achterkant motor ophogen

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.215
46
Ik wil graag de achterkant van mijn Yamaha YZF 750 verder ophogen. Ik heb hem nu iets opgehoogd door twee carosserieringen boven de veer te zetten (op het plaatje zie je dat de veer vast zit in een 'vork', die vork wordt onder het zadel in het frame geschroefd. Door daar wat ringen tussen te doen verleng je als het waren de veer-uinit en hoog je de achterkant op. Ik heb er nu 2 ringen tussen zitten, maar ik zou de achterkant het liefst nog wat verder ophogen. Hoever zou ik veilig kunnen gaan? (qua materiaalsterkte).

Probleem is dat ik net te weinig speling heb tussen mijn wiel en mijn (nieuwe) uitlaat als ik mijn meisje achterop heb (of véél te had over een drempel heen zou rossen).

De twee ringen die er nu opzitten zijn samen net geen 0,5 cm dik. Als ik er nog 1 bij zet is het gedeelte waar geen schroefdraad zit net 'bezet' de vierde zou eventueel half op het schroefdraad komen.

Op dit moment is de voorvering ongeveer een centimeter doorgestoken, dus het verschil in geometrie kan ik (grotendeels?) ongedaan maken door die terug te zetten, mocht dat nodig zijn.

kmkx9sguoah9qza6m7y2igpz7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag de achterkant van mijn Yamaha YZF 750 verder ophogen. Ik heb hem nu iets opgehoogd door twee carosserieringen boven de veer te zetten (op het plaatje zie je dat de veer vast zit in een 'vork', die vork wordt onder het zadel in het frame geschroefd. Door daar wat ringen tussen te doen verleng je als het waren de veer-uinit en hoog je de achterkant op. Ik heb er nu 2 ringen tussen zitten, maar ik zou de achterkant het liefst nog wat verder ophogen. Hoever zou ik veilig kunnen gaan? (qua materiaalsterkte).

Probleem is dat ik net te weinig speling heb tussen mijn wiel en mijn (nieuwe) uitlaat als ik mijn meisje achterop heb (of véél te had over een drempel heen zou rossen).

De twee ringen die er nu opzitten zijn samen net geen 0,5 cm dik. Als ik er nog 1 bij zet is het gedeelte waar geen schroefdraad zit net 'bezet' de vierde zou eventueel half op het schroefdraad komen.

Op dit moment is de voorvering ongeveer een centimeter doorgestoken, dus het verschil in geometrie kan ik (grotendeels?) ongedaan maken door die terug te zetten, mocht dat nodig zijn.

[afbeelding]

Dus als ik het goed begrijp heb je bovenaan de demper, dus dat stukje schroefdraad een sluitring geplaatst. Gevoelsmatig zeg ik dat je daar niet teveel tussen moet doen. Heb je je preload al bijna op max?


Ik heb mijn Ace ook opgehoogd om hem beter te laten sturen. Werkt prima, en nog steeds zeer stabiel rechtuit. (je YZF is heeft veel overeenkomsten met mijn YZF)

Hiervoor heeft o.a. LSL kortere "hevels", hierdoor hoog je hem achter ca 5cm op. je vering blijft gelijk, en je krijgt geen grotere momenten op die bout, daarboven, zoals je nu wel een heel klein beetje krijgt.
 
[afbeelding]

zien er zo uit, (maar dan blank staal bij die van mij :+ )

zijn ook gemakkelijk zelf te maken!


Tja, ik heb net zelf een hele seatpipe gebouwd, maar dit vind ik dan weer eng om zelf te maken.... Als je ze betseld zijn ze meestal tussen de 60 en 80 euro voor 2 stalen plaatjes :r

En die ringen heb ik al liggen en zijn maar een paar cent. Op zich een goede methode om op te hogen, ik weet alleen niet hoever je ermee kan gaan.
 
@xxtreme, die 5 cm dat je je yzf hebt opgehoogd, hoeveel mm korter zijn die 'dogbones' of hevels geworden dan tov standaard?

ik heb ze destijds opgemeten.... maar kweet het niet meer.... 1,5 cm ofzo. ik meet het binnenkort op, en post het hier dan wel ff!

(btw, dogbones, zo heten ze geloof ik ook.... kwas de naam ff kwijt...... )

Tja, ik heb net zelf een hele seatpipe gebouwd, maar dit vind ik dan weer eng om zelf te maken.... Als je ze betseld zijn ze meestal tussen de 60 en 80 euro voor 2 stalen plaatjes :r

En die ringen heb ik al liggen en zijn maar een paar cent. Op zich een goede methode om op te hogen, ik weet alleen niet hoever je ermee kan gaan.

Ik heb ze via marktplaats gekocht. officiële LSL voor 25 euro, nieuw!

Maar als je een seatpipe kan bouwen, dan moet dit ook lukken!!! :Y
 
"Vroegah" heb ik mijn YZF op dezelfde manier opgehoogd. Dus een dikke (RVS) ring van 12mm er tussen gezet. Motor rijdt nu nog steeds rond met die ring en zelf heb ik ook nooit klachten gehad.
 
Ik heb hem inmiddels opgehoogd metr bijna een centimeter aan ringen (4 ringen). Kijken of dat genoeg is, anders ga ik toch maar dogbones maken.


Enne, mijn meisje is keurig volslank :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan