achterlicht

supremeke

Rookie
11 jun 2020
10
2
hallo ,

ik heb even een vraagje in verband met een 2 fasig achterlicht ...
er zitten 2 lampjes in van 12v 10w en er zijn 3 aansluitingen op 1 aarding andere positief en negatief
er brand eenn achterlicht dat werkt prima maar als je probeert te remmen gaat het niet ik heb zowel achter als voorrem los gekoppeld en de lampjes branden even fel dus die maken geen doorlopend contact met de rem , en ik heb zowel voorrem als achterrem uitgemeten en die contactjes zijn nog steeds in orde ... maar mijn vraag is dan hoe werkt het achterlicht precies als je op je rem zou drukken ? moet er dan 1 lampje uit of branden ze feller ? hoe zit dat?

dank bij voorbaat :)
 
Je hebt massa. 0
je het het achterlicht, fase 1 bij jou op 10 watt
je hebt het remlicht, dat is door de remmen geschakelde fase 2 op waarschijnlijk 20 watt en die is feller. Dat is dus niet een 0 maar een tweede plus.

qua kleuren is zwart meestal 0
rood je +
die andere kleur is dan je remlicht .

meten is weten, gissen is missen.
 
hallo ,

ik heb even een vraagje in verband met een 2 fasig achterlicht ...
er zitten 2 lampjes in van 12v 10w en er zijn 3 aansluitingen op 1 aarding andere positief en negatief
er brand eenn achterlicht dat werkt prima maar als je probeert te remmen gaat het niet ik heb zowel achter als voorrem los gekoppeld en de lampjes branden even fel dus die maken geen doorlopend contact met de rem , en ik heb zowel voorrem als achterrem uitgemeten en die contactjes zijn nog steeds in orde ... maar mijn vraag is dan hoe werkt het achterlicht precies als je op je rem zou drukken ? moet er dan 1 lampje uit of branden ze feller ? hoe zit dat?

dank bij voorbaat :)

Heb je een multi meter?

Zoals gezegd 1 draad is massa.
De andere zijn beide + maar de ene voor het achterlicht, de andere voor het remlicht. Als je een multi meter of spanning zoeker hebt kun je even checken of dat klopt.

De lampjes zijn dat met een enkele of dubbele gloeidraad? Wellicht kun je een foto maken van wat zaken?
 
Het lijkt alsof deze lampjes in serie staan als ik ook maar eentje uithaal werkt het ander niet dus nu vraag ik mij af wat deze horen te doen ams je zou remmen 🤐 ben nog een groentje mijn excuses ✋
 

Bijlagen

  • 20200611_231156.jpg
    20200611_231156.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 10
  • 20200611_231144.jpg
    20200611_231144.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 7
Heb je een multi meter?

Zoals gezegd 1 draad is massa.
De andere zijn beide + maar de ene voor het achterlicht, de andere voor het remlicht. Als je een multi meter of spanning zoeker hebt kun je even checken of dat klopt.

De lampjes zijn dat met een enkele of dubbele gloeidraad? Wellicht kun je een foto maken van wat zaken?
Geinig hè? Nu afwachten of het begrepen is.
 
hallo ,

ik heb even een vraagje in verband met een 2 fasig achterlicht ...
er zitten 2 lampjes in van 12v 10w en er zijn 3 aansluitingen op 1 aarding andere positief en negatief
er brand eenn achterlicht dat werkt prima maar als je probeert te remmen gaat het niet ik heb zowel achter als voorrem los gekoppeld en de lampjes branden even fel dus die maken geen doorlopend contact met de rem , en ik heb zowel voorrem als achterrem uitgemeten en die contactjes zijn nog steeds in orde ... maar mijn vraag is dan hoe werkt het achterlicht precies als je op je rem zou drukken ? moet er dan 1 lampje uit of branden ze feller ? hoe zit dat?

dank bij voorbaat :)
Duplo lampjes.
Twee draadjes in bollekes.

Bijna altijd verschillende wattages, bijv 5 watt voor licht en 21 watt voor remlicht.

En doorgaans blijft gewoon licht aan, en komt rem er bij.
 
Wat is dan precies je vraag?
Het is erg onduidelijk.

Je hebt een aftermarket lampunit.

Kennelijk met twee lampjes er in.

Tot zover ben ik mee...
klopt er zit een aftermarket op die heeft 3 aansluitingen er zitten 2 lampjes in met 1 draadje en beide lampjes branden . als ik rem wat horen deze dan te doen ? feller oplichten ? horen hier andere lampjes in te zitten ?
 
klopt er zit een aftermarket op die heeft 3 aansluitingen er zitten 2 lampjes in met 1 draadje en beide lampjes branden . als ik rem wat horen deze dan te doen ? feller oplichten ? horen hier andere lampjes in te zitten ?
Wat de lampjes doen, hangt af van hoe het andere einde van je netsnoer is aangesloten....
 
Terug
Bovenaan Onderaan