achterbrug zit vast, van cb360

riemer k.

MF'er
10 mei 2006
94
0
sint nicolaasga
hallo

tijdens het uit elkaar halen van men cb360 ging alles goed, tot op de aller laatste bout na. tot zover niks kapot, dolgedraait of wat dan ook.

de as van de achterbrug zit muur en de muur vast, ook de achterbrug wil amper bewegen. beweegt hij wel, dan knarst en knalt er vanalles.
tijdens een enorme krachts uitspatting is helaas de kop van de as afgeknapt. en nu zit de as nogsteeds muurvast.
het frame past niet onder de pers bank, dus dat wil ook niet, weet iemand hoe ik hem los kan krijgen?

alvast bedankt.
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn XS, uiteindelijk de brug maar afgeschreven en doorgeslepen.
Als de as over de gehele lengte in de binnenste bus zit vastgerot heb je gewoon een groot probleem.
 
doorslijpen lijkt mij ook de enige oplossing, maar ik wil mijn achterbrug niet kwijt.
nu had ik het idee om hem op de plaats waar de pijlen staan door te slijpen.
aan het uiteinde van die bredere ringen.
dus precies door die ring heen. blijft dan mijn frame + achterbrug heel?

 
doorslijpen lijkt mij ook de enige oplossing, maar ik wil mijn achterbrug niet kwijt.
nu had ik het idee om hem op de plaats waar de pijlen staan door te slijpen.
aan het uiteinde van die bredere ringen.
dus precies door die ring heen. blijft dan mijn frame + achterbrug heel?

(Afbeelding)
heb je al geprobeerd om hem warm te stoken met een brander?
en daarna veel kruipolie
 
inderdaad heetsteken en olie en nachtje laten weken of een paar. vetnippel er uitdraaien, daar kun je ook mooi kruipolie inspuiten.

Je kunt natuurlijk ook een twee of driearmige poelietrekker lenen, nadat ie paar nachtjes heeft kunnen weken.
 
Geen vetnippel? geen wonder dat ie vast zit. 2 mogelijkheden, of op de bout van de achterbrug, maar dat zal wel niet. of op de achterbrug, meestal aan de bovenzijde, maar kan ook aan de onderkant zitten.
 
WD40 is prima kruipolie, zeker bij roest :Y

Je kan de as er toch gewoon doorheen slaan, of zie ik het te simpel? Desnoods met een moker, maar dan zal ie wel los moeten komen... Ondersteun je frame goed in de buurt van de as, zet een ('verleng')hulpstukje op de as en meppen maar...
 
Lijkt me een CB250/350/360 kwaal, precies het zelfde verhaal bij mijne toen. K heb hem doorgeslepen, en een cb400 brug erin gezet. Kostte me 30E. :)
 
Sjaap lijkt mij net geen 250/350 kwaal maar eerder 360 kwaal. Als je 1 keer per jaar die vetnippels inspuit met vet is er niks aan de hand.

PS een 400 achterbrug is slapper dan 250/350. Maar ik vermoed dat je het hebt over de 360 en deze heeft een heel ander achterbrug/frame constrcutie als die van de 250/350.
 
Boor er vast een gat in waar je vetnippel zou komen en spuit die handel vol met kruip olie .
Laten staan en idd warmstoken

suc6
 
in mijn prille begin als brikker (alweer ruim 11 jaar gelee :+ ), was er mij geen motor-forum bekend of een mijn bekende brikkenonderdelen leverancier :( , en de baas was minder maakelijk als de huidige :+

dus toen ouderwets met een 5 kilo hamertje de as uit de brug kunnen krijgen (bloed zweet en tranen), de aanhouder wint :)
 
moker werkte ook niet, zelfs niet toen men pa er op sloeg.

draaien wou ook niet, daardoor is dekop van de as afgebroken.

een vetnippel zit er niet op.
waarschijnlijk al anders opgelost.
lang verhaal, dit frame had ik als vervangend frame voor men 1e frame, omdat mij bij de rdw verteld werd dat ik daar geen papieren bij kon krijgen.
ik vandaag via via erachter gekomen hoe dat wel kan, dus rdw bellen, zo en zo, bla bla, oooooww, op die manier, ja dat is idd gemakkelijk, dit en dat moet u doen, en binnen 2 weken heeft u uw papieren.
stelletje misbaksels daar.
nu kan ik men eigen frame gewoon gebruiken, gecoat en wel alles perfect.

ideaal.
vandaag of morgen gaat de rest weer op marktplaats, een complete cb360 in onderdelen. voor onderdelen.
 
Probeer het eens met een druk pers. Je weet wel, die dingen, waar ze ook rubbers in en uit persen. Elke (auto) garage heeft er wel een.
 
Sjaap lijkt mij net geen 250/350 kwaal maar eerder 360 kwaal. Als je 1 keer per jaar die vetnippels inspuit met vet is er niks aan de hand.

PS een 400 achterbrug is slapper dan 250/350. Maar ik vermoed dat je het hebt over de 360 en deze heeft een heel ander achterbrug/frame constrcutie als die van de 250/350.

Hmm, toch was het een CB250 :P En de brug was echt precies het zelfde als de CB400, vergelijkings materiaal stond er naast. Alleen dan zonder vetnippel :)

Maar er staat dus nu een frame tekoop met een vaste achterbrug...Misschien dat de nieuwe eigenaar verder gaat met dit topic..? Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan