Achterlicht rem licht werkt niet meer

Thorax

MF'er
20 jul 2017
33
0
Breda
Hi guys

Tijdens het maken van een nieuwe mount voor mijn kentekenplaat, heb ik mijn achterlicht eraf moeten halen. (vulcan 800 classic uit 97) Nu heb ik hem weer in elkaar gezet...alleen doet mijn achterlicht het niet meer..remlicht ook niet . Het ligt niet aan het lampje (rechtstreek op de polen van de accu werkt gewoon).. Maar het lijkt erop dat er geen stroom meer staat op de kabeltjes die uit de kabelboom komen. Ik heb ze doorgemeten met een multimeter en er staat niets op volgens mij...

Waar kan dit aan liggen, en is er eventueel een alternatieve oplossing om het toch aan te sluiten? Ik zie een aantal andere kabeltjes uit de kabelboom, die nog ongebruikt zijn.. kan ik die niet gebruiken? (hoewel ik niet weet welke dan voor het remlicht is, aangezien dat alleen aangaat als je remt)

Ik heb trouwens laatst een usb lader geinstalleerd...en deze in de koplamp aangesloten, als vertakking van het stadslicht.. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben? Volgens mij heb ik daar een draadje verwisseld..

hoor het graag van jullie...
 
Ik zie een heleboel onduidelijkheden en twijfel, je denkt dat je niets meet? je denkt dat je kabeltjes verwisseld hebt? Deed je remlicht het nog na het installeren van de USB lader? Doet je koplamp het nog?

Ga dat eerst eens na en corrigeer eventuele fouten.
Spanning er af gehaald toen je ging klungelen (ja klungelen, over het algemeen niets mis mee maar je mist hier duidelijk de basiskennis). Lees je eens in en verdiep je eens in het elektrische schema.

Je hoeft echt geen elektronicus te zijn om een beetje fatsoenlijk aan de elektra van je motorfiets te sleutelen. Je kan dan prima een USB lader aansluiten en een simpele storing zoeken.

Pak eens een (AA) batterij en begin eens met je multimeter.

Mijn gok is ook zekering, niet de spanning er af gehaald en sluiting gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Jullie mogen het best klungelen noemen hoor haha.. dat was het ook. Ik probeer dit een beetje te leren allemaal, dus soms gaat er wel wat fout ja..

Ik denk dat ik inderdaad sluiting heb gemaakt.. Is er een manier om te testen of er een zekering kapot is? Want ik zie dat ik eerst heel de accu eruit moet halen voor ik bij de zekeringen kan..

En is er heel misschien iemand die mij kan aangeven welke zekering het is? Ik heb hier de service manual..maar ik zie zoveel schemas heb geen idee welke het is....

Dropbox - Link not found

Ik ben niet beroerd moeite te doen hiervoor hoor, maar ik mis idd de basiskennis hiervoor dus alle hulp is welkom..

Anyway, thanks weer!
 
Accu er uit halen en bekijken.
Leren en lui zijn gaan niet samen ;)

Multimeter op weerstand (ohm) zetten en de zekering doormeten.
1 = stuk 0 = goed.

Zelfde effect als dat je de 2 meetpennen tegen elkaar aan houdt.
Welke zekering staat vaak al in het zekeringenkastje, maar kleine moeite om ze desnoods allemaal even te bekijken.
 
Ok maar voor de toekomst.. als ik met electriciteit in de weer ga.. hoe kan ik het beste de spanning er af halen dan?

Gewoon contact niet aan zetten?

Idd. Als je contact uit staat brand je licht ook niet. En dan kan je dus ook niet per ongeluk kortsluiting maken. Als je de zekeringen er één voor één uit haalt dan kan je meestal wel zien welke er stuk is.
 
Of de minpool van de accu losnemen.

+1
Zolang je niet weet wat je doet, accu los.

Er zitten draden bij waar continu spanning op staat.

Spanning is trouwens volt en stroom is ampere.
Je hebt met 12v te maken en afhankelijk van de accu met plm. 10A. Maar als je kortsluiting maakt gaan er veel hogere stromen lopen en fikt je (5A, 10A, 20A etc.) zekering gewoon door.

Die 5A zekering zegt dan niets want je kan wel 200A aan stroom laten lopen met kortsluiting, genoeg om de plastic mantel om de draden heen te smelten.
 
Heel erg bedankt jongens, weer wat geleerd.
Ik ben er trouwens achter wat er was.. er was inderdaad een zekering gesprongen.. voortaan ga ik hier voorzichtiger mee om.

Het is nu opgelost in ieder geval...
 
Heel erg bedankt jongens, weer wat geleerd.
Ik ben er trouwens achter wat er was.. er was inderdaad een zekering gesprongen.. voortaan ga ik hier voorzichtiger mee om.

Het is nu opgelost in ieder geval...

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn. Maar we weten ook dat een draadje of stekkertje gemakkelijk zomaar tegen bijv frame aan tikt. En daar zijn die zekeringen dus voor :t

Contact uit, ev - van accu lossen, monteren, controleren en prik er weer op. Dan loop je t minste risico.
 
Terug
Bovenaan Onderaan