Achterrem bleef hangen.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.694
Andere kant van de evenaar
Heren, ik was net even een rondje aan het rijden, ik had goed hard geremt, en toen bleef mijn achterrem (schijfrem) hangen.
Toen ik de ontluchtingsnippel los en weer vast draaide werkt alles weer zo als het hoort.

Het rempedaal zat "vast" in de ingetrapte stand.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Dank
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens een remlichschakelaar moeten vervangen ( banjo type) wat ik als volg gedaan had , rem aanleggen en op druk zetten slang op de ontluchtingsnippel en deze open draaien daarna hendel tot het stuur trekken en vastzetten (dan de nippel dicht .
Remlichtschakelaar/banjo eruit gedraaid staat tenslotte geen druk meer op en door dat de zuiger onderin de pomp zit kan er ook geen vloeistof uit ( afgesloten pijp ) nieuwe banjo/remlichtschakelaar erin en dan de rem hendel losmaken en blokken terugdrukken dat laaste om de eventuele lucht bel terug het potje in te drukken ik heb vrijwel nooit last gehad dat er dan lucht in gekomen is rem is gelijk hard .
Niet dat ik dit aanbeveel als je niet weet waar je mee bezig bent wat er is altijd kans op lucht insluiting waarna toch nog ontlucht moet worden .
Ik haal dit alleen an dat het open draaien van een ontluchtingsnippel niet automatisch inhoud dat er dan lucht in komt zoals AWH zo zeker van is
 
Ik heb wel eens een remlichschakelaar moeten vervangen ( banjo type) wat ik als volg gedaan had , rem aanleggen en op druk zetten slang op de ontluchtingsnippel en deze open draaien daarna hendel tot het stuur trekken en vastzetten (dan de nippel dicht .
Remlichtschakelaar/banjo eruit gedraaid staat tenslotte geen druk meer op en door dat de zuiger onderin de pomp zit kan er ook geen vloeistof uit ( afgesloten pijp ) nieuwe banjo/remlichtschakelaar erin en dan de rem hendel losmaken en blokken terugdrukken dat laaste om de eventuele lucht bel terug het potje in te drukken ik heb vrijwel nooit last gehad dat er dan lucht in gekomen is rem is gelijk hard .
Niet dat ik dit aanbeveel als je niet weet waar je mee bezig bent wat er is altijd kans op lucht insluiting waarna toch nog ontlucht moet worden .
Ik haal dit alleen an dat het open draaien van een ontluchtingsnippel niet automatisch inhoud dat er dan lucht in komt zoals AWH zo zeker van is

Nooit gezegd ergens zeker van te zijn.. Sterker ,er staat een groot vraagteken achter mijn suggestie . En dat is alles wat het was,een suggestie,in antwoord op de vraag van meneer Rene,hoe die lucht er dan in zou zijn kunnen gekomen.
 
Het begin van het einde. Bij een van mijn GS1000’s was dat ook aan de hand. Het begint met stroef dat pedaal intrappen, dan het pedaal na het remmen met je tenen omhoog wippen, en dan zit ie vast. En dan flikker je die GS1000 op een aanhanger achter @KwaSuz z’n auto richting Friesland en ben je er vanaf.

07D2ED14-E710-4845-8A27-3416189E57BD.jpeg


Ik denk gewoon roest en vuil tussen de as waar het pedaal op zit, ik zou niet weten wat het anders kan zijn.
 
Het begin van het einde. Bij een van mijn GS1000’s was dat ook aan de hand. Het begint met stroef dat pedaal intrappen, dan het pedaal na het remmen met je tenen omhoog wippen, en dan zit ie vast. En dan flikker je die GS1000 op een aanhanger achter @KwaSuz z’n auto richting Friesland en ben je er vanaf.

Bekijk bijlage 1520432

Ik denk gewoon roest en vuil tussen de as waar het pedaal op zit, ik zou niet weten wat het anders kan zijn.
Alles is pas uit elkaar geweest..
 
Net de rempomp los gehaald, ik zie niets bijzonders..

Waar moet dat compensatie gaatje zitten waar sommigen het over hadden?

Het cupje bij de blauwe pijl zorgt er voor dat de remolie verplaatst wordt voor het remmen.
Waar is het cupje dan voor bij de rode pijl? Is dat een back up? Of werkt het in 2 stappen?

BMC.jpg
 
Ik denk/hoop dat ik het gevonden heb..
Ik had een nieuw stang gemaakt tussen rempomp en rempedaal, het bolle ding van de stang wat in de rempomp zit, en wat de plunjer in beweging zet is denk ik wat te dik.
Vreemde is, de eerste paar honder kilometer werkte de achterrem probleemloos..
 
In mijn rempomp zitten 2 gaatjes, de onderste is een mm of 2.5/3, het gaatje een aantal mm daar boven, daar komt net licht door.
Dat kleine gaatje laat de remvloeistof in de cilinder stromen voor het remmen, zit ik hier goed?
Is dat andere gaatje dan om de drukverschillen te compenseren?

Ik heb de plunjer aardig wat verder naar onder gekregen.

Dat gaatje van een mm of 3 zit ergens bij de rode pijl.
1remhoofdcilinderp4.png
 
Ik denk/hoop dat ik het gevonden heb..
Ik had een nieuw stang gemaakt tussen rempomp en rempedaal, het bolle ding van de stang wat in de rempomp zit, en wat de plunjer in beweging zet is denk ik wat te dik.
Vreemde is, de eerste paar honder kilometer werkte de achterrem probleemloos..
Als je nou meteen gemeld had dat je de bediening hebt aangepast
 
Terug
Bovenaan Onderaan