Achterrem aanpassing Honda CB-1

Daan._official

Honda CB-1
28 jun 2020
77
22
Regio Amsterdam
Instagram
Hallo allemaal. Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een Honda CB-1. Nu heeft een van de vorige eigenaren er een Laser uitlaat onder gezet. Hartstikke mooi ding, alleen de pijp naar de cilinder is zo groot dat ik niet helemaal mijn rempedaal ik kan trappen en er komt nu ook wat kleine schade op de uitlaat. Beetje zonde, dus ik vroeg me af of het mogelijk is om de druk te verhogen, dat hij dus met een kortere beweging net zo hard remt. Dat het mogelijk is om het pedaal omhoog te zetten is wel bekend, maar dit rijdt naar mijn mening wat minder lekker.
 
Ik ben bang dat er niet veel winst te halen is met je remslag. Je zou dan een andere rempomp moeten kiezen met een grotere diameter zuiger.
Evenredig met wat je slag kleiner wordt, moet je dan ook harder drukken voor dezelfde vertraging.

Is een aanpassing aan het rempedaal mogelijk? Beetje slijpen en lassen?
 
Met een nieuw staalomvlochten rem slangetje kan de slag ook wat kleiner worden. Al zal met zo'n kort slangetje het effect niet al te groot zijn.
Of als de huidige remslang al redelijk is, mogelijk geen enkel verschil.
 
Ik ben bang dat er niet veel winst te halen is met je remslag. Je zou dan een andere rempomp moeten kiezen met een grotere diameter zuiger.
Evenredig met wat je slag kleiner wordt, moet je dan ook harder drukken voor dezelfde vertraging.

Is een aanpassing aan het rempedaal mogelijk? Beetje slijpen en lassen?
Misschien wel, maar dat laat ik nog maar even dan. Het is niet dat ik hem helemaal niet kan gebruiken, alleen het laatste stukje niet.
 
Hallo allemaal. Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een Honda CB-1. Nu heeft een van de vorige eigenaren er een Laser uitlaat onder gezet. Hartstikke mooi ding, alleen de pijp naar de cilinder is zo groot dat ik niet helemaal mijn rempedaal ik kan trappen en er komt nu ook wat kleine schade op de uitlaat. Beetje zonde, dus ik vroeg me af of het mogelijk is om de druk te verhogen, dat hij dus met een kortere beweging net zo hard remt. Dat het mogelijk is om het pedaal omhoog te zetten is wel bekend, maar dit rijdt naar mijn mening wat minder lekker.
Ik zou eerst eens nakijken of het uitlaatsysteem wel correct gemonteerd zit en of het wel het juiste type is voor deze motor. Ook controleren of de rempedaal niet beschadigd/verbogen is.

Ik heb nog nooit gehoord dat een aftermarket uitlaatsysteem een rempedaal gaat blokkeren.

Een foto zou ook al veel verklaren..
 
Ik zou eerst eens nakijken of het uitlaatsysteem wel correct gemonteerd zit en of het wel het juiste type is voor deze motor. Ook controleren of de rempedaal niet beschadigd/verbogen is.

Ik heb nog nooit gehoord dat een aftermarket uitlaatsysteem een rempedaal gaat blokkeren.

Een foto zou ook al veel verklaren..
1603911417538.png


Dit is niet mijn foto (vorige eigenaar), maar je kan hier wel al zien dat dat rempedaal laag zit en bijna tegen die uitlaat aankomt. Misschien toch iets omhoog zetten.
 
Hij staat best ver omlaag. En ook best ver naar binnen.

De uitlaat lijkt me prima te kloppen zo. Hij ziet er sowieso behoorlijk netjes uit nog.

Als je op het zadel zit met twee voeten op de steunen. Hoe ver moet je naar voren schuiven voordat je niet meer ontspannen met je voet boven dat pedaaltje kunt zitten? Oftewel, weet je zeker dat je geen speelruimte meer hebt?

En andersom, als het pedaaltje zo ver naar binnen staat, kun je ook makkelijk op de lange stukken je voet er langs zetten.
 
Dit zijn niet de originele Honda voetsteunen.......
De voetsteuntjes zelf niet maar de schetsplaat (waar het rempedaal aan vast zit) ziet er gewoon standaard uit. Ik gok erop dat de uitlaat rot was en er een andere onder geknutseld is. (origineel zit de demper aan de bochten gelast) En dat er bij die exercitie iets fout gegaan is waardoor de pijp vanaf de collector tot de demper te veel naar buiten steekt.

Oplossen door de uitlaat te fixen. Of goedkoop door met een passende hamer een deuk in de bocht meppen ter hoogte van het rempedaal en zwart spuiten.

Zo hoort het normaal te zitten. Het pedaal en de uitlaat zitten niet eens dicht bij elkaar in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan