Achterlicht kapot

AE86

MF veteraan
20 jan 2005
1.432
0
Helmond
Gisteren kwam ik tot de conclusie dat m'n achterlicht kapot is. Het remlicht doet het wel, maar m'n normale verlichting doet het niet.

Ik heb al een nieuw lampje geplaatst, maar ook die werkt niet (zelfde verhaal).
De bekabeling onder het zadel is in ieder geval nog goed, daarvoor (onder de tank etc) weet ik niet zeker.

Hoe kan ik het beste de oorzaak vinden? En wat kan allemaal de oorzaak zijn?
 
HEE! Grappig (of niet), ik heb exact 't zelfde probleem met mijn Freewind (sinds een week ongeveer). Geen idee wat er mis is, maar hij krijgt volgende week een grote beurt, dus ik laat 't de garage oplossen. Zal je op de hoogte houden van wat er mis was.
 
Laatst bewerkt:
Kabelbreuk, en die moet je zoeken. Volg de draad met een spanningsmeter, totdat je op de plek komt waar het misgaat.

Dat gaat ongetwijfeld een stekker zijn, of een plek waar de kabelboom een bocht maakt, of waar bewegende delen in de buurt zitten (stuur/koplamp)
 
Is het een duplo-lampje 21/5, zoëen met 2 plus-kernen en bajonetbus?

Eerst van alles goed in de fitting kijken of de boel niet geoxideerd is door ingedrongen vocht.

Verder "lukt" het tamelijk vaak om zo'n lampje in verkeerde stand in de fitting te wurmen, waarna 1 (de verkeerde voor die toepassing) van de 2 gloeidraden meestal werkt .... even heel goed kijken naar het geringe hoogteverschil in de slotnokjes van de bajonetbus.
 
Is het een duplo-lampje 21/5, zoëen met 2 plus-kernen en bajonetbus?

Eerst van alles goed in de fitting kijken of de boel niet geoxideerd is door ingedrongen vocht.

Verder "lukt" het tamelijk vaak om zo'n lampje in verkeerde stand in de fitting te wurmen, waarna 1 (de verkeerde voor die toepassing) van de 2 gloeidraden meestal werkt .... even heel goed kijken naar het geringe hoogteverschil in de slotnokjes van de bajonetbus.

Bij mij werkte het lampje gewoon, en is hij er ineens mee opgehouden. Testen met een ander lampje gaf 'tzelfde probleem. Kan me ook niet voorstellen dat het in de fitting zit, die is kurkdroog, en het remlicht doet 't perfect.

Een kabelbreuk lijkt mij ook het meest waarschijnlijke scenario. Maar ik heb geen zin om op straat m'n hele kabelboom uit te graven :)
 
Bij mij werkte het lampje gewoon, en is hij er ineens mee opgehouden. Testen met een ander lampje gaf 'tzelfde probleem. Kan me ook niet voorstellen dat het in de fitting zit, die is kurkdroog, en het remlicht doet 't perfect.

Een kabelbreuk lijkt mij ook het meest waarschijnlijke scenario. Maar ik heb geen zin om op straat m'n hele kabelboom uit te graven :)
Checken gaat misschien vlugger dan mijn verhaal schrijven (en lezen) maar vooruit:

Ik had op een bromfietsje (Honda Scoopy) zo'n achterlicht 21/5 waarvan 1 gloeidraadje het begaf .... nieuw pitje er in en ja hoor, alleen remlicht maar als je goed keek, veel zwakker dan vroeger. Lampje er uit, goed naar de nokjes op de fitting gekeken en correct ingezet, alles o.k..

Het ZOU dus kunnen.
 
Als het geen duplolampje is...
De contactveer of bij een duplolamp de contactveren onderin de fitting kunnen ook een beetje slap zijn geworden.
Afhankelijk van het mateiaal, kunnen ze verslappen door warmte, en ze kunnen warm worden als het lampje brandt.
Even het contact afzetten, en de contactveertjes met een klein tangetje of wat dan ook een beetje omhoog halen, soms helpt dat.
Verder, de spanningsmeter. Als het een enkel lampje is, moet er spanning op de veer onderin staan als het licht moet branden. Spanning? Dan misschien veer slap. geen spanning? kabel stuk, zekering en zo verder.
Bij een duplolamp is dat net zo, al is dan 1 van de veren voor het remlicht, en zal dus alleen spanning voeren als je aan de rem trekt of op het pedaal trapt.
Nu ja, kun je testen.
En als je geen spanningmeter hebt
neem een 5 Watt lampje, soldeer daar twee draden aan, een aan de huls en een aan het contactpunt op het voetje.... die draad aan de huls, zet daar een krodilklemmetje aan, die andere, soldeer daar een stift aan, spijker of zo....
Och man, koop liever een universeel meter, 10 euro of zo, regelmatig bij de Aldi, vaak bij de bouwmarkt of nog liever de plaatselijke electronicazaak, die mensen kunnen je dan bovendien uitleggen hoe het werkt!
 
Bedankt voor de antwoorden, het is inderdaad zo'n duplo lampje. Ik heb het gecontroleerd maar hij zit er gewoon goed in.
Er komt in ieder geval geen spanning op de fitting te staan, met rem ingedrukt wel. Dus dan heb ik alweer iets uitgesloten. Ik zal vanmiddag verder zoeken, nu eerst werken :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan