelezen dat je best een achterband voor kunt plaatsen, maar dan moet je de rijrichting omdraaien.....
:?
Klopt dat?
Hoe zit dat?

Alvast bedankt.....
 
de hele band is er niet voor bedoeld... de voorband heeft een hele andere functie dan de achterband (achterband moet veel meer verwerken)
Andersom lijkt me schadelijker zo op het eerste gevoel van de andere kant waarom de rijrichting omdraaien dan werkt je afwatering niet meer... :?

Mail sturen naar Metzler :?
 
Als je een achterband als voorband gebruikt moet je inderdaad de rijrichting omdraaien. Dit heeft te maken met de krachten die erop komen. De kracht die erop komt bij het optrekken heb je nu nodig bij het remmen.
 
Als je een achterband als voorband gebruikt moet je inderdaad de rijrichting omdraaien. Dit heeft te maken met de krachten die erop komen. De kracht die erop komt bij het optrekken heb je nu nodig bij het remmen.

kijk daar zit logica in :}


Maar hoe je doe je dat dan in de regen? Ik kan me zo voorstellen dat de waterafvoerende eigenschappen dan bagger zijn aangezien de groeven omgedraaid zitten?
Aan de andere kant, hij rijdt een custom, waarschijnlijk ook alleen bij mooi weer :P
 
Bochten zijn niet zo belangrijk. :X

De voorband is ontworpen om afwatering/vrij baan te maken voor je achterband die meestal geen groef in het midden heeft .. bij sportbanden althans.

Maar ja een regenrijder zal je wel niet zijn, en custom banden hebben vast wat meer stug onverslijtbaar profiel van voldoende diepte. O-)
 
Er waren vroeger wel banden die je omgekeerd voor kon monteren maar ik weet niet of die nog bestaan.
Denk er wel aan dat als je de velgmaat niet aan past dat een te brede band op je voorvelg niet per definitie breder is dan die er nu op zit, omdat hij in de hoogte word geduwt door je te smalle velg.
 
Effe voor de duidelijkheid....ben dan wel een custom-rijder, maar ik rijd wel de hele winter dagelijks naar mijn werk (zelfs bij min 8).... en dus ook in de regen!

En met de velgmaat houd ik uiteraard rekening (rim = 3.00)

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een achterband op z'n voorvelg. Vroeg me inderdaad ook af wat de effecten op de afwatering zijn. Ik weet dat het wel eens gebeurd.....maar wie o wie?
 
Op een 3 inch velg is een 120 al breed. waarom wil je een 140?
ga er maar vanuit dat alles slechter wordt. je waterafvoer en je stuurgedrag zullen slechter worden, maar ja, als je een motor zou willen die goed stuurd dan had je geen custom gekocht.
 
Dat past niet, als je hem er al op krijgt wordt die band de hoogte in gedrukt omdat hij niet in de breedte op je velg past, zoals ik al zei.
Dan is het resultaat juist averechts, een hele puntige band op een veel te smalle velg (je velg wordt niet wonderbaarlijk breder als je er een brede band op plakt hoor).
Als je het toch wil doen..........veel succes!
 
Dat past niet, als je hem er al op krijgt wordt die band de hoogte in gedrukt omdat hij niet in de breedte op je velg past, zoals ik al zei.
Dan is het resultaat juist averechts, een hele puntige band op een veel te smalle velg (je velg wordt niet wonderbaarlijk breder als je er een brede band op plakt hoor).
Als je het toch wil doen..........veel succes!

Dat klopt.
Maar voor een Marathon ME880 140/70-18 wordt 3.00 als ideale Rim aangeduid. En mijn velg is 3 inch breed. De vraag is of het voor bovenstaande band ook zo geldt....
 
Terug
Bovenaan Onderaan