achterkant gsxr k6 hoger zetten

raymondgti

Rookie
23 mrt 2007
18
0
arnhem
Hallo

Kan ik de achterkant van mijn gsxr hoger krijgen en op wat voor verantwoorde manier kan dat?

b.v.d
 
Laatst bewerkt:
Als je je achterkant omhoog zet, word de hoek van je balhoofd ten opzichte van de grond wel anders. Dat kan effect hebben op hoe de motor stuurt.

Voorkant omlaag heeft meeste effect op insturen
Achterkant omhoog heeft meeste effect tijden uitaccelereren
doordat de achterkant relatief gezien ook hoger komt te staan door het verlagen van de voorkant heeft het in mindere mate ook effect op uitaccelereren. Andersom ook, verhogen achterkant zet voorkant relatief lager..
Er zijn grenzen.. instabiliteit en verlies van grip vertellen je dat je te ver bent gegaan :+
 
Tank omhoog
Veerpootbevestiging losmaken
Achterwiel omlaag en pen uit het gat
Ringetjes eronder leggen
Boel weer laten zakken en vastmaken
Klaar is klara

De ringen kun je online overal en nog ergens vinden
Wphb is ook handig


klopt, kan je een spacer tussen leggen van max 12mm als ik het goed heb.
wel de spacer tussen de beugel en het frame leggen. niet tussen frame en moer. _O-

7 mm maakt al een heel verschil :Y
 
oke oke :P

het veranderen van de voor- of achterkant heeft invloed op het stuurgedrag. beiden hebben invloed op de balhoofdhoek en naloop (snelheid van insturen en stabiliteit), maar ook op de hoek van de achterbrug (squad gedrag).

voorkant omlaag heeft zeg factor 5 invloed op balhoofd en naloop, en factor 1 op de hoek van de achterbrug. vice versa heeft het verhogen van de achterbrug factor 5 invloed op de achterbrughoek en factor 1 op balhoofd, etc. (in de praktijk verschilt dit natuurlijk per motor. just a rule of thumb)

je past de hoogtes aan op je eigen rijstijl (of smaak :+).

als je een luie stuurman bent en je bochten vloeiend (en een beetje aan de vroege kant) instuurt, zul je initieel baat hebben bij het verhogen van de achterkant. dit omdat je waarschijnlijk wijd uitkomt en bij het uitaccelereren moeite moet doen om de motor op jouw lijn te houden.
doordat de achterkant hoger staat is de hoek van de achterbrug groter en heb je meer anti-squad (anti-induik). dwz dat de vering meer bestand is tegen het inveren door de krachten in de bocht. de vering blijft daardoor beter werken en voorkomt dat al het gewicht naar achteren verplaatst en de voorkant te weinig lijn kan houden. in dat geval gaat de motor wijd lopen.

andersom zal iemand die laat en hard instuurt graag de voorkant willen verlagen. dan stuurt de motor makkelijker in, en kost het allemaal nog minder moeite. omdat een dergelijke rijder al laat instuurt zal hij minder moeite hebben om de motor bij het uitkomen van de bocht op lijn te houden dus maakt hij zich niet druk om de achterkant.
het verlagen van de voorkant maakt de balhoofdhoek en naloop kleiner waardoor de motor makkelijk instuurt (en ook iets instabieler wordt op snelheid). de kleinere balhoofdhoek zorgt ervoor dat er minder kracht nodig is waardoor je wat overhoudt om later nog hard in te kunnen sturen. de naloop heeft effect op het slingeren van de motor als het hard gaat. me een kleinere naloop is de motor ook gevoeliger voor tankslappers.


er zijn uiteraard grenzen..
ik hoor tot de eerste categorie en ben begonnen met het ophogen van de achterkant. beviel prima en kreeg steeds meer vertrouwen en dus ook snelheid. je moet dan automatisch harder in gaan sturen en je moet fijner omgaan met je gas mid-corner. vooral mid-corner had ik het gevoel dat als ik ook maar een beetje van het gas af de (achterkant) motor meteen naar buiten wilde. het voelde niet lekker. ik heb de achterkant toen wat lager gezet en ben gaan focussen op "beter" insturen (lees: later). ik zit nu op 2mm hoger aan de achterkant en dat is mijn optimum

de 2e categorie zal gaan merken dat de voorkant makkelijker gaat glijden. mid-corner geeft dat een vaag gevoel dat je gaat low-siden. ook heeft een dergelijke rijder meer last wat het slaan/pendelen van het stuur, wat met een goede stuurdemper weer weg te werken is.

"kortom" .. je moet voor jezelf een beetje experimenteren. nagaan wat voor rijder je bent. waar je zwakke punten liggen en kijken of het nut heeft die weg te werken. veel zit hem echter in de lijnen die je rijd. mogelijk moet je eerst focussen om de juiste lijnen te rijden voordat je gaat sleutelen aan geometrie....

en nog een kleine toevoeging..
het komt er op neer dat als je lijnen beter worden, je makkelijker op het gas kan gaan zonder dat de motor ergens heengaat waar jij niet wilt. eerder op het gas = meer snelheid, dus lagere rondetijden.. aanpassen van de geometrie kan je hierbij (mogelijk) helpen. voor de rest moet het uit die rechterpols en die puist op je nek komen
 
Laatst bewerkt:
kijk, das een duidelijk verhaal, ik heb het oevrigens precies andersom gedaan, eerst voor 1,5 cm naar beneden, daarna de achterkant 4 cm omhoog, op zich wel lekker, maar op de openbare weg en langzame krappe rotondes is het weer wat minder prettig.
 
Waarom zou je de achterkant omhoog gaan zetten. Ik heb een GSXR750K6 die overwegend sportief wordt bereden. Ik kan niet zeggen dat het nu een beroerd sturende fiets is, in tegendeel. Als je de vering goed afstelt dan stuurt hij als een scheermes. Ik vraag me af of het omhoog brengen van de achterzijde zoveel extra's zal brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan