achterbrug poedercoaten of moffelen ?

achterbrug zwart maken wat zou jij doen ?

  • Gewoon zwart spuiten

    Stemmen: 2 14,3%
  • moffelen indien mogelijk

    Stemmen: 0 0,0%
  • poedercoaten indien mogelijk

    Stemmen: 12 85,7%

  • Totaal aantal stemmers
    14

driver

Desert X & Multistrada 1100 S
18 dec 2003
9.238
321
Ede
Vraagje: ik wil van mijn xjr 1200sp de achterbrug zwart hebben.Wat is er zoal mogelijk ,spuiten uiteraard maar kan moffelen of poedercoaten ook,en zo ja wie weet er adressen .
gr Driver.
 
Gewoon laten poeieren (al heb ik gehoord dat dat de 'nieuwe' benaming van moffelen is maargoed).

Werkt perfect, en kan met alle metalen.
 
yep poederen
ik laat mijn frame en achterbrug ook doen en kan ook tegen steenslag hoor
je kan er met je ring op slaan
 
Gewoon zelf kwasten. Moffelen, poedercoaten, gaat met infraroodwarmte, de verf bakt op het metaal.
Eerst moet de achterbrug helemaal kaal geschuurd of gestraald zijn. Dan moet er een primerlaag op en dan kan er poedercaoting op , electrostatisch of in een dompelbad aangebracht. Dan wordt het metalen deel in een oven gehangen en verhit tot de smelttemp.van de lak die op basis is van 2 komponenten dan tot een laag uithard.
Erg duur voor een onderdeel.
Gr,
Henk
 
Gewoon zelf kwasten. Moffelen, poedercoaten, gaat met infraroodwarmte, de verf bakt op het metaal.
Eerst moet de achterbrug helemaal kaal geschuurd of gestraald zijn. Dan moet er een primerlaag op en dan kan er poedercaoting op , electrostatisch of in een dompelbad aangebracht. Dan wordt het metalen deel in een oven gehangen en verhit tot de smelttemp.van de lak die op basis is van 2 komponenten dan tot een laag uithard.
Erg duur voor een onderdeel.
Gr,
Henk

Dan vrees ik dat de -koffie met melk-kleur van m'n frame geen koffie-zwart wordt...Thanks!
 
Gewoon zelf kwasten.
..knip...
Erg duur voor een onderdeel.
Gr,
Henk


poedercoaten en moffelen is hetzelfde, het geeft een hardere laag dan spuitwerk. Het geeft een mooi resultaat, en is niet echt duur (een velg voor iets van €50,- en en frame plus wat kleine delen moet voor rond de 100 euro kunnen.

Zelf kwasten schiet niet op, je krijgt het nooit mooi strak. Zelf schuren of afbijt oid kan wel, mits je veel tijd hebt. Stralen geeft een mooier resultaat. En waar jij een dag op staat te kl*ten is voor de straler een kwartiertje werk.

Het is een kwestie van (zoals zo vaak) of geld óf tijd investeren.
 
Wat ik altijd begrepen heb is: poedercoaten is niet harder, maar dikker. 2K lak zou beter hechten. Poedercoating is leuk zolang het dicht is. Als er vocht in dringt ontstaat er corrosie en kan de laag afbrokkelen door een mindere hechting. Klopt dat?
 
Ik heb jarenlang met gepoedercoatte frames, wielen, achterbruggen, kroonplaten, carterdeksels, klepdeksels, achterveren, beugels en beugeltjes etc etc. gereden. Na 5 jaar nog steeds als nieuw. Steenslag? No problemo at all. Verwijderen van poedercoaten ? WEL een probleem (stralen of chemisch verwijderen) Sterk, heeel sterk spul. En goedkoop. Waar het uiteindelijk NIET tegen kan is DOT 4 remvloeistof, maar wat kan daar wel tegen ?!? My advice : DOEN.
Oh ja, lagers verwijderen, pasvlakken afplakken en oude boutjes in het schroefdraad draaien.
 
...het geeft een hardere laag dan spuitwerk...
Juist niet dacht ik; een taaiere laag, géén hárdere laag.
Daarom is het ook relatief goed bestand tegen steenslag e.d.; een harde laag springt plaatstelijk kapot.

Uit ervaring kan ik in elk geval vertellen dat als de voorbewerking voor het het moffelen niet goed is gebeurd het één drama is: roesten bij élke las!
 
Juist niet dacht ik; een taaiere laag, géén hárdere laag.
Daarom is het ook relatief goed bestand tegen steenslag e.d.; een harde laag springt plaatstelijk kapot.

Uit ervaring kan ik in elk geval vertellen dat als de voorbewerking voor het het moffelen niet goed is gebeurd het één drama is: roesten bij élke las!

Bij poedercoaten krijg je door het ´afbakken´ een hardere laag. Het nadeel daar is idd wel van dat er a.g.v. een beschadiging eerder stukjes afspringen (als de beschadiging door de laag heen is gegaan). Bij een laklaag zou je dan bijv. een kras krijgen, minder schade dus. Gelukkig kan een laag poedercoat heel wat hebben :)

En voorbewerking, tjs, da´s minstens zo belangrijk als de eindlaag.
 
Hammerite is op siliconenbasis dacht ik. Dus eens met hammerite altijd met hammerite. Andere verf houd dan niet meer.

Vlakken zoals tanks of spatborden zijn moeilijk met de hand te schilderen door de vlakken waar alles op te zien is. Frames en dergelijke zijn zelf goed te doen maar neem er de tijd voor. Je kan er ook een aantal lagen op aan brengen zodat de laklaag redelijk stevig is. Niet te dik (hooguit 4 of 5 lagen) anders wordt de laag té dik en kan gaan barsten.

Gr,
Henk
 
poedercoaten en moffelen is hetzelfde, het geeft een hardere laag dan spuitwerk. Het geeft een mooi resultaat, en is niet echt duur (een velg voor iets van €50,- en en frame plus wat kleine delen moet voor rond de 100 euro kunnen.

Zelf kwasten schiet niet op, je krijgt het nooit mooi strak. Zelf schuren of afbijt oid kan wel, mits je veel tijd hebt. Stralen geeft een mooier resultaat. En waar jij een dag op staat te kl*ten is voor de straler een kwartiertje werk.

Het is een kwestie van (zoals zo vaak) of geld óf tijd investeren.
Aardig wat reacties ,thanks.
komt de vraag : Waar doen we dit ?
ik zit zelf in Gelderland.
gr Driver.
 
Ik weet niet of hammerite op siliconen houd.
Even proberen of hammerite op met siliconen (vervuild) oppervlak geschilderd kan worden.
Zelf ooit hammerite op tenstokken gesmeerd, smeert zeer dik uit. Halve pot verbruikt voor een paar tentstokken.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan