achterbrug uitlijnen

-rick-

MF veteraan
8 apr 2010
1.655
5
Amersfoort
hee,

na vooral meekijken in dit deel van het forum ben ik begin winter begonnen aan mijn eerste project. Had een Bandit 600, en heb eind seizoen een Gsxr750 1991 erbij gekocht welke er niet uitzag. Wou hiervan de USD, achterbrug, wielen, blok en remmerij overzetten op mijn bandit. Dus mocht iemand nog een GSXR750 frame met kenteken zoeken, pb maar.
Kwam echter hier op MF een andere achterbrug tegen; een GSXR750 K8 burg :9~

2rm8cp5.jpg


Opgehaald, en ben nu even aan het kijken hoe ik deze in de bandit krijg, en hierbij vraag ik jullie hulp.
Toen ik de bruggen naast elkaar hield was al snel duidelijk dat ze niet hetzelfde zijn kwa symmetrie; niet alleen moet de K8 brug wat smaller gemaakt worden, maar een flink stuk zelfs aan een kant (dikke centimeter), en aan de andere kant niks of hier moet zelfs opgevult worden. Hierdoor loopt hij aan de rechterkant wel erg dicht langs mijn rempomp, maar deze breng ik nog een halve cm naar buiten om ruimte te creëren.
Nou was mijn eerste probleem de lagers, maar ik pers het naaldlager zo diep als mogelijk (de lagers lijken namelijk nog iets dieper te kunnen), haal het maximale van de brug af en het laatste stukje van het frame. Dit leek mij een goede oplossing.
Punt twee is de uitlijning. Op onderstaand meesterwerk heb ik uitgebeeld hoe de achterbrug staat tov het frame als ik de schokbrekermontage goed heb zitten (deze zit altijd precies in het midden toch?).

18deog.jpg


Is het slim om de schokbreker als uitlijnpunt te gebruiken, om dan kleine onnauwkeurigheden bij de achterbrug te herstellen met ringen? Of heeft hier iemand een andere mooie methode om te bepalen hoeveel er per kant af moet?

Alvast bedankt! :Y

MVG Rick
 
vergeet die schokbreker bevestiging en lijn de wielen uit.
 
Als je van je oude achterwiel de maat van buitenkant tandwiel tot buitenkant velg (tegen velg opmeten +halve velgbreedte)dan heb je in principe de hartmaat van af buitenkant voortandwiel. Als je met een reilat of iets rechts dit punt vanaf je voortandwiel naar achter haalt kun je het midden uit meten.
Dit zou ongeveer moeten kloppen maar de praktijk leert dat niet alle motoren even recht sporen.
Ga maar eens een middagje met een waterpas en een rolmaat aan de slag en probeer je motor zo water pas mogelijk te zetten (heel belangrijk dat je secuur meet en stelt)besteed hier echt tijd aan.

Met een beetje inventiviteit en doorzettingsvermogen zal je zien dat het je lukt.
Maar neem niets zomaar als vanzelfsprekend aan immers meten is weten.

Succes
 
Als je van je oude achterwiel de maat van buitenkant tandwiel tot buitenkant velg (tegen velg opmeten +halve velgbreedte)dan heb je in principe de hartmaat van af buitenkant voortandwiel. Als je met een reilat of iets rechts dit punt vanaf je voortandwiel naar achter haalt kun je het midden uit meten.
Dit zou ongeveer moeten kloppen maar de praktijk leert dat niet alle motoren even recht sporen.
Ga maar eens een middagje met een waterpas en een rolmaat aan de slag en probeer je motor zo water pas mogelijk te zetten (heel belangrijk dat je secuur meet en stelt)besteed hier echt tijd aan.

Met een beetje inventiviteit en doorzettingsvermogen zal je zien dat het je lukt.
Maar neem niets zomaar als vanzelfsprekend aan immers meten is weten.

Succes

Beetje hetzelfde idee als ik had met de schokbreker, een vast punt op de motor pakken (in dit geval het voortandwiel) en vanuit daar uitlijnen.
Heb geen goed gevoel bij rechtuit metingen over lange afstand, iets scheef houden of speling op het deel waar je de lat tegenaan houd en je heb achter een flinke afwijking.
Heb ook geen reilat helaas.

iig bedankt voor het meedenken.

vergeet die schokbreker bevestiging en lijn de wielen uit.

En hoe doe jij dit meestal? O-)
 
Zal wel een domme reactie wezen, maar voorvelg is smaller dus gaat niet op toch zo :?

Ideaal leg je er ook 2 (linkd en rechts dus) langs je kale achtervelg. En dan meet je bij het voorwiel links en rechts of de speling/verschil/ruimte hetzelfde is.
 
Nu zie ik het pas, het is `mijn`oude achterbrug!

Succes met inbouwen :W



@jojo buitenzorg......wat is de goede manier volgens jou?
 
Nu zie ik het pas, het is `mijn`oude achterbrug!

Succes met inbouwen :W



@jojo buitenzorg......wat is de goede manier volgens jou?

Op de richtbank, op de as van de achtervork pakken en dan meten in zowel het horizontale als vertikale vlak. Maar ja....dan moet je die wel hebben en opspannen en meten alleen is(was...hij doet t niet meer) al iets van EUR 300 excl BTW. Ik had m ook gemeten, met een rij aan weerszijden en leek recht....Totdat het ding in de richtbank stond. Wel recht achterelkaar op de weg....alleen stond het balhoofd scheef...die is rechtgedrukt en moest het achterwiel nog uitgebust worden in de achtervork. Ging om een volledig omgebouwde Laverda RGS 1000: voorvork, wielen, achtervork, niks was origineel. Bij toeval stond de boel dus wel achter elkaar maar in het verticale vlak mankeerde er nogal wat aan. Ding trok ook naar rechts voor die tijd
 
Je frame (en originele adhterbrug) zijn sowieso asymetrisch, bij de originele gsxr750 1991 achterbrug moet er aan de ene kant 3mm af en de andere kant ~11mm... Wellicht begin je daarmee om het symetrisch te krijgen, dan kun je daarna kijken hoe je de brug, en belangrijker, je achterwiel uitgeijnt krijgt, en je kettingwiel exact in lijn
 
je kunt het ook zo doen:

1. Leg twee rechte latten aan beide kanten over de zijkant van het achterwiel en langs de spil van de achterbrug. Meet aan beide kanten het verschil op. Je weet nu of je achterbrug symmetrisch is.

2. indien beide bruggen (oude en nieuwe) symmetrisch zijn kun je de nieuwe achterbrug in het midden van het frame plaatsen en ruimte tussen spil en frame met met twee bussen van gelijke dikte uitvullen.

3. indien de nieuwe brug niet symmetrisch is neem je de grootste van de twee afstanden (tussen de latten en de spil) en die deel je door twee (A) Meet nu de ruimte tussen het frame, trek de breedte van de spil daar van af (B) Als je A en B vergelijkt weet je ook meteen hoever je je bruk naar links of naar rechts moet verschuiven .
 
Laatst bewerkt:
Ligt het nou aan mij of klopt het op de foto van Red Nitro niet?

Hij staat nu aan de rechterkant wel in lijn, maar is de achtervelg niet breder dan de voorvelg?
 
Je meet het verschil aan beide kanten op, zodra dat gelijk is staat het hart van het achterwiel gelijk aan het hart van het voorwiel
 
Je meet het verschil aan beide kanten op, zodra dat gelijk is staat het hart van het achterwiel gelijk aan het hart van het voorwiel

Je wielen staan op deze manier zeker in lijn.
Het enige wat je dan niet weet is of je dan met je achterwiel exact in het midden van je frame zit..............
dit zal je toch vanuit je frame moeten gaan meten

Ja toch,niet dan?

:Y :N
 
Jojo B heeft een goed punt. Maar zoals Red Nitro het gedaan heeft, lijkt me dat toch goed. Als er aan het frame of de voorvork iets krom is dan zal daardoor het voorwiel scheef gaan staan. Vanwege het steunen op de velgranden in plaats van op een band. In dat geval krijg je volgens mij nooit de wielen in lijn.

Tenzij het frame perfect recht naar achteren is gevouwen, ja dan.. maar dat moet toch ook te zien zijn aan het materiaal rond het balhoofd. En het is eventueel na te gaan (wielbasis etc).
 
Jojo B heeft een goed punt. Maar zoals Red Nitro het gedaan heeft, lijkt me dat toch goed. Als er aan het frame of de voorvork iets krom is dan zal daardoor het voorwiel scheef gaan staan. Vanwege het steunen op de velgranden in plaats van op een band. In dat geval krijg je volgens mij nooit de wielen in lijn.

Tenzij het frame perfect recht naar achteren is gevouwen, ja dan.. maar dat moet toch ook te zien zijn aan het materiaal rond het balhoofd. En het is eventueel na te gaan (wielbasis etc).


Dan moet je wel heel zeker zijn van je recht staan voorwiel / stuurstand :') , anders kan je achterwiel ook centimeters ergens anders uitkomen , zowel links als rechts.
 
Dan moet je wel heel zeker zijn van je recht staan voorwiel / stuurstand :') , anders kan je achterwiel ook centimeters ergens anders uitkomen , zowel links als rechts.

Volgens mij is het niet mogelijk dat het voorwiel scheef staat, het achterwiel aan de grond en dat dan alle vier de velgranden nog de grond raken.

Leg je dan nog de reien er langs, dan denk ik niet dat scheefstand onopgemerkt blijft.

Als je dan nog twijfels hebt kun je altijd nog de hele rambam uit elkaar trekken en met alleen het frame aan de slag gaan. Bijvoorbeeld frame laten hangen aan een stuurpen die waterpas hangt. Dan kijken of de achterbrugas ook waterpas is Even los van een eventueel gewichtsverschil tussen links en rechts van het frame.

Het volgende "probleem" is de vraag hoe nauwkeurig het moet. Want fabrieksaf is het vaak ook niet op de mm nauwkeurig. Bij vrij recente machines schijnt dat zo tussen de halve en hele cm te zitten..?!
 
Ligt het nou aan mij of klopt het op de foto van Red Nitro niet?

Hij staat nu aan de rechterkant wel in lijn, maar is de achtervelg niet breder dan de voorvelg?

En daarbij meet je dan ook nog (als je de rei wat hoger plaatst) eventueel de ruimte tussen de rei en de voorste velg op het achterste punt en het voorste punt van de voorvelg, dan weet je meteen wanneer je stuur rechtuit staat....
 
Het komt bij nieuwe ophangpunten bouwen aan een frame , er nog meer op aan om
van uit hartlijn balhoofd te werken vanzelf .

Maar ook bij uitshimmen of verbussen achterbrug , zou ik dit zelf gebruiken .

Omdat je achter eigenlijk nog geen vast referentie kader hebt .




(In de schets is natuurlijk de scheefstand extra dik aangezet, om het even duidelijk aan te geven)

full


Het is natuurlijk zo , hoe dichter je het achterwiel bij opstellen al in de midden hebt staan ,
des te minder de afwijking voor zal zijn in de stuurstand .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan