achterlicht weigert kinda..

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Goed..ik ben lui, want ik kan best zelf de oorzaak achterhalen, maar dit soort topics zijn altijd wel handig omdat er vaak niet-voordehandliggende oorzaken naarboven kunnen komen waar ik zelf weer niet aan denk.

Er werd een opmerking gemaakt dat mijn achterlicht het niet deed/knipperde.

Vandaag maar even gekeken ...achterlicht brandde zwakjes, evenals het remlicht en viel inderdaad soms uit.
Toevallig lag het zadel eraf, dus maar even de acculader aan mn contactjes gehangen onder het zadel, en ja hoor...het lampje is nog perfect (thankgod, als die acerbisledjes zo snel naar de herrie gaan wordt ik weer een beetje minder potent).

Oorzaak zit dus ergens anders, ook niet in de stekkertjes denk ik, maar mag ik niet uitsluiten (stekkers zijn losgeweest, dus als er oxidatie opzat is het wel een soort weg).

Wat kan het dan nog zijn: Spoelen, bedrading, gelijkrichter.

Ik kan nog steeds geen mooi draadschema van XR vinden met gelijk- én wisselstroom... volgens mij loopt het achterlicht en de toeter op gelijkstroom en mijn toeter doet het ook maar sporadisch.

Als het de spoelen zouden zijn zou het lampje het niet soms wel en soms niet of zwak doen...dan zou ie het denk ik gewoon niet doen (iemand ervaring mee?)

Zelfde met de gelijkrichter, dus een los contactje (mij lijkt massa omdat beide lampjes het slecht doen...gewoon en remlicht)...

Prrr...kut elecs... dat is echt het enige waar ik echt een schijthekel aan heb op de motor.

Denk dat ik morgen de koplamp er maar eens af ga roppen om te kijken hoe de contactjes daar zitten (hmm misschien kortsluiting vlak na de gelijkrichter).

hoop niet dat mn gelijkrichter naar de klote is, die zijn fucking duur.
Zelfde met spoelen (heb ik btw nog liggen) maar als die kapot zijn had ik toch gelijk met mn oliekoeler... olie kan de hitte wel aan, maar de spoelen niet.

anyway...iemand ff wat hulp of tips? ben lui met dit warme weer ;)
 
Toen bij mij de gelijkrichter (op de brommer, derbi senda) kapot was ging de verlichting minder fel branden als je gas gaf (terwijl dat normaal andersom is)... Misschien heb jij daar ook wel last van en is dus helaas je gelijkrichter kapot in dat geval...
 
Toen bij mij de gelijkrichter (op de brommer, derbi senda) kapot was ging de verlichting minder fel branden als je gas gaf (terwijl dat normaal andersom is)... Misschien heb jij daar ook wel last van en is dus helaas je gelijkrichter kapot in dat geval...

is inderdaad het geval. Verklaart ook waarom mijn toeter het met kicken wel doet en niet als de motor loopt.

Crap. Dingen zijn duur :(
 
ik heb al een hele oliekoeler op mn xr gebuffeld... dan ga ik niet de hele elektriek doorpluizen ;)

maargoed..heeft dus een hoop werk gescheeld dat het voor 99% zeker de gelijkrichter is.

Ding wordt trouwens goed warm, ook als ie stuk is.

Kan waarschijnlijk wel spoelen ruilen tegen een gelijkrichter (of 2 ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan