achterbrug Honda VT 1100

Daniel 750

Rookie
4 jan 2018
19
0
Mijn vraag: kan een achterbrug van een Honda VT1100 in een VT750C uit 1983?

Het verhaal:
Ik heb een Honda VT750C uit 1983. Daar zit een achterband op van 140 breed. De standaard maat. Omdat ik deze ga verbouwen wil ik er een breder achterwiel in. Maar de cardanaandrijving wil ik behouden. De nieuwere modellen van de 750 hebben een bandbreedte van 170, maar deze hebben een ketting. Ombouwen van cardan naar ketting gaat hem niet worden omdat als ik een tandwiel op de uitgaande as maak, ik in ieder geval heel hard achteruit kan... :) (draait namelijk tegen de klok in)

Ik geloof wel dat een 1100 achterbrug van het bouwjaar 2000-2005 erin past, maar ik vraag mij af of de cardanas dan nog dezelfde hartlijn behoudt en als dat zo is, of het achterwiel dan niet "uit het lood" staat ten opzichte van de middenlijn van de motorfiets.

Wie weet hier een antwoord op? Alvast bedankt!
 
De cardanklok is denk ik niet het probleem. In de originele achterbrug past geen 170 band. En dat is ook niet wenselijk op de velg, want dat is een 3.00. Latere modellen hebben een velgmaat van 3.50 waardoor er een bredere band op kan. De achterbrug moet dus breder zijn. Maar is de aansluitmaat van de achterbrug dan ook breder of lopen de poten gewoon meer naar buiten?
Het makkelijkst is om van beide modellen de achterbruggen op elkaar te leggen, maar daarvoor zou ik dan eerst een 1100 achterbrug moeten aanschaffen. En als ie niet gelijk is zit ik met een extra achterbrug....
 
Ik denk dat de overbrengingsverhouding in de haakse overbrenging bij het achterwiel ook niet exact hetzelfde is.
Zie JanBros zen antwoord.
En de vraag is of het met de maatvoering past.
 
Laatst bewerkt:
@Alfred
Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik zal eens even rondbellen of er ergens eentje in de buurt ligt. Ik heb ook al een verkoper op internet gevraagd naar een aantal maten.

@Boevie
De haakse overbrenging achter is geen probleem. Met een breder achterwiel komt er ook een andere cardan achter op. De aansluiting van de kruiskoppeling op de "cross-shaft" (waar de haakse as zit die op de as uit het blok komt zeg maar) bij het blok levert mogelijk wel problemen op. Hopelijk is een en ander universeel en gaat dat passen. Belangrijkste nu is of de achterbrug past. Als dat past dan lukt de rest ook.
 
De overbrengingsverhouding tussen de 700 750 en de 1100 verschilt hoogstwaarschijnlijk.
Dat hoeft niet perse problemen te geven. Het ligt er ook aan hoe de overbrengingsverhoudingen verschillen bij beide blokken bij de overbrenging bij de uitgaande as.

Het kan allemaal meevallen maar ook tegenvallen. Als het tegenvalt is het soms ook mogelijk om de overbrengingsverhouding weer dichter bij elkaar te brengen door de koppelingskorf van een 1100 over te zetten in het 700 750 blok.
Edit:Ik haal nu even verschillende dingen door elkaar. Geld alleen voor de 700-750.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, veel onderdelen van een VT zijn hetzelfde als een VF. Van de buitenkant dan hè.
Dat zou nog van pas kunnen komen.

Voorbeeld. Op een VF word vaak een haakse overbrengingshuis van een VT gebruikt, omdat deze verchroomd is.
 
Ik snap wat je bedoelt. Moet zeggen dat ik daar nog niet in detail naar heb gekeken, maar mocht de verhouding anders zijn, en negatief uitpakken, dan is dat wel op te lossen door wat onderdelen om te zetten.
 
Ik snap wat je bedoelt. Moet zeggen dat ik daar nog niet in detail naar heb gekeken, maar mocht de verhouding anders zijn, en negatief uitpakken, dan is dat wel op te lossen door wat onderdelen om te zetten.

Daar heb je gelijk in.

Was even een tip van flip. Ik weet ook niet exact hoe het precies zit. Ik heb alleen een werkplaatshandboek van de VFjes. Ik kan niet vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik ben er uit. De achterbrug van een 1100 is ong 3cm breder, dus dat gaat niet passen. Het blijft dus dezelfde achterbrug.
Ben er wel achter gekomen dat er verschillende maten achterwielen zijn voor het jaar 1983. Bij mij zit er een velg breedte in van 3.00. Op internet vind ik ze van 3.50. Dit betekent dat ik met een andere velg een bredere band kan plaatsten. Dus een 160 ipv een 140.
 
Dat klopt.

Een 87-88 heeft met de orginele band een speling van een dikke cm tov de cardanbuis.
Maar er zijn ook misverstanden. bij het ene merk is een band van 160 breed idd 160. Bij een ander merk is een band van 160 in werkelijkheid maar 150.
 
En pas wel een beetje op. Een band die koud net vrijloopt gaat warm aanlopen tegen de cardanbuis.
Meestal is dat geen probleem en slijt het teveel wel van de band af. (dit is meestal een plek op de band waar genoeg rubber zit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan