achterbrug gsxf

psycho2480

MF'er
24 sep 2011
52
0
dessel (belgie)
beste,

Aangezien hier alle kenners zitten van de ombouw zal ik mijn vraagje best hier ff stellen.
ik ga mijn gsx 600f ombouwen naar streetfighter en zou er een breeder achterwiel in willen. met de standaard brug kan ik gaan tot 150 maar ik zou graag een 180 erin hebben. kan ik een achterbrug gebruiken van een gsxr? zonder dat mijn ketting scheef loopt?? of mss iemand een idee voor een andere achterbrug of een oplossing om de ketting terug mooi recht te laten lopen?

mvg Tony
 
Ik denk dat een gsxr 750 achterbrug er wel in te maken is en daar past dan wel weer een 5,5J velg in en daar past een 180 bandje op
Ketting lijn is geen probleem lijkt me want het blok is eigenlijk een 750R blokje wat ze hebben terug getuned
(er staat een R achterbrug te koop op deze site)
 
Gixxer-harry maar ik heb wel een gsxf he dus toch niet hetzelfde blok als een gsxr he. Dat gaat toch niet lukken denk ik met de ketting. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen meten?? Zou graag weten of het allemaal wel past voor ik er 1 koop.
 
TambuGSXF heeft ook geknutseld aan z'n 600f

probber daar eens info te krijgen ;)

Aanwezig.

ik heb idd m'n F verbouwd. Maar ik heb de achterbrug niet vervangen omdat dan ook de veerbevestiging enzo aangepast diende te worden.

Ik heb een 4.5 J velg gemonteerd zonder problemen. 5.5 J heb ik nooit geprobeerd maar moet lukken met de juiste bussen.
Ik weet dat Maikel het ooit gedaan heeft. Hij had wel zijn brug hiervoor een beetje verbreed met een autokrik.

Als je wil kan ik eens kijken wat mogelijk is. Heb de F nog half gedemonteerd in de garage staan.

Dit was hem trouwens:

full
 
Laatst bewerkt:
Van welk bouwjaar is jouw F?

Bouwjaar vanaf 1998 kun je makkelijk een 160 op leggen. Vanaf 1998 kreeg een F een 4,5 brede velg ipv 3,5, maar bleef de as dikte het zelfde.

Zelf heb ik op mijn standaard 2001 en 2003 GSXF750 altijd een Bridgestone BT-010 van 160 breed gehad. Zelf ben ik lid bij de GSXFtoerclub.nl en daar rijd er zelf iemand met een 170 dunlop achterband.

Een "bananen"achterbrug van een R gaat niet passen. De kromme kant komt tegen de beugel van je voorste voetstep aan.
Een belangrijke vraag is waarom je een bredere band op je motor wil, rijgedrag of uiterlijk. Als het gaat om het uiterlijk is 180 zeker mooier.

Je motor is gemaakt op 120 voor en 150 achter, daar is het hele gewicht op afgestemd, de hele eindoverbrenging, alles. Een maatje breder is in principe mogelijk, maar kost je klein beetje grip en levensduur wat je waarschijnlijk niet zal merken. Ga je 3 maten breder dan verander je de hele verhouding dusdanig dat je motor geheel uit balans kan raken. Als je schuin in de bocht zit en je achterband is breder dan zit je achterkant naar buiten/boven, dan waarvoor deze ontworpen is.

Met 120 voor en 150 achter is deze motor bedoeld om 56% van het gewicht tijdens bochten op het achterwiel te dragen. Je verstoort dat ideale gewicht/grip verhouding met een te brede achterband met twee mogelijkheden als gevolg:
- met dezelfde gashand in de bocht zit er meer gewicht op het voorwiel, dat daar niet op is berekend
- geef je meer gas om de nieuwe gewichtsverhouding te bereiken, dan zit er voor deze motor te weinig gewicht op het voorwiel en teveel op het achterwiel.

Voordeel van 160 is dat de sportievere banden voornamelijk gemaakt worden in 160 en breder. Ik wilde op mijn F een bridgestond BT-010 omdat deze ronder/spitser is dan bijvoorbeeld een BT-020 (BT-020 bestaat wel in 150 breed) De stuureigenschap van een BT-010 was voor mij leuker dan mijn vorige een BT-020.
 
Laatst bewerkt:
R rat;
ja het zou voornamelijk voor het uitzicht zijn dat ik het wil doen. Ik vind een 180 veel mooier staan dan de 150 die er nu op ligt. Zou je het zo hard merken ik de bochten denk je? Ik ben niet van plan om op het circuit te gaan rijden he :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een gsxf blok aan de buitenkant het zelfde is als een olie gekoeld gsxr750 blok en dat de kettinglijn dus geen probleem is (ik denk dat er ook een 1100/1200 blok in dat frame past)

En ik denk dat het banden verhaal een mooi verhaal is maar dat het niet helemaal klopt

Ik ben niet lid van een club dus het kan maar zo zijn dat ik het verkeerd denk
 
Laatst bewerkt:
R rat;
ja het zou voornamelijk voor het uitzicht zijn dat ik het wil doen. Ik vind een 180 veel mooier staan dan de 150 die er nu op ligt. Zou je het zo hard merken ik de bochten denk je? Ik ben niet van plan om op het circuit te gaan rijden he :-)

Bwa,

persoonlijk denk ik dat het zo een vaart niet zal lopen.
Ik had op m'n F een iets andere voorband dan normaal en een 170 achter.
Reed zelfs wat fijner moet ik zeggen.
Moet wel zeggen dat ik ook een andere voorvork had en een andere achterveer :)
 
Precies,gewoon er in die zooi. :Y
De peperkte factor is gewoon(mits je de wielen in lijn wilt houden)de inbouwmaat van het frame waar de brug in zit.Die bepaalt hoever je met de ketting naar buiten kan.
En als je 5mm offset gaat naar rechts toe daar merk je met het rijden niks van.
:W
 
R rat;
ja het zou voornamelijk voor het uitzicht zijn dat ik het wil doen. Ik vind een 180 veel mooier staan dan de 150 die er nu op ligt. Zou je het zo hard merken ik de bochten denk je? Ik ben niet van plan om op het circuit te gaan rijden he :-)

Wanneer je niet extrem gaat rijden en dit ook niet nooit met je F hebt gedaan, dan zul je het waarschijnlijk niet merken.

Een 170 gaat zonder aanpassingen op een F achtervelg van na 1998. Een 170 achterband is dan lowbudget. 180 en breder kan natuurlijk ook, maar ik weet niet wat je dan moet aanpassen.

Als je wilde plannen hebt dan staat er op xtremebikez staat een F te koop met een 300 achterband. Misschien verkoopt hij de achterbrug en wiel los.
Ziet er heel bijzonder uit.
21dfz4l.jpg
 
Een GSXR oliegekoeld blok heeft dezelfde kettinglijn dan een GSXF. De voornaamste verschillen aan de buitenkant is tandwielkap op de motorblok en de koppeling zit aan de andere kant
 
Dus een achterbrug van een gsxr (uit welk jaar) zou moeten passen zonder probleem voor de ketting?
mijn gsxf is van 1995 trouwens. En als ik zo een brug aanschaf kan ik dan beter de hele handel erbij nemen zoals velg, remklauw en zo of kan ik die van mijn je gebruiken zonder al te veel las en slijp werk.
 
hallo :W

Ik had in mijn 750F een 1100R achterwiel zitten, met standaard brug.
Ik heb toen de vulbussen zelf gedraaid zodat het er net in paste geloof ik. (lang geleden)

Ik reed toen met zowat alle standaard onderdelen, wel dikkere olie in de voorvork en vulbussen onder de veren om de voorspanning hoger te krijgen.. Banden 120 / 180..
Reed op een gegeven moment de zijstandaad, frame en motorblok aan de grond..

kortom, gewoon doen dat gezemel van hierboven slaat nergens op... :9
 
Laatst bewerkt:
Maikel ; van werk jaar was u gsxf 750? Ik denk niet dat ik een achter band van180 in deze drug krijg zee er zit nu een 150 op en heb al niet zo veel speling meer vooraan in de brug.
 
De mijne was van '93.. was wel een 750 maar dat moet niet uitmaken volgens mij..
Iets meer dan 15mm zou genoeg moeten zijn..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan