achterbrug scheef?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dr1v3r 7

2 wheels 4 ever!
1 feb 2016
2.808
4.354
ergens in NL
hallo allemaal,

vandaag viel me op dat het achterwiel van de motor, een stuk naar rechts staat. :?
dus niet het wiel scheef in de achterbrug, maar de achterbrug met wiel in z'n geheel.
geen speling op de lagers van de achterbrug o.i.d.
na controle van andere foto's (dankjewel o.a. google) zie je dat het achterwiel er toch helemaal recht onder hoort te zitten...

foto ter illustratie:
full


komt het vaker voor dat een motor niet helemaal symmetrisch is, of duidt dit op een technisch probleem?
motor rijdt perfect, trekt ook niet naar links of rechts, dus het heeft zo te zien geen invloed op het rijgedrag van de machine.

alvast bedankt voor het meedenken/tips

Gr.
Lonewulf
 
Het kan voorkomen dat een achterbrug niet symmetrisch is, de linkerkant staat wat verder naar buiten om plek te geven aan het kettingwiel en de ketting.
Zo had ik dat zelf niet door en lijnde het achterwiel uit door deze in het midden te zetten, de achterband werd binnen 3000km opgevreten. Toen ik dat door had deed ik er 6000km mee.

Hoe heb je je achterwiel gericht?
 
Als je ketting in lijn loopt met je voorkettingwiel moet dat goed zijn,verder zijn afwijkingen niet zo ongewoon als men denkt ,
ik heb tot 3cm afwijkingen gezien,en dat was fabriekstolerantie,was wel bij een motor uit de jaren 80, overigens was dat ook bij een Suzuki,bij moderne motoren zou dat niet meer zo moeten zijn.
 
Foto doet het hier niet.

En enige informatie over welke motor het gaat is ook we handig..
kennelijk ziet de ene MF'er de foto wel, en de andere niet? :?
het gaat hier om een Suzuki GSX250R uit 2017
Hoe heb je uitgesloten dat je subframe krom is?
dat heb ik nog niet uitgesloten.
wel is het zo dat er geen zijwaartse speling op zit (daar waar de achterbrug aan het frame vast zit)
of het frame krom is wil ik nog uit gaan zoeken, maar behalve ketting stellen/smeren, motor olie en natuurlijk het poetsen, heb ik er eigenlijk nog niet aan gesleuteld.
dus dit is wel weer iets nieuws voor me.
anyway, leer ik er ook weer van.

Het lijkt er erg op dat je achterframe niet helemaal recht zit. je ziet dat de kont rechtsom gedraaid is t.o.v. de tank
precies!
eerst dacht ik dat het de kentekenplaat was die scheef zat t.o.v. de motor, maar pas toen ik die lijn erop hield, bleek de achterbrug naar rechts te zitten...
helaas heeft het ding geen middenbok, en heb ik ook niet echt andere dingen om 'm rechtop te zetten met het achterwiel van de grond.

word vervolgd...
 
Jouw getekende lijntje op deze foto is erg verneukeratief. Je bent nu van midden stuur naar midden spatbord gegaan, waardoor je wiel uit het midden lijkt te staan. Teken je nu een lijn vanuit midden stuur naar midden achterband, lijkt je achterspatbord naar links uit het midden te staan.
Kijk ik naar je passagiersvoetsteunen lijkt dat ook te kloppen. De rechter is duidelijk te zien, de linker valt weg achter het spatbord.
Meten is weten.
 
controle of jou motorfiets wielen in een lijn staan doe k met een touwtje en elastiekje
maak daar van een lus en leg deze rondom de wielen en kijk nu naar voorwielen als het stuur recht staat en langs en rechts even veel ruimte tussen touwtje en wiel dan is de Motor oké .
 
hallo allemaal,

vandaag viel me op dat het achterwiel van de motor, een stuk naar rechts staat. :?
dus niet het wiel scheef in de achterbrug, maar de achterbrug met wiel in z'n geheel.
geen speling op de lagers van de achterbrug o.i.d.
na controle van andere foto's (dankjewel o.a. google) zie je dat het achterwiel er toch helemaal recht onder hoort te zitten...

foto ter illustratie:
full


komt het vaker voor dat een motor niet helemaal symmetrisch is, of duidt dit op een technisch probleem?
motor rijdt perfect, trekt ook niet naar links of rechts, dus het heeft zo te zien geen invloed op het rijgedrag van de machine.

alvast bedankt voor het meedenken/tips

Gr.
Lonewulf
Hallo ik denk dat het gezichtsbedrog is omdat de motor niet 100 procent recht staat,al je nu goed kijkt zie je dat het gedeelte onder links van de band smaller is dan het gedeelte boven links van de band
volgens mij als de motor recht staat klopt de lijn
 
Wat @Meneer René al zegt, de foto geeft een vertekend beeld.
Bovendien; teken eens een nieuwe lijn beginnend op exact dezelfde plek bovenaan en trek die eens door over precies het midden van de achterband.
Daaruit zou je net zo gemakkelijk de conclusie kunnen trekken dat het spatbord (en alles wat daar aan vast zit) scheef zit.
 
Wat @Meneer René al zegt, de foto geeft een vertekend beeld.
Bovendien; teken eens een nieuwe lijn beginnend op exact dezelfde plek bovenaan en trek die eens door over precies het midden van de achterband.
Daaruit zou je net zo gemakkelijk de conclusie kunnen trekken dat het spatbord (en alles wat daar aan vast zit) scheef zit.
1596025710941.png


Zoiets?

Dan zit alleen het spatbord / nummerplaat iets scheef.
 
allen dank voor het meedenken.

ik denk dat het gezichtsbedrog is omdat de motor niet 100 procent recht staat,
volgens mij als de motor recht staat klopt de lijn
spijker op de kop geslagen!

ben inmiddels terug van de motorzaak.
onderweg er heen heb ik nog gekeken of ie naar links of rechts afbuigt als ik mn handen van t stuur haal, maar dat bleek niet zo te zijn.
bij de motorzaak alles uitgelegd (nadien ook dit topic laten zien) en hebben ze de achterbrug en wielen 'm d.m.v. laser gecontroleerd.
het blijkt (zowel op de foto als wanneer je erachter staat) gezichtsbedrog te zijn.
het hele zaakje is keurig recht, maar lijkt af te wijken als het licht er zijwaarts op schijnt, en hij op de jiffy staat.
onderste gedeelte van de kentekenplaat houder wijkt ietsje af naar links, wat de illusie compleet maakt...

heb me dus zorgen gemaakt om nop |(
topic mag op slot
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan